بر اساس نتایج نظرسنجی از شهروندان درباره روزنامه خوانی؛تنها ۲ درصد شهروندان ارومیه ای روزنامه می خوانند

بر اساس نظر سنجی جامع میدانی صورت گرفته از 130 شهروند ارومیه ای درباره میزان علاقمندی و پیگیری در حوزه روزنامه خوانی ، مشخص گردید فقط 2درصد از این نفرات رسانه های مکتوب را پیگیر هستند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،نتایج نظرسنجی که طی آذرماه در سطح شهر ارومیه و از ۱۳۰ نفر شهروند انجام داد نشانگر این بود که تنها ۲ درصد از شهروندان به روزنامه خوانی علاقمندند. شرکت کنندگان در این نظرسنجی را ۴۲ درصد زنان و ۵۸ درصد مردان تشکیل می دهند.

منبع اطلاعات و اخبار کسب شده پاسخ گویان به ترتیب اینترنت و شبکه های اجتماعی با ۳۷ درصد، تلویزیون خارجی با ۲۵ درصد در رتبه دوم، دوستان و آشنایان با ۱۸ درصد در رتبه سوم، تلویزیون داخلی با ۱۲ درصد در رتبه چهارم و رادیو با ۸ درصد در رتبه آخر قرار می گیرد.

پاسخ دهندگان به این سئوال که چرا روزنامه نمی خوانید به ترتیب زیر جواب داده اند: علاقه ای به مطالعه ندارم با ۴۲ درصد، به روزنامه ها اعتماد ندارم با ۲۶ درصد، روزنامه ها اخبار واقعی را نمی نویسند با ۱۸ درصد و در پایان ۱۴ درصد نیز گران بودن روزنامه را عامل نخواندن روزنامه عنوان نموده اند.

شرکت کنندگان در این نظرسنجی در جواب اینکه اگر روزنامه بخوانید به کدامین موارد منتشر شده در روزنامه علاقمندید اینگونه پاسخ داده اند: مطالب اقتصادی ۷ درصد – مطالب سیاسی ۱۲ درصد – مطالب فرهنگی ۱۴ درصد – مطالب اجتماعی ۱۲ درصد – مطالب ورزشی ۷ درصد – حوادث ۱۴ درصد – جدول ۷ درصد و مطالب محلی با بیشترین توجه با ۲۷ درصد علاقمندی در بالاترین رده این نظر سنجی قرار گرفت.

در پایان این نظرسنجی کوتاه درباره اینکه آیا در نزدیکی محل سکونت تان دکه مطبوعاتی وجود دارد، پرسیده ایم که در پاسخ ۵۴ درصد گفته اند در نزدیکی محل سکونت مان دکه مطبوعاتی وجود ندارد و در مقابل ۴۶ درصد هم گفته اند که دکه در نزدیکی مان وجود دارد.فراوانی سنی شرکت کنندگان نیز به ترتیب زیر هست: ۱۱ تا ۲۰ سال ۱۰ درصد – ۲۱ تا ۳۰ سال ۲۰درصد – ۳۱ تا ۴۰ سال ۲۴ درصد – ۴۱ تا ۵۰ سال ۱۸ درصد – ۵۱ تا ۶۰ سال ۱۶ درصد – ۶۱ به بالا را هم ۱۲ درصداز نظر تحصیلاتی نیز افراد زیردیپلم را ۱۰ درصد – دیپلم ۳۷ درصد – لیسانس ۴۱ درصد – فوق لیسانس و دکترا را هم ۱۲ درصد تشکیل می دهند.

همچنین ۳۲ درصد نظر دهندگان مجرد و ۶۸ درصد را متاهلین تشکیل می دادند.توجه به نظرات پاسخگویان در مواردی نظیر اینکه چرا روزنامه نمی خوانند، اخبار مورد نیازشان را از چه طریقی کسب می کنند و اینکه بیشتر به چه نوع مطالبی در روزنامه علاقمندند، می تواند در تصمیم گیری های مسئولان فرهنگی و همچنین گردانندگان روزنامه ها و مطبوعات مورد استفاده قرار گیرد.

                                                        کمال الدین نیک رفتار خیابانیدکترای روابط عمومی و تبلیغات از دانشگاه آنکارا