هزينه‌ كرد به شكل راهبری شده در امر پژوهش، در واقع نوعی سرمايه گذاری است

اولين جلسه كارگروه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري استان در سال جاري به دبيري حسين سپهري رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان در محل سالن جلسات استانداري برگزار گرديد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، حسين سپهري رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان و دبير كارگروه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري  در اولين جلسه اين كارگروه در سال جاري با اشاره به اهميت برنامه هاي آموزشي و پژوهشي عنوان نمود: فرهنگ پژوهش برخلاف فرهنگ آموزش آنچنان كه بايد در سيستم اجرايي نهادينه نشده است و شايسته است، مجامع علمي و دانشگاهي اين مهم را اثر بخش نمايند.

دبير كارگروه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري استان با اشاره به اينكه در حال حاضر با پژوهش هاي مونتاژي مواجه هستيم، تاكيد كرد: تا زماني كه به پژوهش به عنوان تامين نان و نام نگاه  كنيم، قطعا منتج به نوآوري در ابعاد نظري و كاربردي نخواهد شد.

سپهري تصريح كرد: اعتبارات پژوهشي بايد در مسيري قرار گيرد كه منجر به توسعه علمي و كاربردي و موجب نوآوري در سطوح مختلف شود.

وي تصريح كرد: ضعف مديريت در راهبري و هدايت پژوهش ها و نيز ضعف در قوانين و مقررات پژوهشي و نبود ارتباط كافي و مناسب ميان پژوهشگران، بخش پژوهش را آسيب پذير نموده است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان افزود: بايد پژوهش را نوعي آينده نگري تلقي كنيم و براي شناخت ظرفيت هاي علمي و پژوهشي اين باور بايد ايجاد شود كه هزينه‌ كرد به شكل راهبري شده در امر پژوهش، در واقع نوعي سرمايه گذاري است.

سپهري تاكيد كرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان دبيرخانه اين كارگروه، از پژوهش هاي اثر بخش، كاربردي و بنيادي كه داراي ارائه راهكارهايي در جهت كمك به توسعه استان باشد، استقبال مي كند.

آموزش به مفهوم واقعي جايگاه اساسي خود را در حيطه مديريت منابع انساني پيدا نكرده است

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان در ارتباط با اهميت بخش آموزش بيان نمود: اگر آموزش در مسير صحيح و هدفمند حركت كند، منجر به ارتقاي سطح كارايي و بهرو وري بيشتر مي شود و توانايي فرد را از بالقوه بودن به بالفعل تبديل مي‌ كند.

سپهري با اشاره به اينكه آموزش به مفهوم واقعي به جايگاه خود در حيطه مديريت منابع انساني دست نيافته است، تاكيد كرد: دوره هاي آموزشي كاركنان بايد موجب بهبود محسوس عملكرد، هماهنگي و همسو نمودن، توسعه آگاهي عمومي، افزايش كيفيت ارائه خدمات، رشد فضايل اخلاقي، بهبود روابط انساني، افزايش رضايت شغلي، بهبود روحيه، به هنگام سازي دانش نيروي انساني، ايجاد نگرش راهبردي و همسو سازي برنامه هاي توانمندسازي و توسعه منابع انساني گردد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تصريح كرد: مديران دستگاه‌هاي اجرايي به توانمندسازي و ارتقاي سرمايه انساني و نظارت صحيح بر دوره اي آموزشي جهت افزايش كيفيت آموزش و راهبري و خط و مشي گذاري آن توجه ويژه اي داشته باشند تا آموزش بتواند نقش خود را به درستي ايفا نمايد.

سپهري تاكيد كرد: در بخش آموزش بايستي چشم انداز، اهداف آموزشي مشخص و استراتزي تدوين شده اي وجود داشته باشد و نياز سنجي آموزشي دستگاه‌ها تدوين شود و نيز نيازهاي آموزشي متناسب با شايستگي شغلي و عملكردي باشد.

وي افزود: نقاط ضعف و قوت فرايندهاي آموزشي بايد شناسايي گردد و ارزشيابي دقيق براي تعيين تاثير آموزش در بهبود كيفيت عملكردها انجام گيرد و از آموزش‌هايي كه صرفا براي ارتقا و ترفيع و نمره ارزشيابي يا عطا گواهينامه منجر شود  جلوگيري مي شود.