۱۲ فروردین ۱۳۵۷ نکته عطف تبلور حضور و اراده مردم در تاریخ ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22بهمن سال 1357، به دعوت امام خمینی(ره) همه پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روز های 10و11 فروردین 1358 در سراسر ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،۱۲ فروردین ماه نکته عطف تبلور حضور و اراده مردم در تاریخ ایران می باشد،که پس از ۲۵۰۰سال نظام سیاسی کشور برای اولین بار از سلطنتی به مردم سالارانه(دموکراسی) دینی تبدیل شد.

با برگزاری همه پرسی(رفراندوم) نظام جمهوری مبتنی بر آموزه های دینی و اسلامی حکومت ایران در تاریخ به اولین حکومتی تبدیل شد که ساختار سیاسی خود را با توجه به خواست و آرای مردم شکل میداد.

همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در شامگاه ۱۱ فروردین ماه به پایان رسید و نتایج آن در ساعات حدود ۱ تا ۲ بامداد ۱۲ فروردین توسط احمد صدرحاج‌سیدجوادی وزیر وقت کشور صورت پذیرفت؛ نتایج به این صورت بود.

واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات ۲۰میلیون و ۸۵۷هزار و ۳۹۱نفر بودند که از این تعداد ۲۰میلیون و ۳۰۹هزار و ۵۹۵نفر در انتخابات شرکت کردند که با توجه به تعداد شرکت کنندگان حضور ۹۷و ۳۴صدم درصدی را در این انتخابات شاهد بوده ایم.

با توجه به اینکه تعرفه‌های رأی گیری از دو قسمت “آری” و “نه” تشکیل شده بود هیچگونه رأی سفید و باطله ای از صندوق‌ها خارج نشد.

تعداد ۲۰میلیون و ۲۸۶هزار و ۳۵۳رأی “آری” از صندوق‌های رأی خارج شد که نشان از ۹۹و ۲۴صدم درصد رای به جمهوری اسلامی بود.

تعداد ۱۵۳هزار و ۷۵۵رأی “نه” از صندوق‌های رأی خارج شد که نشان از ۷۶صدم درصد رای به هر آنچه غیر از نظام جمهوری اسلامی بود.

استان ایلام با ۱۶۱هزار و ۹۲۴رأی “آری” و تنها ۱۶رأی “نه” با کسب ۹۹و ۹۹صدم درصد آرا برای نظام جمهوری اسلامی بالاترین و استان تهران با ۳میلیون و ۴۶۲هزار و ۴۴۹رأی “آری” با کسب ۹۷و ۹۴صدم درصد آرا برای نظام جمهوری اسلامی پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص دادند.

همه پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز برگزار شد که از مجموع ۱۳۰هزار و ۵۱۳رأی مأخوذه ۱۱۸هزار و ۶۹رأی “آری” و ۱۲ هزار و ۴۴۴رأی “نه” ثبت شد.

با ثبت این آرا پس از قرنها که نظریه جدایی دین از سیاست مطرح بود به صورتی که قوانین الهی را امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر میکردند،در قرن بیستم با روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی این نظریات را باطل کرده و شکل نوینی از نظام های حکومتی را برای مردم جهان با شعار ” استقلال، آزادی ،جمهوری اسلامی ” را ارائه داد.