اختصاصی قارتال نیوز/ آبگرم معدنی ایسی سوی شوط؛ بدون متولی و بلا استفاده!

آبهای گرم و معدنی که بصورت طبیعی از دل زمین بیرون می آیند، جزو منابع مهم جذب گردشگر و نسبت به نوع ترکیبات و دمای آب در کمک به کاهش مشکلاتی نظیر دیسک، کمردرد، دردهای مفصلی، آرتروز و غیره مفید می باشند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، استان آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۴۰ آبگرم معدنی، یکی از مناطق برخوردار از این موهبت طبیعی هست که متاسفانه به علت عدم توجه مدیران مسئول این حوزه مهم مورد بی عنایتی و بی توجهی واقع شده است.

آبگرم معدنی شوط هم یکی از مشهورترین آب های گرم معدنی آذربایجان غربی می باشد که چند سالی هست بعلت ضعف مدیران منطقه بلا استفاده باقی مانده است.

آب ایسی سو کمی ترش مزه و بی‌رنگ بوده و ترکیبات بیکربنات مخلوط گازدار و آهن دار را در خود دارد.

خواص درمانی ایسی سو شوط نیز بیشتر برای درمان ناراحتی‌های پادرد و نیز به صورت استحمام برای تسکین درد مفاصل استفاده می‌شود.

در ادامه گزارش به شرایط موجود این آبگرم معدنی می پردازیم.

آبگرم ایسی سوی شوط بدون متولی مشخص

یکی از مشکلات مواجه شده آبگرم معدنی شوط نبود متولی مشخص برای آن هست.

قبل از این شهرداری شوط متولی این آبگرم بود که با احداث تاسیساتی غیر اصولی و غیرمهندسی باعث شده بود تا مورد افتتاح و بهره برداری قرار نگیرد و اعلام شده بود باید محل ساخته شده مجددا بازسازی شود که ته با امروز بصورت مکان متروکه به حال خود رها شده است.

هرچند مسئول ایجاد این هزینه گزاف به بیت المال معرفی نشده و مسئولان مربوطه هم جوابگو نشدند!

سپس از سال ۱۳۹۶ سازمان منطقه آزاد ماکو سرمایه گذاری در آبگرم شوط را آغاز کرد که به دنبال آن تاسیسات و امکانات جدیدی احداث شد و در شهریور سال گذشته افتتاح شده ولی تا به امروز بدلیل نواقصاتی که داشت جهت استفاده عموم بازگشایی نشده است که از مهمترین این نواقصات می توان به جاده دسترسی به ایسی سو اشاره کرد که همچنان خاکی هست و هیچگونه مکان تفریحی، اقامتی یا مرکز خریدی در کنار ایسی سو احداث نگردیده که رونق گردشگری در این منطقه را فراهم آورد.

بنظر میرسد صرف بازگشایی ایسی سو بدون احداث مراکز رفاهی، اقامتی و تفریحی در کنار آن چندان نتواند سبب جذب گردشگر به شهرستان شوط شود و لذا مسئولین امر باید در کنار بازگشایی ایسی سو، به فکر اقدامات تکمیلی دیگری نیز باشند تا بتوانند شهرستان شوط را که در قلب منطقه آزاد ماکو واقع شده است به لحاظ جذب توریست و گردشگر، از حالت رکود به حالت پویا درآورند.

هفته قبل نیز معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد ماکو به دعوت فرماندار شوط از پروژه آبگرم ایسی سو بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری، در این بازدید امیریان از اختصاص مبلغ ۴۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه ایسی سو در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

همچنین مقرر گردیده سازمان منطقه آزاد ماکو با همکاری شهرداری شوط مسیر دسترسی به ایسی سو را آسفالت ریزی نموده و در سال آینده افتتاح نمایند.

امید هست بلاتکلیفی ایسی سوی شوط هر چه سریعتر حل شده و شاهد افتتاح آن و بهره برداری شهروندان و گردشگران از این آبگرم معدنی و رونق اقتصادی منطقه باشیم.

گزارش از هادی نقی زاده