کاهش ۲۵ درصدی جوجه ریزی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه ،که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار گردیده بود گفت: به دلیل پرداخت شیوه جدید یارانه و افزایش قیمت مرغ ، در هفته های گذشته تقاضای مردم برای خرید این محصول روند کاهشی داشته است که برای جلوگیری از هدر رفت و کاهش هزینه های تولیدی ،میزان جوجه ریزی در مرغداری های استان ۲۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز؛ اکبر کرامتی ، با تبریک هفته  جهادکشاورزی اظهار کرد: طی این هفته ۲۱۲ پروژه در سطح استان آماده افتتاح و بهره برداری میباشد که از این تعداد ،176 پروژه مربوط به بخش آب و خاک ،یک طرح مربوط به بخش مدیریت شیلات و مابقی طرح ها در سایر بخش های مختلف میباشد .

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی افزود : اعتبار هزینه شده برای کل پروژه ها ۲۳۸ میلیارد تومان میباشد که با افتتاخ و بهره برداری این طرح ها زمینه اشتغال برای ۱۹۸۵نفر فراهم خواهد شد.

کرامتی ادامه داد : 230 هزار خانوار در بخش کشاورزی استان مشغول به فعالیت میباشند که بر اساس این آمار 36 درصد از اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی میباشد که این امر گردش مالی بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومانی را در سال گذشته برای استان بهمراه داشته است.

کرامتی با اشاره به طوفان های رخ داده در هفته گذشته گفت: اکیپ هایی از طرف سازمان جهاد کشاورزی برای بررسی میزان خسارت های وارد شده به باغات تشکیل شده که ، روند بررسی میزان خسارت ها در حال ارزیابی میباشد و با اتمام روند بررسی ها و مشخص شدن میزان خسارات ، خسارت باغات دارای بیمه از این طریق پرداخت خواهد گردید ، اما کشاورزانی که نسبت به بیمه محصولات اقدام نکرده اند، نمیتوانند از امتیازات صندوق های حمایتی برخوردار باشند .

این مقام مسئول در ادامه گفت: در حال حاضر ۷۴۰ واحد تولید گوشت در استان فعال هستند که به منظور حمایت از تولید کنندگان و حفظ تعادل بازار ،روزانه ۳۰ تا ۴۰ تن مرغ مازاد بازار از تولیدکنندگان خریداری و منجمد می شود.

وی همچنین ادامه داد: بیشتر مرغ مازاد تولید شده در استان به اقلیم کردستان عراق صادر میشود.

کرامتی در خصوص دامدار کارت گفت:دولت برای حمایت از تولید کنندگان با قراردادن تسهیلات کم بهره سامانه سیتا را راه اندازی کرده، که حدود ۵۰ درصد از هزینه های تولیدی را پرداخت میکند در همین راستا ۲۷۶۴ پرونده در بانک ها تشکیل و ۵۶۷ میلیارد تومان به ۵۲۶ تولید کنندگان پرداخت شده و ۱۶۹ پرونده نیز آماده پرداخت میباشد.

وی در پایان خواستار ثبت نام کشاورزان در سامانه سیتا برای استفاده از این تسهیلات شد.