نگاهی مختصر به چرایی ورود میسیونرهای لازاریست به ارومیه

ورود میسیونرهای لازاریست از دوره محمّدشاه در ایران آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،هدف اصلی لازاریست ها از آمدن به آذربایجان آموزش های مذهبی و تبلیغات دینی در میان جمعیّت مسیحیان ایران بود که در آن زمان اقلیّت نسبتا بزرگی را تشکیل می دادند.

از آنجایی که کاتولیک های ارمنی آذربایجان بیشتر در ارومیه، سلماس، خسرو آباد و تعدادی نیز در تبریز ، تهران، همدان می زیستند بنابر این لازاریست ها نخست در سال ۱۸۳۸م / ۱۲۵۴ق به این ولایات روی آوردند و به برنامه ریزی و سازماندهی نهادهای آموزشی و دینی خود برآمدند.

در دوره ناصرالدین شاه میسیونر های فرانسوی در کنار فعّالیت های آموزشی ، فعّالیت های پزشکی خود را در ۱۲۶۰ شروع کردند. در ارومیه بیمارستان صحرایی (آن را آمبولانس می نامیدند) بر پا کردند این بیمارستان برای کمک به ارتش تزار و در دورنمای جنگ علیه عثمانی ها به قفقاز ارسال شد.

کوژل رئیس «بیمارستان صحرایی» فرانسه در ارومیه از ماموریتش می گوید: « برای اجرای مأموریتی که به من محوّل شده بوده با کمک شِد رئیس نمایندگی آمریکا و نیکیتین کنسول روس هرچه می توانستم انجام دادم از تهیه اسلحه و استخدام دسته های نظامی جدید » .

تصویر فوق جشنواره مذهبی -میسیون لازاریست در ارومیه حدود سال ۱۲۸۰ ش در محله مهدی القدم است. ساعت برج کلیسای کاتولیک نیز در بالا سمت چپ دیده می شود.

منبع:مرکز اسناد و آرشیو عکس بنیاد ایران شناسی شعبه استان آذربایجان غربی