تک فرزندی و آسيب آن بر روند رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه

آسيب ‌های تک فرزندی از سری نشست های علمی و فرهنگی حوزه خانواده در كتابخانه‌ی مركزی اروميه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، نشست آسيب ‌های تک فرزندی از سری نشست های علمی و فرهنگی حوزه خانواده با حضور علی قاسمی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر و سخنران حوزه‌ی خانواده و جمعی از علاقه‌مندان در سالن جلسات كتابخانه‌ی مركزی اروميه برگزار شد.

در اين جلسه، قاسمی مباحثی را پيرامون مزايای چند فرزندی در خانواده مطرح كرد.

علی قاسمی، مدرس دانشگاه با اشاره به اين نكته كه تک فرزندی را می توان از منظر‌های مختلفی بررسی كرد، گفت: برای نمونه: «اگر والدين نتوانند فضايي صلح‌آميز برای فرزندان خود مهيا سازند، ممكن است فرزندان آنها دچار انزوا شوند و باهم و با ديگران ارتباط خوبی نداشته باشند، در نتيجه آنها هم به نوعی تک فرزند محسوب می شوند.»

پس از اين مقدمات وی ادامه داد: اولين آسيب اجتماعی تک فرزندی، پير شدن جامعه است. اگر جامعه‌ای پير شود، رفته رفته نيروی كارآمد آن جامعه تضعيف مي‌شود و روند رشد اقتصادی و اجتماعی آن جامعه متوقف می گردد، در نتيجه برای جبران نيروی كار از دست رفته، در‌های كشور به روی مهاجران گشوده می شود كه اين روند نيز موجب از بين رفتن فرهنگ و تمدن خاص جامعه می گردد.

قاسمی، پژوهشگر و سخنران حوزه‌ی خانواده آسيب‌های تک فرزندی را در درون خانواده نيز چنين برشمرد: عموماً بچه‌های تک فرزند خانواده كمال‌طلب بار می آيند، چرا كه كل توجه پدر و مادر معطوف به آنهاست، همچنين ممكن است  آنها به دليل عدم برخورداری از وجود خواهر يا برادر هم‌بازی، به بلوغ زودرس برسند.

علی قاسمی تصریح کرد: از مباحث  این نشست می توان به موضوع «امكان به كار گيری الگوی تربيت فرزند با فرزند» است در اين الگوی تربيتی، اين خود فرزندان هستند كه روی هم تأثير می گذارند و روحيات و خلق و خوی يكديگر را تعديل می كنند ولی در خانواده های تک فرزند، امكان بهره گيری از چنين تكنيكی كم است.

بچه‌های تک فرزند، ديرتر اجتماعی می شوند و عموماً روند ارتباط‌گيری آنها در جامعه به كندی صورت می گيرد، همچنين اضطراب و استرس آنها بيشتر از كودكان و نوجوانانی است كه امكان تعامل با برادر يا خواهر خود دارند.

در ادامه وی تاكيد كرد كه گفته‌های او صرفاً در قالب توصيه است و يک مشاور هرگز چيزی را تجويز نمی كند.

در پايان جلسه علی قاسمی به سوالات حاضرين در جلسه پاسخ گفتند.