شوهای تبلیغاتی با اقتصاد اورمیه

برخی ها چه شوهای تبلیغاتی با اقتصاد استان که برپا نکردند!

قارتال نیوز_ارومیه_ خواب دیدم ما را بریدند و به کارخانه چوب بری بردند،آن که عاشق بود پنجره شده…آن که بی رحم بود چوبه دار… اما از ما دری ساختند برای گذشتن…

مردم اورمیه هیچوقت فراموش نخواهند کرد و یادشان نمی رود در رسانه به جای توسعه اقتصاد مشکلات جوانان و داغ باغداران، حاشیه نشینی و فقر و فلاکت از قارپز حرف زدند.

توسعه اقتصاد و صعنت آذربایجان استانداران و نمایندگان و مسئولین سالیان سال است که وعده می دهند.وعده هایی که نه سابقه اجرایی دارند و نه قابل اعتمادند.و دلیل آن نبود بودجه مطرح می شود.می گویند بحث زلزله، سانحه قطار، آتش سوزی پلاسکو،خشک شدن دریاچه اورمیه و مرکزگرایی، سیاسی نیست.در عین حال مشخص نمی کنند چرا در تنظیم بودجه ها، ردیف های عمرانی، راه،محیط زیست، بنیادهای سعدی و فرهنگستان، اختلاف های فاحش تسهیم بودجه ی مناطق فارس با منطق غیر فارس در یک فرآیند سیاسی تصویب می شود. علاوه بر کاهش بودجه استان آذربایجان غربی مسئولین از اختصاص بودجه به احیای دریاچه اورمیه نیز خودداری کرده است و بیست سال است که برای احیای دریاچه اورمیه بودجه کافی نداریم.مردم اورمیه این روزها را هیچوقت فراموش نخواهند کرد و یادشان نمی رود در رسانه به جای توسعه اقتصاد مشکلات جوانان و داغ باغدران،حاشینه نشینی و فقرو فلاکت، از قارپز حرف زدند.

پروژه های نمایشی (که ذکر آن در این مطلب خارج از حوصله می باشد) در این استان و علی الخصوص کلانشهر اورمیه همواره پایدار خواهد بود. و هراز گاهی مسئولین کشور برای گرفتن عکس یادگاری به این استان سفر می کنند.

خط قرمز این استان، اقتصاد آن است، جاده های آن هستند که تبدیل به جاده مرگ شده اند.روستاهایی ست که کم کم خالی از سکنه می شوند.هزاران هزار انسان است که حاشیه نشین شده اند. و از همه غم انگیز دریاچه ای ست که خشک شد.

همه این ها عینی ترین نشانه توسعه نامتوازن یک شهر یا یک سرزمین است.اما وقتی بحران های شهری در جایی مثل آذربایجان غربی بالا می گیرد، وقتی سهم این استان از اقتصاد ایران کمتر از سهم جمعیتی اش می شود، یک جای کار می لنگد.! فراموش نکنیم که همه این مسائل زمینه ساز مشکلات جدی تری برای استان تلقی می شود؛ بیکاری و فقر و محرومیت از امکانات تحصیلی کم کم زمینه را برای ایجاد حیات خلوتی برای مفاسد اجتماعی، جرایم سازمان یافته می شود.

این استان با وجود واقعیت هایی چون: دارا بودن اقوام مختلف و وجود چند ربان در جغرافیای آن و همچنین نیاز به توسعه سریع اقتصادی و حرکت به سوی رشد اقتصادی بهتر و دموکراسی و مردم سالاری، نیاز به سیستم فدرالیستی (قوی مدیریتی)دارد تا این واقعیت های موجود را در ساختارهای سیاسی کشور منعکس سازد.لذا عده ای که شعارهایی مانند دموکراسی و مردم سالاری، ایران برای همه ایرانیان،پیشرفت و قانون مداری سر می دهند، بدون اینکه راه برد علمی شوهای تبلیغاتی و شعارها مطرح کنند یا این شعارها را برحسب واقعیت های موجود در استان تئوریزه کرده باشند،باید به این نکته توجه داشته باشند که راه تحقق بخشیدن به شعارهایی چون ایران برای همه ایرانیان، دموکراسی، پیشرفت و قانون مداری، از فدارلیسم میگذرد.

در غیر این صورت این شعارها فقط جنبه تبلیغاتی دارد و به درد عمل نخواهد خورد.که این واقعیت را ما در چند سال اخیر مشاهده کرده ایم.شعار اورمیه ۲۰۲۰ را یادآوری کنیم.خب سوال اینجاست که مسئول محترم جناب آقای شهردار یا استاندار در راستای این پروژه برای این شهر چه کارهای مهمی انجام داده اید؟هر روز گوشه ایی از خیابان های مهم این شهر به بهانه های مختلف گود برداری می شوند.یک روز به بهانه فاضلاب کشی روز دیگر توسعه سیستم آب رسانی و هزاران دردسر دیگر.هیچ پروژه ای در سطح شهر تا بحال کمتر از ده سال تکمیل نشده است.ما یاد گرفته ایم که آذربایجان برای ابتدایی ترین پروژه ها که برای مردم منطقه حیاتی هستند باید سالها منتظر وعده های خالی و نمایشی باشند. درمورد اقتصاد این استان و همچنین موضوع احیاء دریاچه اورمیه جز خداوند به هیچ فردی امیدوار نیستیم.