ظرفیت بالای آذربایجان غربی در عرصه تولید چرم

مدیر کارآگاه چرم دوزی سحر در بخش گفگتوی ویژه قارتال نیوز، نحوه ورود به صنعت چرم و فراز و نشیب های این صنعت را روایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، احد صادقی پور در این بخش پاسخگوی سوالات خبرنگار این گروه رسانه در حوزه چرم و محصولات تولیدی این کسب و کار بوده است.

قارتال نیوز: چگونه وارد بازار چرم شدید؟
صادقی پور: از سال ۱۳۸۴ به همراه همسرم در دانشگاه هنر اصفهان مشغول به تحصیل در رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی بودیم که برای داشتن یک درآمد و ایجاد کسب و کار مرتبط به رشته تحصیلی خود، فعالیت در زمینه تولید محصولات چرمی را آغاز کردیم.
ابتدا قرار بود از طرف دانشگاه یک نمایشگاه در محیط مشرف به میدان امام اصفهان برگزار شود تا محصولات تولیدی دانشجویان در آنجا به نمایش قرار بگیرد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و همین امر موجب شد با کمک یکی از کسبه بازار یک مغازه در اختیار ما قرار بگیرد تا با همکاری ایشان و ارتباط من با دانشجویان هنر یک مغازه از صنایع دستی و آثار هنری را ایجاد کنیم.
صادقی پور ادامه می دهد، با فارغ التحصیلی و اخذ مدرک کارشناسی ارشد در سال ۱۳۹۰ به ارومیه بازگشتم و همان شیوه کسب و کار را در شهر خودم راه اندازی کرده ام.

قارتال نیوز: وضعیت صنعت چرم استان چگونه است؟
صادقی پور: آذربایجان غربی با حضور هنرمندان بسیار زیاد در عرصه محصولاتی چرمی، ظرفیت بسیار بالایی برای تولیدات چرمی در سطح کشور را دارا است.
صنعت چرم دارای یک بازار بزرگ می باشد که به جرات می توان گفت تولیدکنندگان ۵ درصد از نیاز استان را پاسخگو هستند و هم اکنون نیازمند سرمایه گذاری و گسترش این صنعت هستیم تا بتوانیم علاوه بر پاسخگویی به نیاز بازار استان خود و محصولات تولیده شده چرمی را به سایر استان ها نیز ارسال نماییم.

قارتال نیوز: چند کارگاه تولیدی صنایع چرمی در شهرستان ارومیه وجود دارد؟
صادقی پور: در ارومیه نزدیک ۱۰ کارگاه به صورت رسمی با تجهیزات کامل در حال فعالیت هستند ولی به صورت غیررسمی از هنرمندانی که در این زمینه در منازل فعالیت می کنند آمار دقیقی وجود ندارد ولی به صورت تقریبی می توان گفت نزدیک به یک هزار نفر بصورت غیر رسمی در آذربایجان غربی در این زمینه فعال هستند.

قارتال نیوز: وضعیت صنفی چرم چگونه است؟
صادقی پور: مجموعه چرم دارای یک طیف بزرگ و متنوع از محصولات تولیداتی اعم از کیف و کفش و کمربند و بند ساعت و… می باشد که همچون سایر مجموعه های صنفی دیگر نیازمند داشتن یک اتحادیه مستقل است.
عدم وجود اتحادیه مستقل این صنف را با مشکلات زیادی از جمله، عدم نظارت بر قیمت گذاری و نظارت بر کیفیت محصولات تولیدی، رتبه بندی کارگاه ها، بیمه، ایجاد بازار فروش در سطح کشور و سایر بازارهای جهانی از جمله بازار کشورهای همسایه و … را برای فعالان این عرصه رقم زده که می توان گفت که نبود اتحادیه مستقل بیشترین آسیب را به تولید کنندگان این عرصه وارد کرده است.

قارتال نیوز: برای ایجاد اتحادیه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
صادقی پور: بخش صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در سال های گذشته کارگروه چرم را در استان ایجاد کرده بود که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه، توانایی خوبی جهت سامان دهی اشخاص مرتبط با چرم را ندارد، به نظر می رسد ورود جدی اداره کار یا وزارت تعاون به این عرصه با توجه به توانایی بیشتری که در خصوص سامان دهی این اشخاص دارند می توانند نسبت به ایجاد اتحادیه چرم موثرتر باشد.

قارتال نیوز: وضعیت فروش چرم استان چگونه است؟
صادقی پور: متاسفانه چرم در فرهنگ ما به عنوان یک کالای لوکس شناخته شده که نیاز است برای معرفی صنعت چرم برای همه افراد در هر سطحی از جامعه با ایجاد نمایشگاه های دایمی و در محل هایی ثابت علاوه بر رونق بخشیدن به بخش جذب گردشگر ، فرهنگ استفاده از چرم برای همه افراد را نیز در این نمایشگاه ها رونق بخشید.
صادقی پور ادامه می دهد، انتقال بازارچه صنایع دستی ارومیه به محل جدید خود واقع در خیابان شهید بهشتی ارومیه (دانشکده) با مساعدت های مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک حرکت بسیار مثبت برای عرضه محصولات صنایع دستی بخصوص چرم بوده، اما قرار دادن غرفه های ۲ تا ۵ متری در شان یک هنرمند نیست و ما نیازمند داشتن فضای خوب برای متخصصان این حوزه هستیم تا توانایی رقابت با تولیدات شهر های پیشتاز در صنعت چرم مانند تهران، تبریز و مشهد را داشته باشیم.

گفتگو: علی سرخ چهره