بیانیه اتحادیه موسسات قرآن وعترت آذربایجان غربی در خصوص عفاف و حجاب

اتحادیه موسسات قرآن و عترت آذربایجان غربی در خصوص عفاف و حجاب بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، در متن این بیانیه آمده است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

این بیانیه تقدیم می شود به روح مطهر اولین زن شهید تفحص شده شهید فاطمه اسدی

وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیضْرِبْنَ بِخُمُرِ‌هِنَّ عَلَیٰ جُیوبِهِنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ… وَ لَایضْرِ‌بْنَ بِأَرْ‌جُلِهِنَّ لِیعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ  (آیه شریفه ۳۱ سوره مبارکه نور)

و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمی‌] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست. و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان… آشکار نکنند؛ و پاهای خود را [به‌گونه‌ای به زمین‌] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد.

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛(سوره مبارکه احزاب آیه شریفه ۵۹)

اى پیامبربه همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.

آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی و تقارن آن با حلول ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن،ماه نهایت کرامت و مهربانی و ضیافت بیکران الهی،ماه سلوک روحی بواسطه شکستن بت‌های نفس و سجده‌ی عشق بر درگاه معبود یکتا که فرصتی است مغتنم برای دعا، نیایش و شب زنده‌داری،فرصتی برای پدید آمدن عشق ملکوتی و انس روح مخلوق با خالق را حضور مردم دین مدار، اصیل، ولایی و نجیب آذربایجان غربی تبریک عرض می کنیم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان را در این ماه مبارک از خداوند منان خواستاریم.

خانواده در هر جامعه ای علی الخصوص جامعه دین مدار و دین محور ایران اسلامی کانون تربیت اخلاقی و محل و مسیر انتقال مفاهیم و ارزش‌های والای فرهنگی از نسلی به نسل دیگر است و تضعیف نهاد خانواده در هر کشور، به معنای تضعیف فرهنگ اصیل آن کشور خواهد بود. فروپاشی خانواده مصیبتی است با پیامدهای انسانی و اجتماعی گوناگون که در اثر رواج برهنگی و بی‌بندوباری دامنگیر جوامع غربی شده است.

جوامع غربب که خود گرفتار انواع ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از برهنگی و بی‌بندوباری در روابط نامشروع و نابودی خانواده است، برای زنان ایرانی دلسوزی می‌کند که حقوق آنان با رعایت حجاب نادیده گرفته شده است. اما حق مطلب این است که آنها بیش از هر چیز از استقلال ایران ناراحت و نگرانند. غرب، از عصر رنسانس به بعد، عادت کرده است که تنها خود را متمدن بنامد و به خود حق بدهد که تمدن و متمدن بودن را برای همه جهان تعریف کند و همه را برای پذیرش آن مجبور کند. اگر ملتی مانند ملت ایران برای دست یافتن به استقلال کشور خود به‌پاخیزد و همت مردان و زنان باایمان و فداکار خود که شهید قاسم سلیمانی اسوه و الگوی آنان است، اختیار ادارۀ کشور خود را به دست گیرد، از نظر قدرت‌های غربی مرتکب گناهی نابخشودنی شده است.

بدون شک پیشینه پر افتخار این سرزمین با تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به دست آمده و قطعا تقید به عفاف و حفظ حجاب به عنوان امری الهی و برآمده از فطرت پاک انسانی، نقش بی بدیلی در این مسیر داشته و همواره پیروی از این دستور صریح قرآنی ضامن سلامت جامعه و پیشرفت ایران اسلامی بوده است.

رعایت حجاب به عنوان یکی از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی اجتماعی، ریشه در فرهنگ غنی ایران زمین دارد که سابقه  آن حتی به قبل از اسلام نیز می‌رسد و همواره زنان ایرانی به رعایت آن بالیده‌اند، تا جایی که امروزه حجابِ زنِ مسلمان بیرق عزت، توانمندی و نقش آفرینی او در عرصه‌های ملی و بین المللی بوده است.

بر خلاف آنچه تبلیغ می‌شود تجربۀ چهل و چهار سالۀ جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که حجاب به‌هیچ‌وجه مانع حضور در فعالیت‌های اجتماعی و دست یافتن به موفقیت‌های علمی و هنری و ورزشی و اقتصادی و فرهنگی نیست. زن ایرانی در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت‌ساله نقشی اساسی ایفا کرده است که همچون ستاره‌ای بر تارک تاریخ بشریت می‌درخشد. امروزه نیز زنان مسلمان ایران با رعایت حجاب اسلامی در همۀ عرصه‌ها حضور دارند و روزبه‌روز دستاوردهای بهتر و بیشتری کسب می‌کنند.

مسئله حجاب و عفاف از دستورات الهی و دینی و از مسائل اساسی و مهم جامعه ما است و با بسیاری از مسائل از جمله نجابت، شرافت و زندگی عزتمندانه همه مردم جامعه پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می باشد. بنابراین رعایت و ترویج حجاب و عفاف در زندگی جمعی مردم یکی از دغدغه‌ها و تکالیف امروز جامعه اسلامی به شمار می‌رود و یکی از موضوعات حساس در جنگ نرم و ترکیبی دشمن بر علیه مردم و میهن عزیزمان ایران نیز موضوع مهم حجاب است. اهمیت حجاب و عفاف و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در قرآن کریم از آن به عنوان یک ضرورت نام می برد و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از آسیبهای جسمی و روانی می‌داند.

از ابتدای انقلاب اسلامی ایران و بخصوص طی یک سال اخیر دشمن با به راه انداختن جنگ تمام عیار ترکیبی و شناختی و هجمه های گسترده رسانه ای و بمباران بی وقفه فکری بویژه با تمرکز بر روی نوجوانان و جوانان و بانوان و از دیگر طرق مختلف هویت دینی و هویت ملی مردم کشورمان از جمله حجاب بانوان به عنوان بیرق عزت و سربلندی و شرافت ملت و پرچم ملی مان به عنوان نماد ایران سرافراز و قدرتمند را مورد حمله ناجوانمردانه قرار داده است تا به خیال خام خود به ارزش‌ها و هویت قرآنی و معنوی و دینی جامعه از یک طرف و هویت ملی مان از طرف دیگر آسیب برساند و ترویج بی‌حجابی و بی احترامی به پرچم ملی در کنار هم از برنامه‌های دشمن است که جامعه را از ارزش‌ های اسلامی و ایرانی تهی نماید.

اتحادیه موسسات قرآنی آذربایجان غربی با درک این مهم، در مسیر احترام به این دستور الهی و در راستای اجرای قوانین حاکم بر اداره کرد کشور و همسویی با مطالبه فراگیر از طرف قاطبه مردم استان که در ماه‌های اخیر مجدانه پیگیر رعایت هنجارهای اجتماعی و در مسیر زیست عفیفانه و رعایت پوشش اسلامی بوده‌اند صراحتا اعلام می‌دارد اصل رعایت حجاب به عنوان یکی از ستون‌های مهم و اصول عملی جامعه اسلامی، قطعی و لایتغیر بوده و همواره یک ضرورت عقلی، شرعی، عرفی و اخلاقی غیر قابل تردید محسوب می‌شود.

بر همین اساس پیرو بیانیه استاندار محترم جناب آقای معتمدیان در خصوص مسئله حجاب ،ضمن حفظ احترام و دعوت همگان به پایبندی به قانون اساسی و رعایت موازین اسلامی، هر گونه تسامح و تساهل در پایبندی به احکام برگرفته از باورهای دینی را مردود شمرده و تأکید می‌نماید پوشش اسلامی نماد واضح حاکمیت قانون خدا در جامعه است که با نجابت و شرافت مردم ایران زمین از دیرباز گره خورده و باید از طرف همه شهروندان به عنوان قانونی الزام آور در کلیه معابر، اماکن دولتی و عمومی، محل‌های کسب و کار و وسایل نقلیه رعایت شود.

مسلما دستگاه‌های قضایی و انتظامی استان هم با حمایت از انجام وظیفه ‌آحاد متدین جامعه در مسیر امر به معروف و نهی از منکر به شکل شرعی، قانونی و اخلاقی، زمینه را برای فراگیرتر شدن نقش آفرینی مردمی در مسیر زیست عفیفانه فراهم‌تر خواهند کرد.

والعاقبه للمتقین