نحوه تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس

فصل ششم به نحوه تبلیغات کاندیداها اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز ، بر همین اساس ماده ۷۰ قانون تصریح می کند که تبلیغات و شیوه های تبلیغی مجاز اعم از فضای حقیقی و مجازی منحصر به موارد مجاز مذکور در این قانون و قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۶/۱۱/۱۳۹۸ بوده و مراجع اداری- انتظامی و قضائی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.
فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی مرحله اول و دوم آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.
بر اساس ماده ۷۱ ، هرگونه انتشار نظر یا تصویر مقامات و مدیران و اشخاص موضوع ماده (۷۵) این قانون به نفع یا ضرر نامزدها و جریان ها و احزاب و گروه های سیاسی در جریان انتخابات به جز مواردی که قبلاً جنبه عمومی پیدا کرده ممنوع است. همچنین استفاده از اظهار نظر، نام، تصویر یا نماد سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین احزاب و گروه های سیاسی در تبلیغات انتخاباتی منوط به ارائه موافقت کتبی آنها به هیأت بررسی تبلیغات استان مطابق قانون است.
ماده ۷۲ قانون نیز تصریح کرده که چاپخانه ها و مراکز تکثیر منحصراً در صورت درخواست کتبی نامزد مسؤل ستاد اصلی تبلیغات وی و یا احزاب و گروه های سیاسی با رعایت ضوابط مجاز به چاپ و آگهی تبلیغات انتخاباتی می باشند و نام و نشانی چاپخانه یا مرکز تکثیر و تاریخ چاپ باید در زیر آگهی درج شود. در صورت عدم درج این موارد آگهی در حکم آگهی غیر مجاز می باشد.
همچنین تولید- انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع و یا تخریب و تهدید توسط هر یک از نامزدها و یا ستادهای ایشان در هر یک از درگاههای نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی ممنوع بوده و جرم محسوب می شود. در صورت نقض این حکم مرتکب مجرم شناخته شده و به مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می شود.