۲۰ هکتار زمین از اراضی ملی در اختیار کشاورزان قرار گرفت

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارومیه گفت: بیش از ۹۰ درصد اراضی ملی و طبیعی شهرستان ارومیه تثبیت مالکیت صورت گرفته و سند دولتی صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، امیر سعید در گفتگوی اختصاصی با این گروه رسانه با بیان اینکه در حدود ۳۵۰ هزار هکتار از عرصه‌هایی که در سطح شهرستان ارومیه واقع گردیده و جزو اراضی ملی و طبیعی محسوب می‌شود گفت: از این میزان بالای ۹۰ درصد تثبیت مالکیت دولت صورت گرفته‌ و اسناد ثبتی به نام جمهوری اسلامی ایران صادر شده‌است.

سعید در خصوص ایجاد آب بند ها در مناطق سیلابی ارومیه گفت: یکی از رسالت‌های اداره منابع طبیعی و آّبخیزداری ایجاد آّب‌بندها جهت پیشگیری از وقوع سیل است که در این خصوص باید اعتبارات لازم از سوی ادارات و نهادهای مختلف تخصیص یافته زیر نظر منابع طبیعی انجام شود.

وی همچنین به بازدید از مناطقی که مسیرهای سیلابی به سمت شهر دارند اشاره کرد و گفت: در بازدید از این مناطق مقرر شده‌ اعتبارات ویژه‌ای برای شهرداری از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی آذربایجان غربی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: ساخت پروژه‌های آبخیزداری یک کار تخصصی و در صلاحیت اداره منابع طبیعی است که در صورت دریافت اعتبارات کافی، اقدامات لازم در راستای جلوگیری از هرگونه ضرر، زیان و آسیب‌های اجتماعی به همشهریان عزیز انجام خواهد گرفت.

سعید،با بیان اینکه ارومیه یکی از شهرستان‌های درگیر با خشکسالی و بیابان‌زایی در حوضه دریاچه ارومیه است، گفت: طرح‌های بیولوژیکی خوبی در منطقه برای تثبیت خاک‎‌ و نمک‌ها جهت جلوگیری از افزایش ریزگردها صورت گرفته از جمله این طرح ها می توان به کاشت بوته‌های مقاوم به شوری در اطراف دریاچه ارومیه اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارومیه با بیان اینکه بیش از یک هزار مورد احکام قضایی از سوی مراجع قضایی دریافت شده اذعان داشت: از این میزان ۶۰۰ پرونده در دادگاه‌های شهرستان ارومیه مطرح و تاکنون بیش از ۱۵۰ مورد با پیگیری‌های سازمان حل و فصل شده‌است.

سعید ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد نهضت ملی کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور سهم شهرستان ارومیه از تولید و کاشت این طرح یک میلیون اصله درخت است که اداره منابع طبیعی تمام تلاش خود را در جهت انجام این دستور با همکاری سازمان های مربوطه انجام خواهد داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارومیه با بیان اینکه یکی از وظایف منابع طبیعی استعدادیابی و حمایت از سرمایه‌گذار است، اظهار داشت: در سالجاری ۲۷ مورد از سازمان صمت در خصوص اکتشافات از معادن شهرستان ارومیه اعلام نظر صورت پذیرفته که از این تعداد تنها با ۳ مورد جهت بهره‌برداری، موافقت به عمل آمده است.

سعید ادامه داد: در جهت اشتغالزایی و حمایت از طرح‌های کشاورزی گلخانه‎‌ای برابر با درخواست های واصله ۱۱ مورد زمین تخصیص داده شده که با نظر مدیریت امور اراضی بیش از ۲۰ هکتار زمین در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های بنیاد مسکن تحویل زمین برای افراد بی‌بضاعت در روستا ها جهت مسکن‌سازی است گفت: در صورت درخواست بنیاد مسکن در جهت ساخت مسکن روستایی منابع طبیعی موظف است این زمین ها را در اختیار آنها قرار دهد.

امیر سعید با بیان اینکه ما حافظ بیت‌المال و حق‌الناس هستیم گفت: طبق بخشنامه‌ ابلاغ شده در شهرستان ارومیه بالغ بر ۹۰ پلاک در بحث تداخلات مطرح شده است که بیش از ۳۹ هزار هکتار از اراضی ملی کسر شده و در اختیار اشخاص قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اکثر مراتع شهرستان ارومیه،در مناطق کوهستانی و نوار مرزی واقع شده‌ و از مناطق ییلاقی محسوب می‌شود گفت: این مناطق شناسایی و تعیین ظرفیت شده و مجوزهای لازم جهت ورود دام های سبک و سنگین به این مناطق صادر شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارومیه گفت: منابع طبیعی به تنهایی قادر به حفاظت از اراضی شهرستان ارومیه نبوده شورا ها و دهیاری های مناطق روستایی باید در این مورد فرهنگ سازی مناسبی انجام دهند.

امیر سعید در پایان خاطرنشان کرد: همه ما در قبال حفاظت از منابع طبیعی مسئولیت داریم چرا که اگر منابع طبیعی تخریب شود، آسیب های جبران ناپذیری به کشور وارد می آید.

خبرنگار: الهه اسدی