عیسی نظری در گفتگو با قارتال نیوز:

نشریات محلی از قدرت و نفوذ بالاتری برخوردار هستند

عیسی نظری روزنامه نگار و نویسنده پیشکسوت متولد 1334 در بخش یکانات بوده و تا 9 سالگی در آنجا تحصیل کرده و بعد از آن به ارومیه نقل مکان کرده و به تحصیلات خویش ادامه داده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، وی بعد از فارغ التحصیلی در رشته حقوق دانشگاه تهران به واسطه ارتباطی که با شهید بهشتی داشته و به پیشنهاد ایشان در روزنامه کیهان، بخش تحریریه مشغول به کار شده ‌و بدین ترتیب بصورت رسمی وارد حرفه روزنامه نگاری شده است.

نظری بعدها در نشریه نوید آذربایجان مسیولیت سردبیری را عهده دار شده و تا تعطیلی این هفته نامه به این همکاری ادامه داده است.

نظری سردبیر اسبق نشریه نوید آذربایجان با حضور در دفتر قارتال نیوز درباره سوالی با موضوع وضعیت نشریات محلی، گفت: نشریات محلی به دلیل اینکه معمولا وابستگی به جناح سیاسی خاصی ندارند و به مراتب با هزینه های بسیار کمتری فعالیت می کنند، در استان های فعالیت خود نسبت به روزنامه ها و خبرگزاری های سراسری موفق تر عمل می کنند.

نظری در پاسخ به اینکه چگونه در دادگستری مشغول بکار شدید، گفت: به دلیل سانسورهای صورت گرفته نسبت به نوشته ها که در روزنامه کیهان وقت صورت می گرفت از آنجا استعفا داده و به درخواست شهید بهشتی وارد دادگستری شدم.

بعد از مدتی به عنوان دادیار دادسرای عمومی و انقلاب به ارومیه انتقال یافته و سپس به عنوان رئیس دادگاه و بعد از آن دادسرا و سپس تا بازنشستگی در سال ۱۳۸۷ مستشار دادگاه تجدیدنظر بودم.


این روزنامه نگار پیشکسوت در خصوص مشکلات حوزه زبان مادری گفت: زبان مادری، فرهنگ و هویت و اصالت یک فرد و ملت است. انکار کردن آن باعث افزایش تنش بین آحاد جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مبنا بر این است زبان من انکار شود مابقی زبان ها و فرهنگ ها هم نبایند باشد. در دهه ۷۰ سعی در انکار زبان ترکی بود و با صحبت کردن در این باره به شخص انگ نژاد پرستی و ملیت گرایی زده میشد که این امر کار را بسیار سخت می کرد. خوشبختانه در شرایط کنونی مسیله انکار زبان ترکی حل شده و مخالفت کمتری نسبت به آن وجود دارد.

نظری در خصوص حواشی ایجاد شده در نشست استانداران اقلیم عراق با استانداران شمال غربی کشور نیز گفت: در خصوص اینکه در یک جلسه رسمی سرود ملی کشور میزبان پخش نشود انتقاد شدیدی به تیم تشریفات و شخص استاندار وارد هست اما نمایندگان حاضر در جلسه آقای جلال زاده و ذاکر نیز باید تذکرات لازم را می دادند و بنظر من حتی باید این جلسه را ترک میکردند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: دلیل این ناهماهنگی نسبت به برگزاری تشریفات عدم آگاهی و اشرافیت رجل سیاسی حاضر در جلسه به همراه استاندار آذربایجان غربی به عنوان بانی این مراسم نسبت به وقایع استانی بود.

عیسی نظری در پایان سخنان خود با انتقاد نسبت به عملکرد امام جمعه ارومیه گفت: در دوران کنونی صحبت کردن در خصوص عبادات و احکام شاید چندان جذاب و نیاز روز نباشد و لذا نماینده ولی فقیه باید در خصوص مشکلات اجتماعی و تنش های سیاسی رخ داده در جامعه روشنگری کرده و صدای مردم در تریبون نماز جمعه باشد.

این امر موجب می شود امام جمعه در بین مردم جایگاه واقعی خود را یافته و به پیشرفت و رفع مشکلات کلان استانی کمک شایانی شود.