آذربایجان غربی قطب شمشیربازی کشور است/ کسب بیش از ۱۰ مقام ملی و آسیایی توسط شمشیر بازان استان

رییس هیات شمشیر بازی آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی قطب شمشیربازی کشور است گفت: ورزشکاران شمشیرباز استان طی یک سال گذشته بیش از ۱۰ مقام ملی و آسیایی کسب کردند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،آیدین رحمانی رضاییه در گفت و گوی اختصاصی با قارتال نیوز با بیان اینکه از سال ۹۸ و با توجه به اتمام زمان دوره ریاست هیات شمشیربازی قبلی بنده بر اساس انتخابات و با اکثریت مطلق آرا به عنوان رییس هیات استان انتخاب شدم گفت: در طول این مدت فراز و نشیب های بسیاری در مسیر فعالیت های هیات پیش آمده که با نظر و خرد جمعی و استفاده از نظرات بزرگان شمشیر بازی سعی کردیم هیات را رو به جلو حرکت دهیم.

رحمانی با بیان اینکه،آذربایجان غربی یکی از قطب های شمشیر بازی کشور است گفت: ورزشکاران استانی با مدال آوری و کسب مقام های مختلف نام ایران را در آسیا و مجامع بین المللی پرآوازه کرده اند.

رحمانی افزود: در چگونگی پیشبرد اهداف هیات اختلاف نظر های بوده که سعی شد به سمت و سوی همگرایی پیش برده شود و شرایطی را تدوین کردیم که مشکلی برای خانواده شمشیر بازی پیش نیاد.

‌وی ادامه داد: برخی اختلاف نظرها موجب تغییر و تحول در هیات شد که ما آنرا به فال نیک می گیریم.

رییس هیات شمشیر بازی استان با بیان اینکه خروجی عملکرد هیات های ورزشی در میادین و‌ مسابقات مشخص می شود گفت: شمشیر بازی یکی از ورزش های حرفه ای است و جایگاه ما در کشور و جهان و کسب رنگینک های مختلف کشوری و افتخارات ورزشی توسط ورزشکاران گویای موفقیت های هیات است

رحمانی تصریح کرد: در حال حاضر ۹ نفر از ورزشکاران استان در تیم ملی شمشیر بازی کشور حضور دارند که طی یکسال گذشته موفق به کسب ۱۰ مدال با رنگ های مختلف شدند.

رحمانی ادامه داد: تیم اسلحه سابر استان در بخش مردان و زنان برای اولین بار در کشور و در استعدادهای برتر موفق به کسب مدال طلای گروهی شدند که این بیانگر عملکرد خوب هیات است.

وی به نام های بزرگ شمشیر بازی استان که در سنوات گذشته به عنوان بازیکن و در حال حاضر به عنوان مربی در هیات نقش دارند اشاره کرد و گفت: الهه خوشخواهی، علی پاکدامن از جمله این افراد هستند که هم به عنوان بازیکن و هم مربی در این رشته در کنار هیات فعالیت می کنند.

وی افزود این دو عزیز جایگاه خوبی در کشور پیدا کرده و حضور مختلفی در میادین ملی و خارج از کشور داشته آمد که هانیه خوشخواهی در مسابقات آسیایی جر ۶ نفر برتر آسیا انتخاب شد و این اتفاق بعد از انقلاب برای اولین بار در کشور رقم می خورد.

رییس هیات شمشیر بازی استان خاطر نشان کرد: به رغم مخالفت فدراسیون شمشیر بازی کشور به دلیل بالا بودن هزینه های اعزام بانوان به مسابقات آسیایی با پیگیری ما و حمایت مدیر کل ورزش و جوانان استان بانوان شمشیرباز استان به این مسابقات اعزام شدند که خروجی آن نیز کسب مدال رنگارنگ در مسابقات ازبکستان بود.

رحمانی به شایعاتی در رابطه با جدایی پاکدامن از هیات شمشیر بازی استان اشاره کرد و گفت: به رغم شایعات فراوانی که در رابطه با جدایی علی پاکدامن از هیات استان بود باید بگویم که ایشان در انتقال تجارب ارزنده خود به شمشیربازان جوان در هیات فعالیت دارند و هم به نام استان در میادین جهانی به عنوان ملی پوش استان حضور دارند و انشالله در این دوره از بازیهای المپیک یکی از شانس های بزرگ حضور در المپیک خواهد بود.

وی با بیان اینکه محل زندگی پاکدامن در تهران است به همین خاطر حضور وی در هیات استان کم رنگ شده است گفت: ولی با هماهنگی های لازم حتما در کنار هیات و شمشیر بازان استان هستند و از تجارب پاکدامن در هیات استفاده خواهیم کرد.

رحمانی همچنین به آسیب شناسی ورزشکاران اشاره کرد و گفت: با توجه به آسیب شناسی که انجام گرفته بود مشکلاتی در اسلحه سابر داشتیم که با انجام استعداد یابی و جذب مربیان خوب این مشکل تا حدودی برطرف شد و خروجی آن امسال در المپیاد استعداد های برتر کسب مدال طلای تیمی در بخش مردان و بانوان استان بود که این اتفاق میمون با تجربیات خوب پاکدامن اتفاق افتاد.

رحمانی در رابطه با کمبود امکانات موجود و نبود مربی و پیست نامناسب برای تمرین شمشیر باران استان گفت: کمبود امکانات متاسفانه در تمامی ورزش ها وجود دارد و شمشیربازی نیز مستثنی نیست تیغه های شمشیربازی که یکی از ملزومات مصرفی ورزشکاران محسوب می شود که به دلیل استفاده مکرر آن توسط ورزشکاران و به دلیل اجبار در دارا بودن استانداردهای لازم در جهت تهیه آنها با مشکلاتی روبرو بودیم که با حمایت مدیر کل ورزش و جوانان استان تامین مالی لازم صورت گرفته و مشکلات مرتفع شده است.

وی ادامه داد: برخی ملزومات شمشیر بازی در داخل تولید نمی شود و نیازمند وارد کردن از خارج از کشور است که با توجه با افزایش قیمت دلار قیمت این لوازم افزایش پیدا کرده است ولی با با رایزنی های صورت گرفته تا حدودی این مشکلات در حال بهبودی است.

وی با بیان اینکه رقم های تزریقی به هیات های ورزشی اندک و هزینه های مصرفی بسیار بالا است گفت: از یک سو تمامی هزینه های هیات باید توسط خود هیات ها پرداخت شود و از سوی دیگر اعزامی های هیات به مسابقات کشوری و جهانی بالاست و همین امر موجب بالا رفتن هزینه های ورزشکاران می شود.

رحمانی با توجه به اینکه تمرکز استان در هر سه اسلحه بوده و در هر سه اسلحه در استان فعال است گفت: بخشی از هزینه های اعزام ورزشکاران بر عهده خانواده ها گذاشته شده و بخشی دیگر نیز با مساعدت های ورزش و جوانان استان هزینه می شود.

رییس هیات شمشیر بازی استان ادامه داد: انتخاب مربی برای فعالیت ورزشکاران به عهده خودشان گذاشته شده است و شرایطی فراهم شده تا از ظرفیت های انها بهینه استفاده شود .

رحمانی در مورد رابطه سیاست با ورزش گفت: بنده جدای از چهره سیاسی که در استان دارم از یک خانواده ورزشی بوده و خودم نیز ورزشکار هستم و به نظر من استفاده از ظرفیت های مختلف سیاسی اجتماعی در پیشبرد ورزش اهمیت بالای دارد.

رحمانی با بیان اینکه،ورزش به دو قسمت حرفه ای و مدیریتی تقسیم می شود گفت: ورزشکاران باید بدون داشتن دغدغه ای فعالیت های خود را انجام دهند و به سوی قهرمانی پیش روند و در بعد مدیریت ورزشی نیز باید از افرادی که توانمندی مدیریت ورزشی دارند استفاده کرد تا بتوانند از ظرفیت های مختلف سیاسی اجتماعی و ورزشی در جهت پیشبرد ورزش استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد بنده معتقدم که باید فضا را برای افراد فنی فراهم آورد تا این افراد بتوانند در عرصه مدیریت ورزشی در کنار اعضای فنی و ورزشکاران قرار گرفته و بتوانند با مدیریت درست و تامین مالی در جهت پیشبرد اهداف ورزشی قدم بردارند.

وی در رابطه با اختلافات هیات با دبیر هیات شمشیربازی گفت: هم اکنون وی با هیات قطع همکاری کرده و فارغ از هر اختلاف نظری باید بگویم نام ایشان به عنوان یکی از افراد موفق شمشیر بازی در استان ثبت شده و همچنین تعصب بالایی در این ورزش دارند و شرایطی فراهم کردند که فعالیت این ورزش در استان شکل حرفه ای گیرد و فعالیت کنونی هیات نیز مدیون فعالیت ها گذشته ایشان بوده است.

وی ادامه داد: دبیر قبلی منتقد برخی مسائل بودند که قابل قبول ما نبود، ما معتقد هستیم کارها در یک مجموعه باید به صورت تیمی و گروهی انجام گیرد و نباید این مشکلات به بیرون از هیات درز پیدا میکرد و باید از طرف رییس و دبیر پیگیری می شد چون عوامل هیات رییسه و مدیریتی در قبال مشکلات و‌کمبودها و افتخارات باهم دیگر سهیم هستند.

وی افزود: بنده انتظار نداشتم که مشکلات داخلی هیات رسانه ای شود به رغم اتهام زنی های ایشان در رابطه با بنده که تمامی انرژی خود را روی هیات دیگری گذاشتم که این مشکلات با گفت و گو حل شد و البته بیان همین مسائل به حواشی های بوجود آمده در رابطه با هیات دامن زد .

رییس هیات شمشیر بازی استان گفت:نجف زاده یک ظرفیت خوبی در هیات ‌بود که باید حفظ می شد ولی با تمامی رایزنی ها و جلسات انجام شده به جهت حمایت از شمشیربازی با ایشان قطع همکاری صورت گرفت و این قطع همکاری در راستای ایجاد آرامش در هیات و تمرکز ورزشکاران بر روی اهداف ورزشی که این اتفاق عملا بعد از تغییر ایشان در هیات ملموس است.


رحمانی در پاسخ به سوال خبرنگار قارتال نیوز در رابطه با اینکه چرا ورزشکاران استانی با دستمزد پایینی برای دیگر استان ها شمشیر می زنند و استان ما تیم شمشیربازی در لیگ کشور ندارد گفت: بازیکنان اختیار دارند در هر تیمی که بخواهند فعالیت کنند ما بیشتر از مبالغ قراردادی بازیکنان هزینه کردیم و این مقدار رقم قابل توجهی نیست که نشود تامین کرد ولی شمشیر بازان استان با اختیار تام با باشگاه ها قرارداد می بندد.

وی ادامه داد:یکی از مشکلات و دغدغه های ورزشی در استان تیم داری در تمامی رده های مختلف است که شاهد همین مشکلات در والیبال نیز بودیم .

رحمانی با بیان اینکه،متاسفانه استان به دلایل مختلف نتوانسته از ظرفیت شرکت های خصولتی مانند. ایمیدرو،شستا و ایدرو در تیمداری استفاده کند گفت: نمی توان شرکت های خصوصی را اجبار به حمایت از تیم ورزشی کنیم، سیاستمداران و رسانه های استان باید تلاش کنند تا از ظرفیت های شرکت های خصولتی در ارتقای کیفیت ورزشی و تیمداری در استان استفاده شود.

خبرنگار/ بیتا اختیاری