کاهش چشمگیر صادرات فرش دستبافت ایرانی در سالهای اخیر

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان غربی از کاهش چشمگیر صادرات فرش دستبافت در سال های اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، اسد فرهمند در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این رسانه گفت: در طول پنج سال اخیر، شیوع ویروس کرونا، تحریم و تحولات اقتصادی اثرات زیادی بر کاهش میزان صادرات فرش دستباف گذاشته است.

فرهمند ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین که به نوعی جنگ شرق و غرب است و طبیعتا اثرات جهانی داشته که عملا به صادرات فرش ایران نیز لطمه وارد کرده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فرش دستبافت ماهیتی هنری دارد، گفت: این محصول به دلیل قیمت بالا، کالای لوکس محسوب شده که میزان تقاضای آن با درآمد خریدار ارتباط مستقیم دارد.

وی افزود: فرش صلح را دوست دارد و هر کجا رشد و توسعه اقتصادی و آرامش باشد درخواست و تقاضای فرش افزایش یافته است.

فرهمند تصریح کرد: تاجران در تلاشند که با تغییر طرح و رنگ بازار جدید پیدا کرده و میزان صادرات را افزایش دهند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان غربی اضافه کرد: در شمال استان فرش ریز ماهی خوی و در جنوب استان عمدتا فرش افشار که هر دو این ها ثبت ملی و جهانی شده اند تولید می شوند که هریک بازار خاص خود را در جهان داشته است.

وی ادامه داد: فرش های دستبافت آذربایجان غربی عمدتا از طریق استان های دیگر مانند تهران ، تبریز و اصفهان به دلیل بالا بودن توان اقتصادی صادر می گردد که مجموعا میزان صادرات کشور سالانه به ۲۰میلیون دلار رسیده است.

فرهمند با بیان این که استان تهران قطب اصلی خرید تمامی فرش های کشور است، اظهار کرد: نمایشگاه هایی که در تهران دایر می شود در سطح جهان نادر بوده و آبان ماه هر سال نمایشگاه فرش آذربایجان غربی در محل تالار فرش این استان برگزار شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای همسایه مانند ترکیه و آذربایجان به دلیل کم رنگ نمودن فرش ایران در بازارهای رقابتی اجازه ترخیص این کالا را از گمرگ های خود نمی دهند.

پایان بخش اول / ادامه دارد

خبرنگار: مریم رضایی