مشکلات و موانع قالیبافان آذربایجان غربی پیگیری می شود

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت آذربایجان غربی گفت: مطالبات بافندگان فرش دستبافت در 2 بخش بیمه ای و ارائه تسهیلات بانکی از سوی اداره فرش اداره کل صمت استان در حال پیگیری و اجراء می باشد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،اسد فرهمند اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر از بافندگان فرش دست بافت از مزایای بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند و با توجه به محدودیت های پیش آمده از سوی سازمان تأمین اجتماعی در خصوص پذیرش جدید از سال ۹۵ با تلاش ها و پیگیری های لازم از طریق صندوق بیمه کشاورزان روستایی و عشایری اقدام به بیمه قالیباف کردیم که در حال حاضر ۱۳ هزار نفر از قالیبافان استان نیز از این بیمه برخوردار می باشند.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان تصریح کرد: در راستای حمایت مالی از بافندگان و تولیدکنندگان فرش دست بافت تسهیلات بانکی برای این صنف تخصیص یافته است که در سال گذشته ۶۲۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال به قالیبافان استان پرداخت شده است و امسال نیز پس از تخصیص این تسهیلات قابل پرداخت می باشد.

فرهمند با اشاره به وضعیت بازار فرش دست بافت خاطرنشان کرد: عمده بازارهای هدف صادرات فرش دست بافت کشور و استان کشورهای اروپایی و آسیایی می باشد که با توجه به مشکلات پیش آمده در حوزه اقتصادی تعدادی از کشورهای هدف در اروپا، تأثیر بسزایی در صادرات و بازار داخلی این محصول گذاشته است.

فرهمند عنوان کرد: فرش دستباف نماد تاریخ و جغرافیای این استان محسوب می شود و ۲ نقشه فرش آهنین افشار تکاب و ریز ماهی خوی که نماد دیرین تاریخی وجود این هنر صنعت در آذربایجان غربی می باشد ثبت جهانی شده است و این نشانگر جایگاه ملی و جهانی فرش دستباف استان می باشد.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت تأکید کرد: بیش از ۷۲ هزار نفر در آذربایجان غربی در زمینه تولید فرش دستباف مشغول به فعالیت می باشند و سالانه نزدیک به ۳۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود که این یک جایگاه و اعتبار ملی برای استان است.