برگزاری اولین کارگاه نویسندگی آموزشی تاریخ شفاهی در سلماس

اولين كارگاه نويسندگي آموزشي تاريخ شفاهي با محوريت دفاع مقدس به همت محفل ادبي پيام يار كتابخانه عمومي شهيد بهشتي شهرستان سلماس و با مشارکت اداره ‌كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس آذربايجان غربي برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،اولین کارگاه نویسندگی آموزشی تاریخ شفاهی با محوریت دفاع مقدس به همت محفل ادبی پیام یار کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان سلماس و با مشارکت اداره ‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی با حضور لیلا سپهری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی و ‌مسئول امور بانوان؛ زهرا کرم زاده، مسئول تاریخ شفاهی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی؛ سمیرا ساعدی، دبیر محفل ادبی، اعضای محفل کتابخانه و علاقمندان به نویسندگی در حوزه دفاع مقدس در محل کتابخانه عمومی شهید بهشتی سلماس برگزار شد.

در ابتدای کارگاه لیلا سپهری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی و مسئول امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی به تبیین موضوعاتی همچون آشنایی اولیه با تاریخ شفاهی، کارکرد تاریخ شفاهی، نحوه مصاحبه در تاریخ شفاهی و مباحث مربوط به سوژه‌های تاریخ شفاهی پرداخت.

وی بیان داشت: در مصاحبه تاریخ شفاهی حق دخالت در مفاهیم بیان شده نداریم و تنها تکمیل کننده و تسریع دهنده به جریان مصاحبه هستیم. حتی در برخی موارد خود مصاحبه شونده حق اظهار نظر شخصی درباره یک رویداد یا حادثه تاریخی را ندارد. در مصاحبه تاریخ شفاهی زمان محدودی نداریم گاهی ساعت‌ها درباره یک جریان تاریخی حرف زده می‌شود. نکته دیگر اینکه مصاحبه تاریخ شفاهی یعنی شکار واقعیات و آنچه رخ داده است و این کار را برای ما سخت می‌کند. چرا که باید تمام صحنه‌ها اعم از تلخی‌ها و شیرینی‌ها را به یک اندازه بیان کنیم گاهی گرایش‌های شخصی مصاحبه‌کننده خطر ایجاد می‌کند.

در ادامه زهرا کرم زاده، مسئول تاریخ شفاهی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه مصاحبه قلب تاریخ شفاهی است، اظهار داشت: ارتباط با تاریخ شفاهی بر زندگی انسان‌ها غلبه دارد. اگر مصاحبه به نحو مطلوب و با رعایت تکنیک‌هایش صورت نگیرد هیچ کمکی به تاریخ شفاهی نمی‌کند. صداهایی که در قالب تاریخ شفاهی بر روی نوار ضبط می‌شود یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین اشکال سند (صوتی) هستند.

سمیه فاخری، مسئول محفل ادبی پیام یار کتابخانه عمومی شهید بهشتی در ادامه افزود: یکی از حوزه هایی که حرف های زیادی برای گفتن دارد تاریخ شفاهی دفاع مقدس است که بایستی منطبق بر منطق و اطلاعات صحیح روی آن کار شود تا با بهره گیری صحیح و درست از این مفاهیم در تبیین ارزش ها و فرهنگ ناب دفاع مقدس به این تکلیف شرعی و ملی جامه عمل بپوشانیم.

شایان ذکر است علاقمندان به فعالیت در این حوزه و مباحث و سوژه های مربوط به تاریخ شفاهی و نحوه مصاحبه در تاریخ شفاهی میتوانند با مراجعه به کتابخانه شهید بهشتی از زمان جلسات کارگاه اموزشی تاریخ شفاهی مطلع و شرکت نمایند.