هفته جهانی مبارزه با پوکی استخوان

پویش همگانی پوکی استخوان از 26 مهرماه لغایت 2 آبان ماه سال جاری،با شعار" برای استخوان خود قدم برداریم" نام گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،پوکی استخوان در لغت به معنای “استخوان متخلخل” است.  این وضعیتی است که در آن استخوان ها پوک می شوند و با کم تراکم شدن و کاهش کیفیت، قدرت خود را از دست می دهند. این موضوع می تواند منجر به شکستگی استخوان شود که باعث درد و ناتوانی می شود. شکستگی استخوان به دلیل پوکی استخوان می تواند زندگی افراد را تغییر دهد و بر کیفیت زندگی، تحرک و استقلال فرد تاثیر بگذارد. پوکی استخوان اغلب به عنوان”بیماری خاموش” نامیده می شود، زیرا بیشتر افراد تا زمانی که پس از یک زمین خوردن یا ضربه جزئی، دچارشکستگی نشوند از ابتلا به این بیماری بی خبر هستند. پس از وقوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان، حدود 80 ٪ از بیماران مبتلا به استئوپروز همچنان تشخیص داده نمی شوند و درمان بیماری زمینه ای که باعث شکستگی شد را شروع نمی کنند.

تخمین زده می شود :

که از هر 3 شکستگی مهره تنها یک شکستگی مورد توجه بالینی قرار می گیرد.

در سراسر جهان، از هر سه زن و از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از شکنندگی استخوان را در طول عمر باقیمانده خود تجربه خواهد کرد.

انتظار می رود در سراسر جهان تا سال 2050 ، میزان بروز شکستگی لگن در مردان 310 درصد و در زنان 240 درصد در مقایسه با سال 1990 افزایش یابد.

در سراسر جهان، پوکی استخوان سالانه موجب ایجاد بیش از 8.9 میلیون شکستگی می شود در نتیجه هر 3 ثانیه یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان رخ می دهد.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی از پوکی استخوان، تقریبا 500 میلیون مرد و زن در سراسر جهان ممکن است به این بیماری مبتلا باشند.

پوکی استخوان بار سنگینی را به بیماران و خانواده ها تحمیل می کند.

در زنان، پوکی استخوان بیشتر از بیماری های سرطان پستان، سکته قلبی، دیابت و سایر بیمار های دیگر دلیل بستری در بیمارستان است.

در مردان، خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان در طول زندگی بیشتر از سرطان پروستات است.

شکستگی مهره ها (ستون فقرات) می تواند منجر به کمردرد، کاهش قد، تغییر شکل، بی حرکتی، افزایش تعداد روزهای بستری و کاهش عملکرد ریوی شود.

یک زن 65 ساله با یک شکستگی مهره تا چهار برابر احتمال تجربه شکستگی مجدد در طول 5 سال آینده را دارد.

میزان مرگ و میر 24 – 20 ٪ در سال اول پس از شکستگی لگن دیده می شود.

پوکی استخوان قابل تشخیص و درمان است

پیروی از سبک زندگی سالم برای داشتن استخوان های قوی و آینده ای با حرکت سالم و بدون شکستگی حیاتی است. به همین دلیل است که کمپین روز جهانی 1401 با ارائه شعار ” برای سلامتی استخوان خود قدم برداریم”  از مردم و بیماران می خواهد تا:

تمرینات منظم و ورزش های تحمل وزن و استقامتی داشته باشند .

رژیم غذایی مغذی حاوی مقادیر کافی ویتامین D؛ کلسیم برای داشتن استخوان سالم مصرف کنند .

از استعمال سیگار اجتناب کنند.

عوامل خطر، شامل بالا رفتن سن ، کاهش قد، شاخص توده بدنی (BMI ) پایین، ابتلا به بیماری های خاص مانند: آرتریت روماتوئید، سابقه خانوادگی، استفاده طولانی مدت از گلوکوکورتیکوئیدها و سایر داروها و غیره هستند .

اگر پس از یک زمین خوردن جزئی در حالت ایستاده ، دچار شکستگی استخوانی (مثلا در ناحیه مچ دست) شده اید، حتما از پزشک خود بخواهید آزمایش های لازم را برای شما انجام دهد و درمان را شروع کند.

 یک استخوان شکسته؛ هشداری برای آینده است ، لذا کمردرد، کاهش قد و یا انحنای کمر را نادیده نگیرید زیرا اینها می توانند نشانه شکستگی مهره باشد.