بهره برداری از یک مرکز بوجاری غلات و حبوبات در روستای ارمناک سفلی شهرستان میاندوآب

به مناسبت هفته دولت، یک مرکز بوجاری غلات و حبوبات با صرف اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان غربی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، رضا مقدم مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان در آیین آغاز بهره برداری از این مرکز گفت: مرکز بوجاری تمام اتوماتیک روستای ارمنک سفلی با ظرفیت سالانه بوجاری ۳ هزار تن انواع بذور غلات و حبوبات، در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، احداث شده است که با بهره برداری از این مرکز، برای ۶ نفر بصورت مستقیم و پایدار، زمینه اشتغال فراهم و تعداد ۶ خانوار از مزایای این طرح بهره مند می شوند.وی هدف از راه اندازی این مرکز را دست یابی به حداکثر درصد خلوص بذور با توان جوانه زنی بالا و افزایش عملکرد محصولات زراعی برشمرد.

مقدم یادآور شد: با بهره برداری از این مرکز، تعداد مراکز ثابت بوجاری بذور در شهرستان میاندوآب به ۲ مرکز، با ظرفیت سالانه ۶ هزار تن افزایش می یابد.

وی افزود: علاوه بر این ۲ مرکزِ بوجاری ثابت، ۲ دستگاه بوجاری سیار بذور غلات نیز در دهستان های مکریان شمالی و مرحمت آباد این شهرستان فعال است.

این مقام دولتی تصریح کرد: با توجه به‌ نیاز سالانه شهرستان میاندوآب به ۳۹۰۰ تن بذر جهت کشت گندم و جو که حدود ۱۲۰۰ تن آن از طریق بذور اصلاح شده با نظارت مرکز تحقیقات کشاورزی تأمین و بین زراعین توزیع می شود و مابقی نیاز کشاورزان شهرستان به بذر غلات جهت کشت، به میزان ۲۷۰۰ تن، از بذور خود مصرفی آنان تأمین می شود از اینرو راه اندازی مرکز بوجاری غلات یکی از نیازهای ضروری شهرستان جهت بوجاری و افزایش کیفیت و خلوص بذور خود مصرفی کشاورزان بود و بهره برداری از این مرکز قطعاً تاثیر مطلوبی در افزایش عملکرد محصولات زراعی خواهد داشت.

وی اذعان داشت: دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت و تولید سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی که معادل یک ششم تولیدات کشاورزی استان است؛ یکی از قطب های مهم کشاورزی استان محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: امسال سیاست گذاری مناسب دولت در خصوص افزایش قیمت گندم منجر به اصلاح الگوی کشت و افزایش سطح زیر کشت محصولات کم آب بر از جمله گندم شد به طوری که سطح زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب از ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار به ۲۰ هزار و ۳۹۶ هکتار افزایش یافت که با برداشت ۱۰۴ هزار تن گندم از اراضی زیر کشت این محصول در میاندوآب، تولید گندم نسبت به سال زراعی گذشته ۳۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با خرید ۸۳ هزار تن محصول گندم زارعین منطقه، ۷۵ درصد افزایش یافت.