« آواهای گمشده مکتب عاشیقی ارومیه» در کانون عاشیقهای حوزه هنری آذربایجان غربی احیا می شوند

همزمان با اجرای هفتگی مراسم « عاشیقلار آخشامی» در سال صفی الدین اورموی شهرستان ارومیه، « آواهای گمشده مکتب عاشیقی ارومیه» نیز با حضور هنرمندان عاشیق و کارشناسان موسیقی محلی بازیابی و احیا می شوند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی روز گذشته در این خصوص با اشاره به اهداف تشکیل کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی؛ احیای آواهای فراموش شده در مکتب عاشیقی ارومیه و معرفی صحیح این نوع موسیقی محلی را برای هنرمندان عاشیق و مردم علاقه‌مند در راستای حفظ و صیانت از این میراث فرهنگی کشور را یکی از اهداف اصلی کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی بیان کرد.

داریوش علیزاده افزود : واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در این راستا با افتتاح کانون های حوزه هنری آذربایجان غربی در سال ۱۳۸۹ شمسی در شهرستان ارومیه ضمن معرفی هنرمندان عاشیق از دوران گذشته تا به امروز ، با گردآوری آواهای موجود در آلبوم « اورمودان گلن سسلر » این موسیقی را طی سه شماره تولید و منتشر کرده است که در این راستا تعدادی از آواهای فراموش شده از جمله« نمدی، مصطفی شکسته سی، یمنی، اورمو چوکوری ، قره چی » نیز بازیابی و ثبت شده اند.
« موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه » یکی از قدیمی‌ترین و غنی ترین موسیقی های جهان است که در سال ۱۳۹۲ شمسی با همکاری واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان به شماره ۱۶۵ در فهرست « میراث ناملموس ایران» ثبت ملی شد.
این موسیقی برای نخستین بار در واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ شمسی ثبت و در قالب آلبوم« ارومودان گلن سسلر » طی سه شماره تولید ، تکثیرو منتشر شده است.