ازدواج سفید یکی از عوامل کاهش جمعیت در ایران/ دلایل اصلی افزایش ازدواج سفید مشکلات اقتصادی و فرهنگی در جامعه ایرانی است

ازدواج سفید یا همباشی نوع جدید زندگی مشترک بوده که اخیرا در جامعه ایرانی رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری قارنال نیوز، ازدواج سفید یا همباشی نوعی از زندگی مشترک است که بیشتر در کشورهای غربی رواج داشته و جوانان برای زیر بار نرفتن برخی از مسئولیت های زناشویی تن به چنین ازدواجی می دهند.

در سال های اخیر ازدواج های سفید در جامعه ای آتی نیز افزایش پیدا کرده به گونه ای که جوانان برای فرار و تن ندادن به برخی از این مسئولیت ها به این نوع ازدواج روی آورده اند.

در این نو ازدواج ها، دختر و پسر و یا زن و مرد مجرد به عنوان هم خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند، بی آنکه میان آن‌ها پیوند زن و شوهری باشد. بدنبال افزایش فشارهای اقتصادی، تمایل به ازدواج شرعی و رسمی‌ در بین جوانان کاهش یافته و رابطه ها بر پایه ارضای غرایز و آزمایش گونه زندگی زناشویی افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان معتقد هستند افزایش هزینه های ازدواج،ذنداشتن تمکن مالی، تغییر و کم رنگ شدن ارزش ها، دین گریزی و عدم مسیولیت پذیری جوانان از عوامل اصلی روی آوردن جوانان به این نوع ازدواج است.

تغییر سبک زندگی و ترس از پذیرش مسئولیت موانع اصلی ازدواج در بین جوانان است

جامعه شناس و استاد دانشگاه تبریز دلایل اصلی روی آوردن جوانان ایرانی به ازدواج سفید را نداشتن امنیت شغلی،مشکلات اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد.

هادی محمد زاده در گفت و گو با خبرنگار قارتال نیوز، نداشتن امنیت شغلی،تغییر و کم رنگ شدن ارزش ها و مشکلات اقتصادی را از افزایش ازدواج های سفید طی سال های اخیر در ایران عنوان کرد و گفت: جوانان برای فرار از مشکلات و زیر بار نرفتن مسئولیت ها تمایل زیادی به ازدواج های سفید دارند.

وی با بیان اینکه، در جامعه کنونی ایران جوانان سبک زندگی را می پسندند که تناسبی یا ازدواج ندارد گفت: یکی از دلایل اصلی انتخاب این نوع سبک زندگی توسط جوانان بالا رفتند آمار طلاق است شاهد هستیم در جوامعی که آمار طلاق در آنها افزایش پیدا کرده جوانان تمایل کمتری به ازدواج داشته اند.

محمد زاده افزود: در جامعه ایران ازدواج های سفید عوارض بسیاری بدنبال دارد که می توان به طرد شدن از خانواده ها،آسیب به آینده دختران و عدم امنیت روحی روانی اشاره کرد.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه نبود حمایت قانونی را مهمترین آسیب های ازدواج سفید عنوان کرد و گفت: قانون ایران از افرادی که از واج سفید می کنند حمایت نمی کند و این افراد اگر در طول دوران رابطه با همدیگر مشکلی داشته باشند و مورد خشونت قرار گیرند نمی توانند برای احقاق حق خود از قانون کمک گیرند.

محمد زاده ادامه داد:همچنین ارث نبردن زوجین از یکدیگر و نبود نفقه در این نوع ازدواج ها از دیگر مشکلاتی است که زوجه در این گونه رابطه ها با آن درگیر است.

وی عنوان کرد: طبق قوانین ایران زمانی که زوجین وارد یک رابطه رسمی می شوند و ازدواج خود را در دفتر خانه ثبت می کنند مرد متعهد به تامین هزینه های زندگی می شود ولی در ازدواج های سفید عموما هر شخصی خودش اقدام به برآورده کردن نیازهای شخصی خود کرده و در صورت فوت هر یک از زوجین، در اموال او هیچ نداشته و ارث نمی برد.

وی ادامه داد: بنابراین در ازدواج سفید به دلیل شکل نگرفتن خانواده، نقش والدینی مفهومی ندارد و معمولاً در این سبک از زندگی به دلیل نیاز به ایفای نقش والدینی، افراد به سمت آوردن حیوانات خانگی می‌روند تا نیاز فطری به فرزند‌آوری و نقش والدینی را تامین کنند. از طرفی این ازدواج به دلیل نداشتن مسئولیت‌ بیشتر به ارتباطات رفاقتی و دوستی در سطح عاطفی و رفع نیازهای فیزیولوژیک خلاصه می‌شود.

گزارش از: بیتا اختیاری