در شش ماهه نخست سالجاری اتفاق افتاد؛

۴۶ میلیارد تومان حاصل درآمد موقوفات آذربایحان غربی

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: موقوفات آذربایجان غربی در شش ماهه نخست سال‌جاری مجموعا ۴۶ میلیارد تومان در آمد کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، حجت الاسلام و المسلمین ناصر جوان‌بخت در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته اوقاف در سالن جلسات این اداره برگزار شده بود، اظهارداشت: در سامانه جامع موقوفات استان تعداد ۶ هزار و ۹۱۳ موقوفه به همراه چهل و شش هزار و ۸۰۲ رقبه ثبت شده است.
وی ادامه داد: تعداد ۲۰۰ وقف جدید نیز طی یکسال گذشته کشف شده است.
مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به درآمد ۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی موقوفات در سال گذشته گفت: نصف درآمد موقوفات به منظور مرمت و نگهداری از آثار استفاده می‌شود.
وی افزود:در ۶ ماهه نخست سالجاری درآمد موقوفات ۴۶ میلیارد تومان بوده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال نزدیک به ۱۰۰ میلیارد نیز برسد.
جوان بخت در خصوص میزان درآمد کسب شده از موقوفات گفت: ۱۱ میلیارد تومان از بخش اجارات، ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از طریق خرید و فروش ملک ها و ۶ میلیارد تومان نیز از طریق پذیره اولیه صورت گرفته است.
وی با اشاره به کمک ۲۷ میلیاردی اداره کل اوقاف و امور خیریه به بخش های دینی و فرهنگی استان، گفت: از این میزان ۷ میلیارد در جهت مباحث دینی، ۲ونیم میلیارد خیریه، ۳ونیم میلیارد تومان نیز در مدارس دینی و روحانیت و ۱۴ میلیارد تومان هم برای مساجد استان صرف شده است.
مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: همچنین ۳۶۰ پک تحصیلی در بین دانش آموزان و خانواده های نیازمند توزیع شده است.
جوان بخت افزود: تعداد۲ هزار و ۵۰۰ بسته کمک معیشتی نیز بین خانواده های نیازمند توزیع شده است.
وی با اشاره به اهمیت کمک به ساخت نهضت ملی مسکن، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در نهضت ملی مسکن هم وارد عمل شده و ۱۵۳ هزار هکتار زمین در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان در شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، نقده و بوکان قرار گرفته است.
مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اهمیت تک برگ شدن اسناد موقوفات، گفت: ۸۰ درصد از موقوفات استان دارای سند تک برگ بوده و ۲۰ درصد باقی مانده نیز در حال سپری شدن فرایند های اداری جهت تک برگ شدن اسناد هستند.
جوان بخت با بیان اینکه آذربایجان غربی طی ۴ سال گذشته جز استان های برتر ثبیت مالیکت موقوفات است، گفت: در سال گذشته برای ۲ هزار و ۵۲۸ مورد از موقوفات سند مالکیت صادر شده و در سالجاری نیز تا کنون یک هزار و ۵۰ مورد از موقوفات صاحب سند مالکیت شده اند