اردن ۱-۳ ایران؛ به استقبال تیمِ کی‌روش با اعمال شاقه!

تیم ملی ایران در دیداری پرماجرا برابر اردن توانست بردی 3 بر یک را به‌دست آورد و به فینال تورنمنت دوستانه اردن راه پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، تورنمنت دوستانه و ۴جانبه اردن امشب (جمعه) رسماً فعالیت خود را آغاز کرد که در اولین مسابقه، تیم ملی قطر موفق شد بعد از ثبت تساوی بدون گل در طول ۹۰ دقیقه رقابت با تیم ملی عراق، در ضربات پنالتی با نتیجه ۶ بر ۵ به پیروزی برسد تا شاگردان کارلوس کی‌روش به فینال تورنمنت ۴جانبه راه پیدا کنند. بعد از صعود تیم ملی قطر به فینال رقابت‌ها، نوبت به انجام تقابل تیم‌های ملی ایران و اردن رسید که در طول ۱۱ سال گذشته با یکدیگر رودررو نشده بودند.

ملی‌پوشان فوتبال ایران در شرایطی برابر میزبان رقابت‌ها قرار گرفتند که هدف‌شان کسب هفتمین برد متوالی در بازی‌های دوستانه بود و به دنبال آن بودند تا بتوانند با ارائه نمایش موفق برابر تیم ملی اردن خود را به فینال رقابت‌های ۴جانبه برسانند و در نقطه مقابل، اردنی‌ها که انگیزه بالایی برای رویارویی با تیم ملی ایران داشتند، هدف‌شان کسب پنجمین برد در رویارویی‌های مستقیم با تیم ایران بود. همین مسئله باعث شد تا دو تیم با انگیزه رسیدن به پیروزی کار خود را در مسابقه امشب دنبال کنند.

ترکیب تیم ملی اردن

یزید ابولیلا، عبدالله نصیب، سعد الروسان (از دقیقه ۸۵: مهند السلیمان)، احسان حداد، محمد ابو حشیش، نزار الرشدان، محمود مرضی (از دقیقه ۷۷: حمد اناس)، یزن النعیمات، عبدالله الثمری (از دقیقه ۶۶: رجایی حسن)، علی علوان و موسی التعمری

سرمربی: حسین عموته

ترکیب تیم ملی ایران

علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی (از دقیقه ۴۶: روزبه چشمی)، علیرضا جهانبخش (از دقیقه ۶۸: مهرداد محمدی)، محمد محبی، سردار آزمون (از دقیقه ۶۸: سامان قدوس (از دقیقه (۳+۹۰): مرتضی پورعلی‌گنجی) و مهدی طارمی

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفت تا نسبت به آخرین دیدار تیم ملی ایران که در مقابل تیم ملی آنگولا برگزار شد، ترکیب تیمش را زیرورو کند و نسبت به آن مسابقه، ۸ تغییر در ترکیب اصلی تیم ملی ایران ایجاد شد که یکی از مهم‌ترین تغییرات انجام شده، بازگشت سردار آزمون به ترکیب اصلی بود تا بعد از غیبت در اردوی قبلی، بار دیگر در ترکیب اولیه تیم ملی ایران به میدان برود. علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی و محمد محبی دیگر بازیکنانی بودند که نسبت به مسابقه قبلی وارد ترکیب اصلی تیم ملی ایران شدند.

دو تیم قرار بود از ساعت ۲۱:۳۰ کار خود را آغاز کنند که به پنالتی کشیده‌شدن تقابل تیم‌های ملی قطر و عراق باعث شد تا بازی با ۱۵ دقیقه تاخیر آغاز شود. محمد الهویش داور عربستانی به مانند تقابل تیم‌های ملی ایران و آنگولا، قضاوت مسابقه را برعهده داشت که شاگردان امیر قلعه‌نویی بازی را تهاجمی آغاز کردند و روی همکاری سردار آزمون و مهدی طارمی، آزمون در دقیقه ۶ موفق به گلزنی شد تا خیلی زود گل اول مسابقه به سود تیم ملی ایران به‌ثبت برسد.

شاگردان قلعه‌نویی با مالکیت بر توپ‌ومیدان به دنبال رسیدن به گل دوم بودند که روی پاس به بیرون زیبای رامین رضاییان، مهدی طارمی در دقیقه ۲۷ گل دوم را به‌ثمر رساند. بعد از دریافت گل دوم، اردنی‌ها از لاک دفاعی خارج شده و با استفاده از اشتباهات خط دفاعی تیم ملی ایران به دنبال گلزنی بودند که با وجود خلق ۳ موقعیت مسلم گلزنی، آن‌ها ناکام در باز کردن دروازه ایران بودند و درخشش رامین رضاییان در مسیر بسته ماندن دروازه ایران، چشمگیر بود. در واپسین لحظات نیمه نخست، روی پاس زیبای محمد محبی، مهدی طارمی صاحب فرصت گلزنی شد اما ضربه چکشی او با واکنش استثنایی دروازه‌بان اردن همراه شد تا نیمه نخست با برتری ۲ گله تیم ملی ایران خاتمه یابد.

اردنی‌ها در نیمه دوم نمایش بهتری از خود نشان دادند و با پاس‌کاری‌های متعدد به دنبال خلق موقعیت گلزنی روی دروازه ایران بودند اما روی یک ضدحمله، اولین موقعیت جدی نیمه دوم روی دروازه تیم ملی اردن خلق شد که سردار آزمون در دقیقه ۶۶ ناکام در گلزنی بود و نتوانست دروازه‌بان اردن را از پیش بردارد تا نتیجه بازی ۲ بر صفر باقی ماند. حسین عموته با تعویض‌های تهاجمی خود به دنبال تغییر روند مسابقه بود و امید داشت که تیمش بتواند به گل برسد.

یزن النعیمات سرانجام توانست از غفلت مدافعان تیم ملی ایران استفاده کند و روی اشتباه فاحش محمدحسین کنعانی‌زادگان، در دقیقه ۷۴ گل نخست تیم ملی اردن را در مسابقه امشب به‌ثبت رساند. در ۲۰ دقیقه پایانی مسابقه، ملی‌پوشان فوتبال ایران به دنبال مدیریت بازی بودند و در نقطه مقابل، شاگردان عموته در تلاش برای رسیدن به گل تساوی بودند که در صحنه‌ای مشکوک، داور عربستانی مسابقه خطای محمد محبی روی موسی التعمری را اعلام کرد و اردنی‌ها در دقیقه ۹۰ صاحب یک ضربه پنالتی شدند.

احسان حداد کاپیتان تیم ملی اردن پشت ضربه پنالتی به‌دست آمده ایستاد اما ضربه عجیب او با اختلاف از بالای دروازه تیم ملی ایران به بیرون رفت تا بهترین فرصت برای اردنی‌ها در مسیر رسیدن به گل تساوی از بین برود. در ۵ دقیقه وقت اضافه، امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفت تا مرتضی پورعلی‌گنجی را به خط دفاعی اضافه کند. در دقیقه (۵+۹۰) پاس در عمق روزبه چشمی با سماجت مهرداد محمدی همراه شد و این ستاره سرعتی توانست گل سوم را به سود تیم ملی ایران به‌ثمر برساند تا در یک بازی دشوار، شاگردان امیر قلعه‌نویی بتوانند بردی ۳ بر یک را برابر تیم ملی اردن به‌دست آورند و به فینال تورنمنت دوستانه اردن راه پیدا کنند.

شاگردان امیر قلعه‌نویی با این پیروزی، باید روز دوشنبه ۲۵ مهرماه از ساعت ۲۱:۳۰ به مصاف تیم ملی قطر بروند که رویارویی ملی‌پوشان فوتبال ایران با تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش جذاب خواهد بود. در مسابقه رده‌بندی هم تیم‌های ملی اردن و عراق از ساعت ۱۸:۳۰ روز دوشنبه ۲۵ مهرماه برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد.