رحمان حسین زاده در گفتگو با قارتال نیوز:

ارومیه یکی از اولین زیستگاه های بشری است

مدیر انتشارات فضولی گفت: منطقه آذربایجان و ارومیه کنونی با توجه به یافته ها و اسناد تاریخی، موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی از جمله اولین زیستگاه های بشری بوده است.

رحمان حسین زاده در گفتگوی اختصاصی با قارتال نیوز با اشاره به اینکه اصالت زبانی و خاطرات کودکی باعث نامگذاری کتاب فروشی به فضولی شده است، گفت: علاقه مندان و کتابخوان ها بدون تعصبات نژادی و زبانی به مقوله فرهنگی جامعه نگاه می کنند.

وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ یک اتفاق بسیار خوبی که رقم خورده کتابفروشی های تخصصی را دایر کرده اند که به عنوان مثال فقط کتاب های تاریخی، مذهبی یا دست دوم و… به فروش می رسانند اما در ارومیه به دلیل کشش شهر نسبت به خرید کتاب ما مجبوریم برای امرار معاش هر نوع کتاب را به فروش برسانیم.

قارتال نیوز: آیا شما تعصبات نژادی نسبت به کتاب دارید؟
حسین زاده: خیر، کسانی که این لغات را به من نسبت می دهند یا آگاهی کاملی از شغل کتابفروشی ندارند یا با قصد و غرض برای ضربه زدن به کار من این عمل را انجام میدهند. شکی نیست ما همه فرزندان این آب و خاک هستیم و نسبت به آن تعلق خاطر داریم و برای پیشرفت و اعتلای آن تلاش می کنیم.

قارتال نیوز: درخصوص حضور یکانی ها در ارومیه چه نظری دارید؟
حسین زاده: مطابق اسناد تاریخی یکانات از دوران صفویه در این منطقه حضور دارند و در قضایای سیمیتکو در منطقه سلماس نزدیک ۹۰ شهید داده ایم. به عنوان یکانی، خود را از مردم ارومیه میدانیم و زاده این منطقه هستیم حتی در دوران محاصره شهر ارومیه در زمان کریم خان زند اینجا حضور داشته ایم.

قارتال نیوز: در خصوص تاریخ حضور قبایل کرد در منطقه چه نظری دارید؟
حسین زاده: تاریخ کرد ها بسیار آشکار می باشد، نام تمام عشیره و قبایل آنها حتی نحوه درگیری و جنگ های انجام گرفته به صورت شفاف در اسناد تاریخی آمده و مسله مبهم و مجهولی نسبت به تاریخ آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما ظهور این قبایل را در دوران ایلخانی شاهد هستیم، بیشتر به دلیل نحوه زندگی خود به واسطه دامداری و کوچ نشینی ساکن کوه ها بوده اند و در زمان شاه اسماعیل وارد منطقه شده اند که به عنوان مکریان از آنها یاد می شد.

حسین زاده تصریح کرد: این قبایل از طرف سوریه به عراق آمده و در جنگ عراق به قشون شاه اسماعیل پیوسته و از آن دوران در این مناطق مرزی ایران و عراق ساکن شده اند.

مدیرانتشارات فضولی افزود: برای شفاف سازی این مسایل باید اهل خبره و اساتید دانشگاهی با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی تبیین و آشکار کنند تا از جعلییات و دروغ پراکنی های که موجب ایجاد تفرقه می شود، جلوگیری کنند. به نظر بنده در زمان کنونی بیشترین نیاز جامعه این هست که مردم و قومیت های مختلف با آرامش و امنیت در کنار هم زندگی می کنند.

قارتال نیوز: کدام کتاب های تاریخی را برای شناخت تاریخ ارومیه معرفی می کنید؟
حسین زاده: کتاب های تاریخی اواخر قاجار که اکثرا هم چاپ سنگی می باشند و به سبک سنتی نوشته شده اند را به علاقمندان پیشنهاد می کنم.

اما بعد از مشروطه تاریخ علمی تر شده، در دوران پهلوی بیشتر کتاب های خطی به صورت جانبدارانه و بعضا با نفی یک ملت یا تخریب قوکیت ها و نژاد ها نوشته شده اند، اکثر کتاب های مربوط به ارومیه هم بیشتر در این زمره قرار دارد. یکی از دلایل ایجاد گمراهی و تشکیک آرا نسبت به تاریخ این منطقه این مسله می باشد.

وی ادامه داد: ارومیه دارای بیشترین و بهترین آثار و اسناد تاریخی می باشد که یک شخص به تنهایی توانایی نوشتن صحیح تاریخ آن را ندارد. برای شفاف سازی تاریخ آن نیازمند ایجاد یک آکادمی و کارگروه ویژه می باشیم. اگر این اتفاق رخ دهد مطمینا بالای ۱۰ جلد کتاب با موضوع تاریخ ارومیه می توان نوشت.

حسین زاده در پایان خاطرنشان کرد: از کتاب های موجود می توان به کتاب تاریخ رضائیه نوشته مرحوم تمدن، کتاب تاریخ نمونه آذربایجان نوشته مرحوم کاویانپور، کتاب سرزمین زرتشت نوشته علی دهقان و کتاب ارومیه در محاربه عالم سوز اشاره کرد.

گفتگو از علی سرخ چهره