موسیقی عاشیقی جایگاهی رفیع در تاریخ فرهنگ مردم آذربایجان دارد

کارشناس موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱شمسی در ویژه برنامه« بایاتی ها و عاشیق سازی » در ارومیه طی سخنانی با اشاره بر فرهنگ غنی مردم آذربایجان گفت : موسیقی عاشیقی جایگاهی رفیع در تاریخ فرهنگ مردم آذربایجان دارد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، داریوش علیزاده در این مراسم با اشاره بر ثبت ملی« مکتب عاشیقی ارومیه» به عنوان میراث ناملموس و ثبت جهانی موسیقی عاشیقی به عنوان میراث بشریت در سازمان ملل متحد گفت : موسیقی عاشیقی آنچنان در فرهنگ عامه مردم آذربایجان جای دارد که با اندکی پژوهش و تحقیق در این موسیقی غنی می توان با زوایای مختلف زندگی این مردم آشنا شد.

این پژوشگر و فعال عرصه موسیقی محلی آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : تبلیغ حقیقت هستی با استفاده از ابزار هنر موسیقی و ادبیات و سالم سازی جامعه با استناد به تعالیم دین مبین اسلام و معرفی اصول اعتقادی اسلامی در جامعه از وظایف اصلی هنرمندان عاشیق و از اصول بنیادی موسیقی عاشیقی است.

داریوش علیزاده افزود : با وجود برخی اقدامات مهم و اساسی صورت گرفته طی سال های اخیر در راستای جلوگیری از فراموشی و ثبت و توسعه این موسیقی؛ هنوز برنامه‌های اجرا نشده بسیاری وجود دارد که با حمایت های مالی دستگاه‌های فرهنگی استان می توان در این حوزه و قددم های موثر بسیاری برداشت.

ویژه برنامه« بایاتی ها وعاشیق سازی» برنامه ای فرهنگی بود که به مناسبت « هفته فرهنگی ارومیه» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی با حضور جمعی از مسئولان، پژوهشگران عرصه فرهنگ مردمی آذربایجان، نویسندگان و شاعران در شهرستان ارومیه برگزار گردید.