فرماندار شهرستان ارومیه؛

یکی از اهداف و اولویت های فرمانداری شهرستان ارومیه ترویج فرهنگ کتابخوانی است

اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ارومیه در سال جاری به ریاست عماری، فرماندار شهرستان ارومیه و با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ارومیه در سال جاری به ریاست غلامحسین عماری، فرماندار شهرستان ارومیه و با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی؛ گلشن نوروزی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارومیه؛ پرویز اشرافی، نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حیدری، نماینده شهردار؛ بهزاد رستمی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه؛ محمد نعلبندی، راضیه پورحیدر، قهرمانی افشار و معین فر از اعضای حقیقی انجمن و سایر حضار در سالن جلسات استاد شهریار کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در چشم انداز ایران 1404 هجری شمسی نهادی است فرهنگی، با هویت اسلامی – ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه، دارای کارکردهای آگاهی بخشی، اطّلاع رسانی، آموزشی و ارشادی، زمینه ساز ارتقای مطالعه مفید، دارای نیروی انسانی متعهّد، متخصّص و آموزش دیده که امیدواریم با تکیه بر همین تخصص ها کتابخانه های عمومی را به جایگاه شایسته خود برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر کتابخانه های عمومی به یک پایگاه اجتماعی تبدیل شده اند بطوریکه کتابخانه ها صرفا مکانی برای امانت و بازگشت کتاب نیست بلکه محلی برای  پرورش فکر و خلاقیت، رشد همه جانبه، آموزش عمومی و یادگیری مادام العمر می باشد.

معصومی اظهار داشت: اگر بخواهیم کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی را به پایگاه اجتماعی موثری تبدیل کنیم باید مبدا را همین جلسات انجمن قرار دهیم، اگر در انجمن کتابخانه های عمومی بتوانیم تعامل خوبی با ادارات برقرار کنیم و اتاق فکر موثری تشکیل دهیم خواهیم توانست پایگاه اجتماعی قوی را به وجود بیاوریم و در پیشبرد اهداف کتابخوانی اثرگذار باشیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: هر چه دسترسی به فضای فرهنگی پویا افزایش یابد، سلامت فرهنگی نیز ارتقا خواهد یافت. وی افزود: یکی از نیازهای اساسی ما در شهرستان ارومیه افزایش تعداد کتابخانه های عمومی برای تسهیل دسترسی عموم به امکانات کتابخانه‌ای و رعایت عدالت فرهنگی است.

در ادامه غلامحسین عماری، فرماندار شهرستان ارومیه گفت: یکی از اهداف و اولویت های مهم فرمانداری، ترویج بیش از پیش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان ارومیه می باشد.

وی افزود: تلاش می کنیم شهرستان ارومیه با ظرفیت های فرهنگی فراوانی که دارد در حوزه سرانه فضای کتابخانه ای در جایگاه مناسبی از استان های کشور قرار گیرد.

فرماندار شهرستان ارومیه گفت: افزایش سرانه فضای کتابخانه ای شهرستان ارومیه از مسائل مهمی است که باید در کمیته برنامه ریزی شهرستان مطرح و برای ارتقای آن از مسئولان بالادستی مطالبه گری کنیم.

عماری گفت: استفاده از فضای مازاد ادارت در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای پرجمعیت جهت استفاده به عنوان کتابخانه عمومی پیشنهاد خوبی است و فرمانداری شهرستان ارومیه نیز نهایت همکاری را در این مورد خواهد داشت.

در ادامه این جلسه بهزاد رستمی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ارومیه به ارائه گزارشی از وضعیت موجود، خدمات و فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان ارومیه پرداخت.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ارومیه بر لزوم راه اندازی کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای پرجمعیت شهرستان ارومیه با استفاده از فضای مازاد ادارت تاکید کرد.

وی همچنین از تلاشهای صورت گرفته برای از سرگیری فعالیت کتابخانه عمومی حضرت قائم قدردانی نموده و بر راه اندازی مجدد کتابخانه در شهر سرو و بازسازی سریع کتابخانه علامه طباطبائی شهرستان ارومیه توسط دستگاه مجری تاکید نمود.

شناسایی ساختمان های مازاد ادارات در شهرها و روستاهای فاقد کتابخانه با جمعیت بیش از ۲۵۰۰ نفر توسط بخشداری مرکزی و معرفی به فرمانداری جهت احداث کتابخانه و همکاری شورای شهر و شهرداری در پرداخت کامل و به موقع سهم نیم درصد کتابخانه ها مهمترین مصوبات جلسه بود.