به بهانه روز روابط عمومی؛

نقدی بر عملکرد روابط عمومی های آذربایجان غربی

27 اردیبهشت ماه روز ملی روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شده و فرصت مناسبی برای نقد عملکرد روابط عمومی های استان آذربایجان غربی می باشد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، بر اساس تئوری مشهور گرونیک و هانت در حوزه روابط عمومی ها، بطور کلی روابط عمومی های کشورمان در دومین مرحله از فرایند عملکردی روابط عمومی ها قرار گرفته اند.

در این تئوری چهار الگو به ترتیب تبلیغاتی طی سال های دهه ۱۹- اطلاع رسانی در اوایل قرن ۲۰- دوسویه ناهمسنگ از دهه ۱۹۴۰ و دوسویه همسنگ از دهه ۱۹۶۰ به بعد در فعالیت روابط عمومی های آمریکا مطرح شده اند.

با توجه به ویژگی ها و شواهد موجود می توان گفت که در حال حاضر اغلب روابط عمومی های سازمان ها و ادارات کشورمان در الگوی اطلاع رسانی قرار می گیرند چرا که بیشتر در حال تولید اخبار از سازمان مطبوع خویش می باشند حال اینکه اغلب روابط عمومی های آذربایجان غربی به این مرحله نیز نرسیده و اعتقادی به اطلاع رسانی ندارند! و یا شاید فعالیتی در این ادارات انجام نمی گیرد که بتوانند خبررسانی و اطلاع رسانی بکنند!

 

نگاهی به عملکرد شورای هماهنگی روابط عمومی های استان

بر اساس انتخابات هفتمین دوره شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان غربی که در تاریخ نهم اسفند ۱۴۰۰، برگزار شد، اعضای این شورا با حضور مدیران روابط عمومی ادارات زیر انتخاب شدند:

دانشگاه علوم پزشکی- ورزش و جوانان- راهداری و حمل و نقل- شرکت نفت منطقه ارومیه- آموزش و پرورش- میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان.

رصد اخبار فعالیت مربوط به شورای هماهنگی روابط عمومی های استان نشانگر این هست که این شورا فعالیتی نداشته و به همان اطلاع رسانی ساده از جلسات شان نیز بسنده نکرده اند!

این در حالی هست که شورای هماهنگی روابط عمومی ها همانطوری که از عنوان آن پیداست مسئولیت برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی و حمایتی از روابط عمومی ها را بر عهده داشته و می تواند در راستای کمک به شرایط نامناسب روابط عمومی ها و ارتقای جایگاه آنها برنامه هایی به اجرا درآورد.

می توان حدس زد که مقصر اصلی تعطیلی چنین تشکلی، رئیس روابط عمومی استانداری باشد. فردی که در سوابق او فعالیت در اداره اطلاعات را می توان دید و مشخص هست که اطلاعی از الفبای روابط عمومی و ارتباطات نداشته و اعتقادی هم به ارتقای جایگاه روابط عمومی ها و اطلاع رسانی از فعالیت های دستگاه های اجرایی ندارد.

البته در کنار اینها نباید از ضعف و کوتاهی روابط عمومی های دستگاه های دولتی به سادگی گذشت، روابط عمومی هایی که هفته ها و گاه ماه ها می گذرد و امان از انتشار یک خبر یا اطلاع رسانی ساده از فعالیت های جاری و حتی سایت برخی از آنها خارج از دسترس می باشد!

لذا به ضرس قاطع می توان گفت که یکی از مهم ترین علل ضعف رسانه های استان در تولید محتوا، کم کاری و همکاری نکردن روابط عمومی های دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی در تولید اخبار می باشد.

 

نتیجه فعالیت روابط عمومی های استان

فعالیت و کارکرد روابط عمومی های آذربایجان غربی در مجموع اگر که با همین منوال پیش برود نه تنها به ضرر ادارات و سازمان ها خواهد بود، بلکه در ایجاد نارضایتی در مردم و شهروندان نیز موثر خواهد بود.

با نگاهی تخصصی به موضوع روابط عمومی و اطلاع رسانی به راحتی می توان درک کرد که روابط عمومی بدون ارائه اخبار و اطلاعات از فعالیت های سازمانی، جایگاه اصلی خویش را خدشه دار نموده و فرصت ارتباط با مخاطبان را از دست می دهد.

این موضوع همانطوری که در بخش ابتدایی این یادداشت نیز تاکید شده، جزو مراحل ابتدایی کار روابط عمومی بوده که مورد غفلت قرار گرفته است!

در هر صورت امیدوارم استاندار و سایر مقامات مسئول تا دیر نشده، تدبیرهایی برای ارتقای جایگاه روابط عمومی های استان و اطلاع رسانی مناسب در سطح دستگاه های دولتی و حتی خصوصی داشته باشند.

البته شایان ذکر هست که روابط عمومی های دادگستری- راه و شهرسازی- دانشگاه علوم پزشکی و سپاه شهدای استان را که در زمینه اطلاع رسانی مناسب عمل می کنند، از این نقد مستثنی دانسته و روز روابط عمومی را به عنوان یک صاحبنظر و کارشناس این حوزه بر آنها تبریک می گویم.

 

 

کمال الدین نیک رفتار خیابانی

دکترای روابط عمومی و تبلیغات از دانشگاه آنکارا