جاده، راننده و خودرو سه عامل اصلی تصادفات رانندگی در کشور است

مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی و راهداری در پایانه های غرب و شمالغرب کشور، گفت: جاده،خودرو و راننده سه عامل اصلی تصادفات جاده در کشور است.

آیدین رحمانی رضاییه در گفت و گو با پایگاه خبری قارتال نیوز، ضمن تبریک فرارسیدن هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری، گفت: کیفیت پایین جاده ها و تبدیل جاده های آذربایجان غربی به قتل گاه موارد مهمی است که باید مد نظر باشد، در کشور ما حتی یک تصادف هم برای کشور، استان و شهر زیاد است، این نکته بسیار حائز اهمیت است که نباید نگاه نسبی به این موضوع داشته باشیم.

رحمانی با بیان اینکه جاده، راننده و خودرو ۳عامل اصلی در تصادفات جاده ای است، گفت: از زمانیکه دست نشان بعنوان مدیر کل راهداری در استان حضور دارند از لحاظ فنی برای کاهش تصادفات جاده ای در استان قدم های خوبی برداشته شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم مشکل را فقط در جاده های استان ببینیم مقوله درستی نیست کیفیت خودروها در کنار فرهنگ رانندگی یکی از مسببین اصلی تصادفات جاده ای است.

رحمانی گفت: یکی از موضوعاتی که مسبب اصلی تصادفات جاده ای در استان بویژه در محور ارومیه سلماس که هر از چندگاهی شاهد آن هستیم موضوع ایمن سازی این محور است که باید بصورت صحیح صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر راهداری در جهت اصلاح ایمن سازی و تعریض جاده در این مسیر اقداماتی را در دست اجرا دارد که باید در کنار این اقدامات تمامی نهادها در راستای فرهنگ سازی پای کار بیایند.

مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی و راهداری در پایانه های غرب و شمالغرب کشور تصریح کرد: یکی از انتقادها به آموزش پرورش استان وارد است که مجموعه های آموزشی مکلف هستند در راستای آموزش ترافیکی و فرهنگ سازی رانندگی برای دانش آموزان آموزش هایی را ارایه دهند که تاکنون این اتفاق آنطور که انتظار میرفت انجام نشده است.

رحمانی یکی ازمقوله های بزرگ در کشور را مافیای خودرو عنوان کرد و‌ گفت: خودروهای بی کیفیت با قیمت بسیار بالا توسط این مافیا به مردم عرضه می شود که باید از سوی مجلس و نهادهای نظارتی و اجرایی و دولت مکلف به ارتقای کیفیت خودروها شوند.

وی با بیان اینکه، مافیای خودرو در تصادفات جاده ای شریک جرم هستند گفت: عده ای در کشور این موضوع را منبع ارتزاق خود قرار داده اند.

رحمانی خاطر نشان کرد: تصویب واردات خودروهای کارکرده و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی می تواند تا حدودی به پایین آمدن امار تصادفات جاده ای در کشور کمک کند.

وی همچنین به تعریض جاده ها، خط کشی و استفاده از تابلوهای رانندگی در جاده ها اشاره کرد و افزود: این اقدامات می‌تواند در راستای کاهش تلفات جاده ای موثر باشد.

رحمانی به مشکلات رانندگان حمل و نقل جاده ای کامیون ها، اتوبوس ها، سواری و وانت بارها اشاره کرد و ادامه داد: این رانندگان در جای جای کشور ما در تلاش برای فراهم کردن رزق و روزی مردم و تامین مایحتاج هستند، جهادگرانی که بدون در نظر گرفتن حداقل امتیازی، شبانه روز در تلاش هستند و به نسبت تلاش ها نتواستند از خدمات لازم بهرمند شوند.

وی عنوان کرد: در راستای حمل و‌نقل کالا چه در حوزه بین المللی و چه در حوزه داخلی تامین ملزومات اساسی کامیون ها بویژه لاستیک، روغن موتور و تامین کالاهای تعمیری از مشکلات اساسی این رانندگان است.

مشاور معاون وزیر در پایانه های غرب و شمالغرب کشور ،با بیان اینکه،سرانه درآمد یک راننده با هزینه های سالانه خودرو هم‌خوانی ندارد، گفت: در همین راستا باید از ظرفیت های قانونی استفاده کرد و ریل گذاری مناسبی انجام داد که یکی از اساسی ترین راهکارهایی که برای این رانندگان که صرفا در حال ارائه خدمات عمومی هستند اجازه واردات نیازمندی ها و ملزومات اساسی خودروها از لاستیک گرفته تا روغن موتور و دیگر نیازهای تجهیزات خودرویی است که به مجموعه صنوف حمل و نقل داده شود تا بدون پرداخت هزینه های گمرکی شرایط لازم برای خدمات رسانی بهینه به عموم مردم فراهم شود.

رحمانی گفت: یکی از مقوله های اصلی و نیازهای مردم اینست که به رغم خدمات بالایی که به مسافرین داده می شود باید واردات اتوبوس های با ظرفیت بالا داده شود که هم صرفه اقتصادی برای رانندگان و صاحبان اتوبوس داشته باشد و هم مسافرین بتوانند با هزینه‌های پایین جابجا شوند.

وی ادامه داد: از دیگر مسایل و مشکلات رانندگان بحث بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی است که در سالهای گذشته بیمه تکمیلی رانندگان اعمال شده ولی برخی رانندگان که شامل بیمه های روستایی هستند؛ که بیمه تکمیلی آنها بسیار پایین بوده که باید در راستای حل این مشکل نیز اقداماتی صورت گیرد چرا که استفاده از بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی حق رانندگان است.