۲۳ روز تا جام جهانی؛ فرش قرمز جهان برای فوتبال

کمتر از یک ماه دیگر جام جهانی فوتبال در قطر شروع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز و به نقل از فوتبال۳۶۰،احتمالا روزمان را با هر دغدغه روزمره‌ای و هر شغل و سن و سالی با مرور خبرهای مربوط به آخرین بازی‌ها و مسابقات پیش رو آغاز می‌کنیم. کنفرانس مطبوعاتی رقابت حساس روز میان بزرگان فوتبال دنیا را می‌بینیم. شاید منتظر بازی اروگوئه مقابل پرتغال باشیم و یا شاید راجع به نتیجه رقابت اسپانیا و آلمان صحبت کنیم. فوتبال تمام روزها، ساعت‌ها، دقیقه‌ها و گاهی تمام ثانیه‌های زندگی‌مان را در می‌نوردد و تبدیل به پس زمینه لحظاتمان می‌شود. همه چیز و همه پدیده‌ها را با عینک فوتبالی می‌بینیم و همواره منتظر هیجان‌انگیزتر شدن رقابت‌های بزرگان فوتبال دنیا در روزها و شب‌های حساس قطر هستیم. زمستان با تمام سرمایش برایمان مثل آب و هوای کشور گرم و مرطوب قطر در فصل سرد، ملایم می‌شود و این حال و روز ما عاشقان فوتبال در حین برگزاری بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی دنیا خواهد بود. قسمت هیجان‌انگیز ماجرا در این است که تا تجربه چنین حس و حال و حرارتی نه چهار سال و یک سال و چند ماه و نه حتی یک ماه بلکه کم‌تر از یک ماه دیگر باقی مانده و شمارش معکوس برای سوت شروع جام جهانی ۲۰۲۲ به صدا درآمده است.

همه در بهترین شرایط ممکن

سران فیفا می‌خواستند طرح برگزاری هر ۲ سال یک بار آن را پیش ببرند اما مسئولان دلسوز و البته هواداران میلیاردی این ورزش محبوب اجازه این اقدام را ندادند. دلسوزان و هواداران مستطیل سبز می‌دانستند جام جهانی وقتی جام جهانی است که تیم‌هایش بتوانند در بهترین شکل خود و برای بلندترین اهدافشان پا به میدان بگذارند. برای رسیدن به این بهترین شرایط ممکن، ۲ سال فرصت مناسبی نیست و بزرگ‌ترین تیم‌های ملی دنیا اکنون پس از ۴ سال برنامه‌ریزی، تلاش و ممارست به قطر خواهند رفت. یقینا این تیم‌ها دستکم تا پیش از شروع مسابقات به جام جهانی بعدی فکر نمی‌کنند و تمام آرزوهای بزرگ و کوچک آنها در همین جام حاضر و نقد دنبال می‌شود. چقدر همین موضوع می‌تواند هیجان‌انگیز باشد که نمایندگان ۳۲ کشور دنیا در یک میدان جمع شده‌اند و همه آرزوهای بزرگ خود را به یک آوردگاه می‌آورند. قطر میزبان یک مسابقه ورزشی نیست، بلکه این کشور حاشیه خلیج فارس میزبان رویاپردازی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، جاه‌طلبی‌ها و آرزومندی‌های مردمان زیادی از سرتاسر دنیا خواهد بود. جام جهانی در چند قدمی ماست و ما منتظر شروع مبارزه گروهی مبارزانی هستیم که تمام همت خود را برای رسیدن به قطر در بهترین شرایط ممکن و بهترین فرمت خودشان قرار داده‌اند.

فوتبال بر کره زمین سایه می‌اندازد

از کودکی شنیده‌ایم و خوانده‌ایم در این باره که با افتادن سایه ماه بر روی زمین، خورشید گرفتگی رخ می‌دهد. از همان کودکی هم شنیده‌ایم، خوانده‌ایم و بارها و بارها دیده و تجربه کرده‌ایم که با استیلای سایه فوتبال بر کره زمین، پدیده‌ای نه به اندازه یک نصف روز بلکه بالغ بر یک ماه این کره خاکی را در سیطره خودش در می‌آورد. لشکر بزرگ و پر جمعیت فوتبالیست‌ها و فوتبال‌دوستان تا کمتر از یک ماه دیگر از را می‌رسند تا هیمنه خود را در سرتاسر زمین پهن کنند و تمام رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها، نشریات، جوامع، مکاتب، دولت‌مردان و سیاست‌مداران، نویسندگان و فیلم سازان، خواننده‌ها و اهالی هنر و موسیقی و کودکان و جوانان و سال‌خورده‌ها را تحت تاثیر خودشان قرار می‌دهند. آن‌ها برای تسخیر کره زمین احتیاجی به توپ و آتش و خون و خشونت ندارند و با پیام صلح با چاشنی هیجان و رقابت و ورزش بر زمین به مدت یک ماه سلطنت خواهند کرد. جام جهانی شاید ولنتاین فوتبالی‌هاست و قراری عاشقانه میان آن‌ها تا هر ۴ سال یک بار دور هم جمع شوند و نظاره‌گر غلبه جادوی هزاره سوم بر تمام خبرهای زمینی باشند. اگر گوشمان را کمی با دقت به تمام صداهای اطراف متوجه کنیم، حتما خواهیم شنید که صدای گام‌های تسخیرکننده مستطیل سبز با بزرگ‌ترین رویدادش می‌آید و تا ماه مورد علاقه فوتبالی‌ها فقط ۲۶ روز دیگر باقی مانده است. همین حالا که این گزارش را مطالعه می‌کنید هم بخشی از این ۲۳ روز را پشت سر گذاشته‌اید و جام جهانی از آنچه فکرش را می‌کنید به شما نزدیک‌تر شده و به سرعت به سمت روزمرگی شما می‌تازد. کم‌تر از یک ترم دانشگاه، کم‌تر از یک ماه قانونی کار، کم‌تر از یک بار تغییر چهره طبیعت، کم‌تر از یک بار ورق زدن ماه‌های تقویم و فقط کم‌تر از یک ماه با آنچه به عنوان یک هوادار فوتبال منتظرش بودیم فاصله داریم. از این به بعد هر غروب خورشید هیجان‌انگیزتر از طلوع صبحش می‌شود و هر طلوع هم زیباتر از غروب روز قبل خواهد بود چرا که هر طلوع و غروب خورشید به صراحت اعلام می‌کند یک روز دیگر به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نزدیک‌تر شده‌ایم.

*حسین سعیدی نیکو