بازار شلوغ و دخل های کم رونق / حال و هوای بازار ارومیه در آستانه نوروز خوش نیست

چند روزی بیشتر به آغاز سال نو نمانده، معابر ،بازار و مراکز خرید شلوغند، ترافیک در شهر برقرار است اما مردم و فروشندگان از حال و هوای بازار در شب عید گلایه دارند، مردم از گرانی شکوه می کنند و فروشندگان از دخل های کم رونق.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، آغاز سال نو و فرارسیدن عید نوروز فرصتی برای احیای بسیاری از سنت‌های قدیمی است که خرید یکی از این سنت‌ها به شمار می رود.با وجود گرانی‌ها، همچنان مردم عید نوروز را گرامی می‌دارند و خود را برای ورود به سال جدید آماده می کنند.

برای به تصویر کشیدن حال و هوای روزهای پایانی اسفند به بازار تاریخی ارومیه رفتیم که گشت و گذار در بازار هم به خوبی این موضوع را نماینگر می‌کند. بازار شلوغ است اما خریدها از سوی مردم با احتیاط صورت می‌گیرد.بیشتر افراد با وسواس زیاد، مغازه ها را بالا و پایین می‌کنند تا بلکه جنسی با کیفیت و با قیمت مناسب تر پیدا کنند؛ با مشاهده این اتفاقات پی می‌بریم که دیگر بازار، آن بازار پر رونق سابق نیست.

درآمدم کفاف زندگی‌ام را نمی‌دهد

اکبری، یکی از شهروندان ارومیه‌ای به خبرنگار قارتال نیوز می‌گوید: دو فرزند دختر دارم و شغلم آزاد است، از آنجایی که درآمدم کفاف گذران زندگی‌ام را نمی‌دهد، توان خرید لباس عید برای خانواده‌ام را ندارم. امروز به امید خرید با قیمت مناسب به بازار ارومیه آمده‌ام.

این شهروند با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید مردم ادامه داد: اگر تعادلی بین درآمد ها و قیمت ها باشد همه چیز عالی می‌شود.

برمکی، یکی دیگر از شهروندان ارومیه‌ای می‌گوید: من راننده تاکسی هستم، قیمت ها به قدری بالاست که برای خرید حتما باید شغلی با درآمد بالا داشته باشی. با درآمدهای حداقلی توان خرید یک دست پوشاک هم وجود ندارد.

وی در ادامه می‌گوید: هیچ نظارتی بر قیمت محصولات نیست و برای خرید یک کالا با چندین قیمت مواجه می‌شویم.

بانویی که درحال خرید سبزی است به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت آجیل و میوه درجه یک بسیار بالاست و کمتر خانواده‌ای امکان خرید میوه و آجیل را دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از ۳ سال شرایط کرونایی در کشور امیدوار بودیم سنت‌های قدیمی عید و دورهمی ها را احیا کنیم که متاسفانه امسال گرانی اقلام شب عید مانع برگذاری دورهمی ها و دید و بازدید عید می‌شود.

دل پٌر کسبه از وضعیت بازار

فروشنده ها نیز دل‌خوشی از وضعیت بازار ندارند. یکی از کسبه‌ها به خبرنگار قارتال نیوز می‌گوید: شرایط اقتصادی مردم در سال‌جاری بسیار وخیم‌تر از سال‌های گذشته و قبل کرونا شده‌است و مردم توان خرید ندارند.

وی می‌گوید: بیشتر مردم فقط نظاره‌گر هستند و امسال نسبت به سال‌های قبل کرونا نزدیک به ۷۰ درصد کاهش فروش داشته ایم.

به سراغ فروشنده مانتوهای زنانه رفتیم، وی با اشاره به اینکه قریب به ۸۰ درصد اجناس مغازه‌اش ایرانی است گفت: خریداران به دنبال کالایی با جنس خوب و در عین حال قیمت مناسب هستند.

وی ادامه داد: مردم با خرید کالای ایرانی از تولید‌کننده حمایت و به اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

او می‌گوید: برای اینکه مردم قدرت خرید داشته باشند اجناسم را با کمترین سود عرضه می‌کنم، که با درآمدم گاهی فقط می‌توانم مالیات و اجاره مغازه را پرداخت کنم.

این فروشنده افزایش قیمت دلار را مهم‌ترین عامل کاهش تقاضا از طرف مردم ‌دانسته و می‌گوید: نوسانات ارزی هم به تولید کننده، هم به فروشنده و هم به خریدار آسیب جدی وارد کرده است؛ وقتی قیمت دلار یک شبه ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند تولید کننده نیز ناچار می‌شود با سود بیشتر اجناس خود را عرضه کند تا کسری مواد اولیه خود را جبران کند.

 آغاز نظارت دستگاه های متولی بر بازار شب عید و ماه مبارک رمضان

در حالی که مردم و کسبه از وضعیت فعلی بازار و بخصوص گرانی اقلام شب عید گلایه مند هستند به گفته سرتیپی ،مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی، در یازدهمین جلسه کمیسیون نظارت استان، طرح ویژه نظارتی عید نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ در آذربایجان غربی با توجه به اهمیت کنترل و نظارت بر عملکرد بازار در سطح عمده و خرده همانند سال های گذشته از ۱۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ آغاز و با توجه به اینکه عید نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان متقارن شده است تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی برای اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ تعداد ۴۵ اکیپ بازرسی در سطح استان در نظر گرفته شده است که ۱۲ اکیپ از آنها در ارومیه فعال خواهد بود، همچنین ۱۰ اکیپ هم به صورت مشترک با تعزیرات حکومتی استان در طول اجرای طرح فعال خواهند بود.

خبرنگار: الهه اسدی