ثبت کاروانسرای شاه عباسی قطور خوی در فهرست میراث جهانی یونسکو

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی گفت: کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان در آخرین نشست یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی این نهاد ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، افراسیاب گراوند با اعلام این خبر گفت: پرونده این اثر تاریخی یک سال قبل برای ثبت جهانی در فهرست کاروانسرا‌های تاریخی تهیه و برای ثبت جهانی به میراث فرهنگی کل کشور ارسال شده بود.

وی افزود: پرونده این کاروانسرا ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳)، در چهل‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)، در قالب پرونده کاروانسرا‌های ایران «مجموع ۵۴ کاروانسرای تاریخی» بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوی تصریح کرد:کاروانسرای قطور خوی به لحاظ معماری یک بنا‌ی زیبای تاریخی در ابعاد ۲۰ در ۲۰ است که عمدتا از مصالح سنگی برای احداث این بنا استفاده شده است.

وی ادامه داد: این کاروانسرا به علت ویزگی‌های منحصر به فرد معماری و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم نامزد ثبت در فهرست جهانی شده بود و میراث فرهنگی استان برای تسریع در ثبت این اثر از سال‌های گذشته کار‌های مرمتی و حفاظتی در این بنای ارزشمند انجام داد.

گراوند تصریح کرد: کاروان سرای شاه عباسی قطور از نوع کوهستانی۳ اتاق و استراحت گاه تو در تو دارد که با مصالح کچ، آهگ، خاک و سنگ کوهپایه‌ای احداث شده است و این بنا در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۹۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که با ثبت این بنا آثار تاریخی جهانی استان آذربایجان غربی به ۳اثر رسید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قبل از این اثر قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب در فهرست جهانی ثبت شده بودند و ۱۲ کاروان سرای تاریخی درون و برون شهری در استان وجود دارد که از این کاروان سرا‌ها ۵ کاروان سرا در شهرستان خوی واقع شده و آذربایجان غربی با بیش از یک هزار ۶۰۰ اثر و بنای تاریخی و باستانی در فهرست میراث ملی از جمله استان‌ها غنی کشور در حوزه میراث فرهنگی و کردشگری است.