آبگرم های آذربایجان غربی بدون متولی هدر می روند!

آذربایجان غربی بنا به آمارهای موجود بیش از 40 آبگرم معدنی طبیعی دارد که در عین حال بیشترین تعداد را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، تعدادی از آبگرم های معدنی استان از لحاظ کیفیت در حد بالایی قرار داشته و خواص درمانی مناسبی دارند بطوریکه شهروندانی از شهرهای مجاور برای استفاده از آنها مراجعه می کنند.

یکی از بهترین آبگرم های استان، آبگرم ایستی سوی قوشچی هست. این آبگرم با داشتن نمک- گوگرد و ماده معدنی بور دارای خاصیت روغنی نیز هست که موجب نرم تر شدن پوست شده و تاثیرات زیادی بر افراد دارد.

آبگرم ایستی سوی قوشچی در روستایی به همین نام در ۲۵ کیلومتری سلماس به سمت ارومیه واقع شده است که سابقه زیادی داشته و حکایت های خاص خود را نیز بین مردم منطقه دارد.

نمونه هایی از این آبگرم ها که خواص درمانی خوبی نیز دارند مانند آبگرم معدنی ایستی سوی شوط، آبگرم معدنی قطور و یا چالدران را می توان نام برد که با امکانات پائینی مورد استفاده قرار می گیرند.

نقش آب منطقه ای در توسعه امکانات آبگرم ها

بر اساس قانون نظارت و ایجاد امکانات در آبگرم ها با سازمان های آب منطقه ای می باشد. بر همین اساس آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز مکلف به حمایت از این امکانات طبیعی می باشند.

در آذربایجان غربی اما بنظر می آید آب منطقه ای هیچ فعالیت حمایتی و عمرانی از آبگرم های معدنی نداشته است. البته برای اثبات این ادعا حضور در چند آبگرم معدنی گویای موضوع می باشد.

آبگرم هایی که با توجه به ترکیبات و شرایط آب آن می توانستند در صورت حمایت و تبلیغ در سطح استان، کشور و حتی کشورهای همسایه جذب کننده گردشگران شوند.

در هر صورت امید هست سازمان های ذیربط منجمله آب منطقه ای در حمایت از آبگرم های معدنی استان که پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی هستند، گام های موثری برداشته و عقب ماندگی تاریخی را جبران نمایند.

کمال الدین نیک رفتار خیابانی