تغییر نگرش دختران نسل جدید/ زنگ هشدار جمعیت در ایران به صدا درآمده است  

زنگ هشدار بحران جمعیت در ایران به صدا درآمده، این درحالیست که ۲۴ درصد از جمعیت کشور تا سال ۱۴۲۰ به بالای ۶۵ سال خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار قارتال نیوز، روند رشد جمعیت در کشور نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور جمعیت کشور رو به پیری خواهد رفت و سالمندان سهم قابل توجهی از جمعیت را به خود اختصاص خواهند داد.

عواقبی از جمله کاهش نیروی کار و تولید، ضعف قدرت دفاعی کشور، کاهش جمعیت جوان و نخبه کشور از مضرات کاهش جمعیت در کشور است.

به گفته دبیر قرارگاه جوانی جمعیت آذربایجان‌غربی، در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ تولد در استان به ثبت رسیده که آذربایجان‌غربی رتبه هشتمین استان جوان در کشور را به خود اختصاص داده‌است.

به گفته وی، مهمترین دلیل افزایش امید به زندگی در استان پیشرفت های درمانی و افزایش پیشرفت های دارویی است.

دو بچه کافیست!

مهدی قاصد، جامعه شناس می‌گوید: جمعیت ایران در دهه شصت رشد انفجاری داشته که جامعه‌شناسان نسبت به کنترل و کاهش جمعیت به مسئولان هشدار دادند، به طوریکه ورودی شهرها پر شد از تابلو‌هایی با عنوان: دو بچه کافیست!

اقتصاد و تاثیر آن بر کاهش جمعیت

این جامعه‌شناس با اشاره به شرایط اقتصادی گفت: جوانان بسیاری امکان ازدواج و تشکیل خانواده ندارند، بسیاری از جوانانی که ازدواج کرده‌اند، وضعیت مالی خود را به گونه‌ای نمی‌بینند که استطاعت فرزندآوری و تأمین هزینه‌های فرزند یا فرزندان را داشته باشند.

وی ادامه داد: ناامیدی از وضعیت بد جامعه جوانان بسیاری را سرخورده و مایوس کرده است، بطوریکه صحبتی کوتاه با جوانان در مراکز خرید، دانشگاه، پارک و … نشان می‌دهد که بسیاری از جوانان امیدی به آینده ندارند.

تغییر نگرش دختران نسل جدید!

مهدی قاصد می‌گوید: اکثر دختران جوان به دانشگاه رفته و با مفاهیم جدید آشنا می‌شوند، دختری که به دانشگاه رفته در مقاطع مختلف تحصیلی فارغ‌التحصیل می‌شود به احتمال زیاد از پذیرفتن نقش‌های سنتی خانه‌دار و مادر چندین فرزند بودن سرباز خواهد زد.

هر آن که دندان دهد، نان دهد!

وی با اشاره به اینکه تغییر تدریجی نگرش‌های فرهنگی نیز در کاهش رشد جمعیت نقش دارد، گفت: یکی از آموزه‌های فرهنگی جامعه ما این بوده که «هر آن که دندان دهد، نان دهد»، بعید می‌دانم نسل جدید کشور موافق این نگرش باشد.

وی افزود: نسل جدید خواهان تربیت و بزرگ‌ کردن فرزند خود به بهترین وجه ممکن است و علاقه‌ی شدیدی به تامین تمام نیازهای کودک خویش، خصوصاً نیازهای مادی او دارد.

قاصد افزود: جای «هر آن که دندان دهد» را چشم‌وهم‌چشمی سفت و سختی گرفته که نمی‌خواهد ببیند کودک خود چیزی کمتر از دیگر کودکان دارد، پس فرزند کمتر به معنای امکانات بیشتر برای کودک تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد والدین نسل جدید احساس مسئولیت بیشتری در قبال فرزندان خود و آینده آنان دارد درحالیکه کودکی نسل ما فرزندان دهه‌ی شصت در کوچه‌ها گذشت و نگرانی کمی پیرامون آینده‌مان وجود داشت، اما دنیای کودکان این یکی دو دهه با دنیای کودکان نسل‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: والدین نسل جدید بر ساختن آینده تأکید دارند و معتقدند ساختن آینده یک کودک بسیار راحت‌تر از ساختن همزمان آینده چندین کودک است.

کاهش سرمایه انسانی جامعه با افزایش جمعیت سالمند کشور

مهدی قاصد با اشاره به عواقب ناگوار کاهش جمعیت در کشور، بیان داشت: مهم‌ترین پیامد این پدیده، پیری جمعیت کشور و کمبود نیروی کار جوان در چند دهه‌ی آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: نهاد خانواده در چند دهه‌ی گذشته تغییرات عمیقی را تجربه کرده است؛ خانواده‌ی پدرسالار پیشین جای خود را به خانواده فرزند‌محور کنونی داده و خانواده‌‌ی هسته‌ای جایگزین خانواده‌ی گسترده شده است.

وی افزود: اینترنت و شبکه‌های مجازی نیز جای ارتباطات متقابلِ خویشاوندی و میان‌فردی را گرفته‌ است.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: انسان مدرن علی‌رغم داشتن امکانات بسیار بیشتر به نسبت سال‌ها و دهه‌های گذشته، هر لحظه بیشتر و بیشتر تنها می‌شود و این وضعیت شامل ایرانیان و خانواده‌های ایرانی نیز می‌شود.