تراکتور ۲-۰ استقلال؛ پایان تلخ نیم‌فصل برای آبی‌ها در سرمای تبریز

سرخ‌پوشان تبریزی در آخرین دیدار هفته پانزدهم لیگ برتر در خانه موفق شدند با 2 گل از سد استقلال بگذرند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال ایران به آخرین بازی خود رسید، آن‌هم در شرایطی که تیم‌های مدعی از جمله پرسپولیس، سپاهان و گل‌گهر سیرجان توانستند روز گذشته از سد رقبای خود بگذرند و بارش برف در تبریز باعث شد تا تقابل تراکتور و استقلال ۲۴ ساعت معوق شود و امروز شاگردان پاکو خمس و ریکاردو سا پینتو باید در ورزشگاه شهید سلیمانی تبریز مقابل هم به میدان می‌رفتند.

ترکیب تراکتور

محمدرضا اخباری، هادی محمدی، محمد حسینی، محمد آقاجان‌پور، پوریا آریاکیا، صفا هادی، گوستاوو واگنین (از دقیقه ۸۸: بهزاد سلامی)، رضا اسدی، محمد قنبری، ریکاردو آلوز و محمدرضا عباسی (از دقیقه ۷۶: کاوه رضایی)

سرمربی: پاکو خمس

ترکیب استقلال

حسین حسینی، صالح حردانی (از دقیقه ۵۸: رضا میرزایی)، رافائل سیلوا، سیاوش یزدانی، جعفر سلمانی، روزبه چشمی (از دقیقه ۷۲: سعید مهری)، زبیر نیک‌نفس (از دقیقه ۴۶: پیمان بابایی)، مهدی مهدی‌پور، کوین یامگا، محمد محبی (از دقیقه ۲۶: امیرارسلان مطهری) و مهدی قایدی (از دقیقه ۷۲: آرمان رمضانی)

سرمربی: ریکاردو ساپینتو

سا پینتو با توجه به بازگشت صالح حردانی و محمد محبی از محرومیت، تصمیم گرفت تا در ترکیب تیمش ۳ تغییر اعمال کند و با خروج محمدحسین مرادمند به دلیل مصدومیت و نیمکت‌نشین شدن سجاد شهباززاده و امیرارسلان مطهری، رافائل سیلوا، صالح حردانی و محمد محبی به ترکیب آبی‌پوشان پایتخت برای مسابقه حساس امروز اضافه شدند. سرمربی اسپانیایی تراکتور هم تصمیم گرفت تا بعد از شکست در قائمشهر، ۳ تغییر در ترکیب تیمش اعمال کند و رضا اسدی، ریکاردو آلوز و پوریا آریاکیا را به ترکیب تراکتور اضافه کرد.

وحید کاظمی مسئولیت قضاوت مسابقه امروز را برعهده داشت و با تعویقی ۲۴ ساعته، نبرد تیم‌های تراکتور تبریز و استقلال تهران از ساعت ۱۴ در ورزشگاه شهید سلیمانی تبریز آغاز شد. سرخ‌پوشان تبریزی بازی را بهتر آغاز کردند و اولین موقعیت جدی مسابقه در دقیقه ۳ روی دروازه استقلال خلق شد که در دهانه دروازه رضا اسدی نتوانست از فرصت ایده‌آل ایجاد شده استفاده کند و رافائل سیلوا مانع گلزنی هافبک سابق پرسپولیس شد. در دقیقه ۵ محمد محبی در محوطه جریمه تراکتور سرنگون شد اما کاظمی دستور به ادامه بازی داد.

۲ تیم در ادامه نیمه نخست نمایش پایاپایی داشتند و سرمای هوا باعث شد تا کیفیت بازی تحت تاثیر قرار گیرد. در دقیقه ۲۶ محمد محبی دچار آسیب‌دیدگی شد و نتوانست به بازی ادامه بدهد و جای خود را به امیرارسلان مطهری داد تا کار آبی‌پوشان پایتخت در ادامه مسابقه دشوارتر شود. در غیاب ریکاردو سا پینتو در کنار زمین به دلیل محرومیت، تراکتوری‌ها در نیمه نخست نمایش بهتری از خود نشان دادند.

محمدمهدی قنبری در دقیقه ۳۶ توانست از اشتباه خط دفاعی استقلال استفاده کند و دروازه آبی‌پوشان پایتخت را باز کرد. نکته جالب‌توجه اینکه کمک داور مسابقه پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد اما کاظمی تصمیم کمک خود را وتو کرد و اعلام کرد که مدافع استقلال در لحظه آخر توپ را به قنبری رسانده و همین مسئله باعث پذیرش گل تراکتوری‌ها شد.

شاگردان خمس با وجود برتری یک‌گله همچنان مالکیت توپ را در اختیار داشتند و در دقیقه (۲+۴۵) یک فرصت فوق‌العاده گلزنی دیگر برای تراکتور روی دروازه استقلال به وجود آمد که مهار تماشایی حسین حسینی باعث شد تا ریکاردو آلوز نتواند گل دوم تراکتور را در مسابقه امروز به‌ثمر برساند. بعد از این موقعیت، بازهم تراکتوری‌ها صاحب فرصت گلزنی شدند اما هوشیاری سیاوش یزدانی به کمک آبی‌ها آمد تا نیمه نخست با تک گل محمدمهدی قنبری به سود تراکتور به پایان برسد.

سرمربی استقلال در بین ۲ نیمه تصمیم گرفت تا پیمان بابایی را هم به ترکیب تیمش اضافه کند تا با آرایشی تهاجمی استقلال نیمه دوم را آغاز کند و در دقیقه ۴۹ فرصت خوبی برای رسیدن به گل تساوی برای آبی‌پوشان پایتخت به وجود آمد اما محمدرضا اخباری با واکنشی عالی توانست ضربه کوین یامگا را مهار کند. در یک ضدحمله برق‌آسا و با پاس ریکاردو آلوز، محمدمهدی قنبری بار دیگر صاحب موقعیت گلزنی شد و توانست در دقیقه ۵۳ اختلاف را به ۲ گل برساند و روز خوب خود را تکمیل کند.

شاگردان سا پینتو بعد از دریافت گل دوم مالکیت توپ و میدان را در اختیار گرفتند و در تلاش برای رسیدن به گل اول بودند که فرصتی ایده‌آل توسط مهدی مهدی‌پور برای مهدی قایدی ساخته شد اما وینگر ریزنقش آبی‌ها در دقیقه ۶۲ نتوانست از فرصت خوب به وجود آمده استفاده کند و ناکام در باز کردن دروازه تراکتور بود. تراکتوری‌ها در فاز دفاعی عملکرد بی‌نقصی را امروز از خود نشان دادند و محمدرضا اخباری یکی از بهترین بازیکنان زمین بود. او در دقیقه ۶۹ توانست شوت تماشایی مهدی مهدی‌پور را از روی ضربه ایستگاهی مهار کند و اجازه رسیدن آبی‌ها به گل را نداد.

استقلالی‌ها برای فرار از شکست ۲ گله در ۲۰ دقیقه پایانی به دنبال خلق روزنه‌ای به سوی دروازه تراکتور بودند. در دقیقه ۸۱، پیمان بابایی با شوتی سنگین دروازه تراکتور را هدف قرار داد که بازهم محمدرضا اخباری توانست با واکنشی زیبا ضربه مهاجم استقلال را مهار کند و اجازه گلزنی به بابایی را نداد. اشتباه و تعلل مدافعان استقلال باعث شد تا هادی محمدی مدافع پیش‌تاخته تراکتوری‌ها در دقیقه ۸۹ برای تیمش خلق موقعیت کند که حسین حسینی شوت رضا اسدی را مهار کرد تا اخلاف ۲ تیم به ۳ گل نرسد.

کاظمی داور مسابقه برای پایان دیدار امروز میان تیم‌های تراکتور تبریز و استقلال تهران، ۷ دقیقه وقت اضافی در نیمه دوم اعلام کرد اما در این مدت توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا با دبل گلزنی محمدمهدی قنبری و درخشش محمدرضا اخباری در خط دروازه تراکتور، سرخ‌پوشان تبریزی با نتیجه ۲ بر صفر از سد استقلال بگذرند و پایانی درخشان در نیم‌فصل نخست داشته باشند.

آبی‌پوشان پایتخت با شکست در آخرین بازی نیم‌فصل نخست، در جدول رده‌بندی ۲۷ امتیازی ماندند و در رتبه چهارم به کار خود در نیم‌فصل اول پایان دادند. تراکتور تبریز هم توانست با کسب ۳ امتیاز خانگی در جدول ۲۲ امتیازی شود و با تفاضل ۱+ پایین‌تر از مس رفسنجان در جایگاه ششم قرار گیرد. ۲ تیم پنجشنبه هفته آینده (۲۲ دی‌ماه) در ورزشگاه آزادی تهران باید در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی به مصاف هم بروند.

نتایج هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال ایران

چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه

هوادار تهران ۱-۰ ذوب‌آهن اصفهان

آلومینیوم اراک ۰-۱ فولاد خوزستان

پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه

مس رفسنجان ۲-۰ پیکان تهران

سپاهان اصفهان ۲-۰ مس کرمان

پرسپولیس تهران ۵-۱ نساجی مازندران

ملوان بندرانزلی ۱-۰ نفت مسجدسلیمان

صنعت‌نفت آبادان ۰-۱ گل‌گهر سیرجان

جمعه ۱۶ دی‌ماه

تراکتور ۲-۰ استقلال

تقابل معوقه تیم‌های آلومینیوم اراک و گل‌گهر سیرجان تنها بازی باقی‌مانده از نیم‌فصل نخست است. به جز این ۲ تیم سایر تیم‌ها کارشان در نیم‌فصل نخست به پایان رسید که در پایان هفته پانزدهم، پرسپولیس با ۳۲ امتیاز در صدر جدول باقی ماند و سپاهان با ۲۷ امتیاز و تفاضل ۱۲+ به رتبه دوم جدول رسید و گل‌گهر سیرجان هم با یک بازی کمتر نسبت به سایر رقبا با ۲۷ امتیاز و تفاضل ۸+ در رتبه سوم است. آبی‌پوشان پایتخت هم با شکست در تبریز، با ۲۷ امتیاز و تفاضل ۵+ در جایگاه چهارم قرار گرفتند. در قعر جدول هم نفت مسجدسلیمان با ۹ امتیاز در رتبه شانزدهم است و صنعت‌نفت آبادان با ۱۰ امتیاز و مس کرمان با ۱۱ امتیاز در رتبه‌های پانزدهم و چهاردهم ایستاده‌اند.

لیگ برتر فوتبال ایران هفته آینده به دلیل برگزاری مسابقات مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی تعطیل خواهد بود و هفته شانزدهم لیگ بیست‌ودوم از روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه آغاز خواهد شد. در مهم‌ترین دیدارهای هفته شانزدهم، پرسپولیس جمعه ۳۰ دی‌ماه میزبان ذوب‌آهن است و در حساس‌ترین تقابل هفته هم پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه سپاهان و استقلال در اصفهان برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد.