انتظاراتی که از شهردار ارومیه داریم

ارومیه با تاریخی بیش از سه هزار سال و جمعیتی در حد یک میلیون نفر در جایگاه مناسبی قرار نگرفته و لذا نیازمند توجه بیشتر هست.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، شهری که با تاریخ و قدمتی درخشان و قرار گرفتن در موقعیتی استراتژیک می توانست جایگاه برتر و مناسب تری را داشته باشد.

بدون شک یکی از عوامل عقب ماندگی ارومیه و استان آذربایجان غربی دوری از مرکز و قرار گرفتن در منطقه مرزی می باشد.

البته نباید از نقش مدیران و مسئولانی که نه به علت توانمندی و قابلیت هایشان بلکه با زد و بندهای سیاسی و امنیتی شان مسئولیت هایی در این استان کسب کرده اند و این چرخه همچنان ادامه دارد.

در این میان نباید از نقشی که شهرداری ها در زشد و توسعه شهری ایفا می کنند به راحتی گذشت. لذا در ادامه این نوشته به جایگاه و نقش شهرداری ارومیه در این شهر می پردازم.

 

نگاهی به کارنامه فعالیت شهردار ارومیه  

حسین مهدی زاده شهردار ارومیه از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به این سمت انتخاب شده و دارای مدرک دکترای تخصصی شهرسازی با سوابقی نظیر شهرداری سلماس و مدیر کل امور شهری استانداری می باشد.

عملکرد شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ شهردار را به حساب مدت زمان آشنایی و برنامه ریزی گذاشته و لذا نگاهی به کارنامه ایشان در سال گذشته می اندازیم.

مهدی زاده در تنها نشستی که تاکنون با خبرنگاران رسانه ها در آبان ماه گذشته داشته است از نبود نگاه کارشناسانه طرح جامع شهری ارومیه- فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری- پایین بودن سرانه فضای سبز شهری و افتتاح پارک های جدید- پرداخت بخش عمده‌ای از بدهی‌های کلان مربوط به سال‌های گذشته شهرداری- هزینه‌های بالای جاری و پرسنلی ماهانه شهرداری و موفقیت در پرداخت بموقع آنها- اجرای طرح کنترل آبهای سطحی ارومیه- رکورد در آسفات ریزی شهری و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان صحبت کرد.

همچنین شاید بتوان گفت مهم ترین پروژه ای که در این دوره افتتاح شده است، زیرگذر تقاطع غیرهمسطح میدان آذربایجان می باشد که در آذر ماه گشایش یافت.

از دیگر مواردی که شهرداری ارومیه علیرغم وظایف ذاتی خویش مجبور به هزینه کرد در آن شد، حمایت از تیم والیبال شهر بود که آن هم متاسفانه نتوانست در حد انتظارات ظاهر شود و به لیگ پایین تر سقوط کرد.

 

انتظارات از شهردار ارومیه

انتظارات از شهردار ارومیه بسیار بیش از اینها بود، با توجه به تخصصی که دارد و شهری که نیاز زیادی به پروژه ها و طرح هایی عمرانی در کلاس جهانی دارد.

صحبت و شنیدن نظرات شهروندان ارومیه ای برای فهمیدن اینکه شهردار فعلی زیر شهرت و عملکرد شهردار سابق قرار گرفته و لذا تحت فشار مضاعفی می باشد، کفایت می کند.

البته ناگفته نماند که اعضای شورای شهر ارومیه نیز با پرداختن به امور روتین و دلمشغولی های کوچک، نتوانسته اند کمک حال شهردار باشند و طرح ها و پروژه های مناسب شهر را برای اجرا به شهردار تصویب و ابلاغ کنند!

در هر صورت این بهانه ها نمی توانند برای فردی که مسئولیت شهرداری ارومیه را بر عهده گرفته و انتظارات زیادی از او می رود را تطهیر نماید.

با توجه به قرائن و شواهد که نشانگر رضایت اعضای شورای شهر از شهردار منتخب شان داشته و با توجه به دوره کاری شورای فعلی، باید گفت که شهردار ارومیه بیش از دو سال دیگر در این مسئولیت باقی خواهد ماند و لذا در ادامه این نوشته انتظاراتی که از شهردار هست را بازگویی می نمایم.

  • مهم ترین برنامه شهرداری بایستی برند سازی برای شهر باشد. اینکه ارومیه را در داخل و خارج از کشور با چه معیارها و شاخص هایی به دیگران بشناسانیم؟
  • ارومیه نیاز به پروژه های بزرگ عمرانی در کلاس جهانی دارد که بتوانند چهره شهر را تغییر دهند.
  • شهرداری ارومیه هر چه سریعتر نیازمند تصمیم گیری و اجرای طرح هایی برای حل مشکل ترافیک شهری دارد که شهروندان را کلافه کرده است.
  • شهردار ارومیه بایستی قاطعیت بیشتری در اجرای پروژه های عمرانی و برنامه ها به خرج دهد.
  • اجرای برنامه زمان بندی اجرای پروژه های شهری به منظور جلوگیری از تاخیر اجرای آنها
  • شهردار برای اجرای برنامه های جدید نیازمند مشاوران مناسب و بروزتری می باشد.
  • ارومیه با توجه به قابلیت های گردشگری و قرار گرفتن در منطقه مرزی، می تواند در جذب گردشگر خیلی بهتر از اینها عمل نماید که طبعا مسئولیت اصلی در این حوزه بر عهده شهرداری بوده و لذا انتظار هست در این حوزه فعال تر شود.
  • ساماندهی حمل و نقل عمومی شهر یعنی اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
  • شهردار بایستی ارتباط بیشتری با رسانه ها برقرار نماید. برگزاری فقط یک نشست رسانه ای در این مدت نشان می دهد که شهردار علیرغم داشتن مشاور رسانه ای، چندان با رسانه ها میانه خوبی ندارد.
  • شهردار باید دائما در حال ارتباط رودردو و بدون واسطه با شهروندان باشد، موردی که بنظر می آید مورد توجه نبوده و بخشی از ضعف ها نیز در همین مورد هست.
  • شهردار می تواند برای اطلاع از نظرات شهروندان در مسائل مختلف، سامانه ای برای نظرسنجی و افکارسنجی راه اندازی نماید.
  • شهرداری مسئولیت هایی در حوزه فرهنگی و هنری شهر دارد. این موارد متاسفانه در حاشیه قرار گرفته و عملکرد چندانی را در این حوزه شاهد نبوده ایم.
  • شهرداری بایستی برای حمایت از صنایع دستی و خوراکی ارومیه برنامه های مناسبی اجرا نموده و اینها را در داخل و خارج از کشور معرفی کرد.
  • حوزه آموزش های شهروندی نیز از جمله مواردی هست که در آن اهمال کاری صورت گرفته. یکی از وظایف اصلی شهرداری ها حوزه آموزش های شهروندی می باشد.
  • زیباسازی شهری در ارومیه می تواند بهتر از اینها عمل کرده و در مناسب سازی محیط شهری کوشاتر باشد.
  • شهردار ارومیه می تواند بجای استفاده از تجربیات و اقدامات شهرهای داخلی، با ایجاد ارتباط با شهرداران شهرهای اروپایی و حتی ترکیه از آنها استفاده نماید.
  • لزوم ارائه برنامه ها و پروژه هایی برای جذب سرمایه گذاری در ارومیه
  • تاسیس اتاق فکر شهروندان برای استفاده از نظران و پیشنهادات آنها. ارومیه ای ها با توجه به خوش فکر و سلیقه بودن می توانند پیشنهادات مناسبی را ارائه دهند.
  • تاسیس سایتی برای معرفی ارومیه به زبان های مختلف و جذب گردشگران خارجی
  • تاسیس پیاده راه های جدید در شهر برای مناسب سازی فضای شهری و جذب گردشگران داخلی و خارجی
  • استفاده از پتانسیل افراد نخبه- هنرمندان- ورزشکاران و … برای کمک به شهرداری
  • ایجاد مکانی مناسب در شهر برای تجمیع دفاتر مطبوعات و رسانه ها
  • ساماندهی دکه های مطبوعاتی شهر و برقراری کتاب فروشی و روزنامه فروشی های سیار برای کمک به فرهنگ مطالعه
  • ایجاد اماکن مناسب در مناطق مختلف شهر ارومیه به منظور استفاده برای برپایی هفته بازارها و ساماندهی دست فروشان
  • کمک به شناساندن و توسعه بازار تاناکورای ارومیه با هدف حمایت از «گردشگری خرید» و رونق اقتصادی شهر

    کمال الدین نیک رفتار خیابانی