توجه به رونق «گردشگری خرید» ارومیه / تاناکورای ارومیه، پتانسیلی برای توسعه «گردشگری خرید» / بخش دوم

بازار تاناکورا در ارومیه همانند سایر نقاط کشور از همان سال های اولیه دهه 60 شروع به فعالیت کرده و رفته رفته با استقبال شهروندان رونق یافت.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، این بازار در سال های اولیه در منطقه آپادانا و ابتدای جاده سرو قرار گرفته بود که بعدها به مکان امروزی واقع در بلوار ساوالان انتقال یافت.

بازار تاناکورای فعلی ارومیه از سال ۱۳۶۸ شروع به فعالیت کرده و با جمع آوری سایر بازارهای موجود، در بلوار ساوالان متمرکز شد. بعدها نیز با حمایت شهرداری، بازار تاناکورا شکل مناسب تری به خود گرفته و مسجد و پارکینگی نیز در همان مکان احداث گردید.

بازار تاناکورای ارومیه در حال حاضر علاوه بر شهروندان ارومیه ای، شهروندان سایر شهرهای آذربایجان غربی و استان های همجوار نظیر آذربایجان شرقی- اردبیل و حتی تهران را به خود جذب کی کند.

روزهای جمعه و تعطیل اگر سری به این بازار بزنید خودروهایی با پلاک های مختلف از سایر شهرها را خواهید دید که در حال گردش و خرید می باشند.

مطمئنا گردشگرانی که برای دیدن بازار تاناکورا و خرید از این مجموعه به ارومیه می آیند، سری هم به نقاط دیدنی شهر زده و در رستورانی غذا صرف می کنند و … لذا می توان اذعان نمود که «گردشگری خرید» آن هم از نوع تاناکورا، پتانسیلی برای توسعه ارومیه محسوب می شود.

پیشنهادهایی برای رونق گردشگری خرید در ارومیه

گردشگری خرید همانطوری که در سطور فوق اشاره شد می تواند به پیشرانی توسعه اقتصادی در ارومیه کمک شایانی نماید.

گردشگرانی که از سایر شهرها برای دیدن ارومیه و جاذبه های توریستی آن به این شهر آمده و هزینه ای هم برای خرید در بازارهای این شهر می گذارند، فرصتی برای تفکر و برنامه ریزی برای مسئولان می آفرینند. فرصتی که با هماهنگی سازمان های متولی می تواند در رونق اقتصادی شهر نقش مهمی ایفا نماید.

در خاتمه مقاله پیشنهادهایی برای این منظور به شهرداری ارومیه و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه می گردد:

  • توسعه امکانات موجود در محل بازار تاناکورا با احداث رستوران و هتل و سایر امکانات مورد نیاز
  • تبلیغ و شناساندن بازار خرید تاناکورا به مردم سایر شهرها و استان ها
  • احداث بازار جدید تاناکورا در مسیر جاده شهید کلانتری با هدف توسعه «گردشگری خرید»
  • احداث بازارچه صنایع دستی در کنار بازار تاناکورا برای معرفی صنایع دستی استان
  • حمایت از تولیدات پوشاک داخلی برای حضور در بازار تاناکورا و ایجاد رقابت بین آنها

پایان

کمال الدین نیک رفتار خیابانی