مصاحبه با پدرام رحمانی با موضوع اجرای « رویداد نمایشی محرابیان » در آذربایجان غربی

رویداد نمایشی محرابیان یک اتفاق ارزشمند تئاتری است که شناسایی و رشد هنرمندان ارزشی و متعهد را هدف قرار داده و باعث ارتباط و آشنایی هر چه بیشتر مسجد و هنرتئاتر می شود .از طرفی هنر تئاتر را به میان مردم برده و کف جامعه را با هنرهای نمایشی آشنا می کند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، حوزه هنری آذربایجان غربی با برنامه ای  طراحی شده و منظم از ۲۴ فروردین سال ۱۴۰۱ شمسی به مدت یک هفته «  رویداد نمایشی محرابیان» یا همان تئاتر بچه های مسجد  را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، ستاد هماهنگی کانونهای  فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه  در سطح مساجد استان آذربایجان غربی برگزار کرد.

اجرای این رویداد نمایشی تلاشی هنرمندانه و فرهنگی در راستای تبدیل مساجد به مکان های تاثیرگذار فرهنگی و نشان دادن ظرفیت مساجد در شهرها و روستاهای آذربایجان غربی در استعدادیابی و تربیت هنرمندان متعهدی بود که همزمان با استان آذربایجان غربی در چندین استان دیگر نیز اجرا شد و با توجه به استقبال گروههای نمایشی و مردم علاقه‌مند در تماشای نمایش های اجرا شده در آذربایجان غربی مسئولان  هنر نمایش حوزه هنری درصدد هستند تا این جریان فرهنگ ساز هنری را با نگاهی ویژه و بهتر از گذشته طی سال‌های آینده نیز در استان آذربایجان‌غربی اجرا کنند.

در این خصوص روابط عمومی حوزه ی هنری آذربایجان غربی با هدف آشنایی بیشتر علاقه مندان با رویداد نمایشی محرابیان ( تئاتر بچه های مسجد ) اهداف و شیوه های اجرای آن مصاحبه ای را با«  پدرام رحمانی مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان آذربایجان» غربی انجام داده است که به شرح زیر تقدیم می گردد.

جناب آقای رحمانی ضمن عرض خسته نباشید خدمت شما و همه همکارانتان خواهشمند است بفرمایید که:

 شما رویداد نمایشی تئاتر محرابیان را در یک پاراگراف چگونه تعریف می کنید؟

یک اتفاق ارزشمند تئاتری که شناسایی و رشد هنرمندان ارزشی و متعهد را هدف قرار داده و باعث ارتباط و آشنایی هر چه بیشتر مسجد و هنرتئاتر  می شود .از طرفی هنر تئاتر را به میان مردم برده و کف جامعه را با هنرهای نمایشی آشنا می کند.

 

  • اهداف حوزه هنری در اجرای رویداد نمایشی تئاتر محرابیان در آذربایجان غربی چه بود؟

استعداد یابی بین جوانان علاقه مند به هنر تئاتر در سطح مساجد و هیئت‌های مذهبی فعال در سطح شهر،  آموزش مستمر به منظور رشد علمی و توانمندسازی استعداد های کشف شده در مساجد استان ، تولید مداوم تئاتر ویژه مساجد برای پویایی گروه های تئاتر تشکیل شده در مساجد ،  تعامل هرچه بیشتر بین هنرمندان؛ مسجد و مردم ،  طرح مضامین اجتماعی برگرفته از دل جامعه و نیز مضامین ارزشی دینی اخلاقی در جامعه

 

  • لطفاً توضیح دهید در این دوره از رویداد نمایشی محرابیان چند گروه نمایشی حضور داشتند؟

تعداد ۲۰ گروه نمایشی از آن استقبال کردند  که از این بین ۱۲ گروه جهت شرکت در جشنواره انتخاب شدند و در نهایت سه نمایش جهت حضور در جشنواره سراسری تئاتر محرابیان از استان آذربایجان غربی انتخاب گردیدند.

البته یک گروه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا انصراف داد و در نهایت تعداد ۱۱ گروه در جشنواره به اجرای اثر پرداختند که در این میان تعداد ۴گروه آقایان و  ۷ گروه خواهران این یازده گروه را تشکیل می دادند.

 

  • در این دوره از رویداد نمایشی محرابیان چند اجرا در استان آذربایجان‌غربی داشتیم ؟

این ۱۱ گروه نمایشی تعداد ۸۰ اجرا در ۵۰ باب مسجد در پنج شهرستان آذربایجان غربی شامل ارومیه ، خوی،  میاندوآب،  بوکان و چایپاره انجام دادند که از این هشتاد اجرا تعداد ۲۰ اجرا در روستاها و مناطق کم برخوردار بود.

 

  • به نظر جنابعالی استقبال مردم از آثار این دوره از رویداد نمایشی محرابیان چگونه بود ؟ نسبت به شهرها در این خصوص توضیح دهید .

با توجه به اینکه رویداد محرابیان سومین اتفاق تئاتر بچه های مسجد بعد از دو دوره جشنواره چهل فانوس استانی بود ؛ در قیاس با دو دوره قبلی این دسته از اجراها باید اعتراف کنم که استقبال چه از طرف هنرمندان و چه از طرف مخاطبین و چه از طرف مساجد استان بسیار بسیار خوب و ارزشمند بود.

حدود ۵۰۰۰نفر مخاطب ( ۳۰۰۰ نفر خانم و ۲۰۰۰ نفر آقا) ظرف یک هفته از این ۸۰ اجرا دیدن کردند که  در این بین شهرستان بوکان با توجه به اینکه بافت جمعیتی کوچک و البته اهل تسنن داشته بیشترین استقبال را در بین شهرهای دیگر به خود اختصاص داد .  ارومیه هم به عنوان مرکز استان به دلایل تعداد بیشتر اجراها بیشترین تراکم و اجرا ها را رقم زد.

 

  • شما به عنوان کارشناس ارشد هنر تئاتر در آذربایجان غربی چه پیشنهاداتی را برای اجرای بهتر این رویداد نمایشی در آینده دارید؟

حمایت جدی مسئولین و ورود همه جانبه و دلسوزانه آنان لازمه دوام این اتفاق ارزشمند تئاتری است که در این میان توجه به مقوله آموزش مستمر و تربیت مداوم هنرمندان برخاسته از این مساجد می تواند باعث رشد و تعالی تئاتر بچه های مسجد در استان ما باشد.

 

  • حوزه هنری جهت تقویت جریان تئاتر بچه های مسجد( محرابیان ( در استان آذربایجان غربی چه برنامه هایی را برای آینده در نظر دارد؟

گسترش گروه های تئاتر بچه های مسجد در تمام شهرستان های استان و آموزش جدی و پرورش مربیان کاربلد در حیطه تئاتر بچه های مسجد در استان آذربایجان غربی از مهمترین برنامه‌های حوزه هنری در جهت ارتقاء کیفیت این جریان تاثیرگذار فرهنگی می باشد که در این میان « نخستین سلسله دوره آموزش مربیان تئاتر بچه های مسجد » به میزبانی ارومیه  از ۲۸ لغایت ۳۰ تیر سال جاری به مدت سه روز  با حضور استان‌های « آذربایجان غربی،  آذربایجان شرقی و اردبیل»  به همت واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی  و با حمایت دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور برگزار خواهد شد .

سپاسگزارم ،موفق باشید

تنظیم مصاحبه : داریوش علیزاده