رایگان بودن گاز اماکن مذهبی و مدارس منجر به بی‌توجهی متولیان آنها به مصرف گاز شده است

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: رایگان بودن مصرف گاز اماکن مذهبی و مدارس باعث عدم توجه مدیریت این اماکن به رعایت الگوی مصرف گاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، علیرضا شیخی مدیرعامل شرکت گاز استان در جلسه‌ی هم‌اندیشی با حضور معاونین حوزه‌های علمیه‌، آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی استان به منظور مدیریت مصرف گاز، اظهار کرد: گاز مصرفی مدارس، مساجد، حوزه‌های علمیه و دارالقرآن‌ها رایگان محسوب می‌شود هر چند که مدیریت این اماکن باید آگاه باشند این رایگان بودن زمانی خواهد بود که میزان مصرف آنها در محدوده الگوی مصرف باشد.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد تعداد زیادی از مساجد حتی در ساعات تعطیل هم به صورت ۲۴ ساعته گاز را مصرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور، خاطرنشان کرد: در طول زمستان ما برای تامین گاز خانگی مجبور می‌شویم گاز بخش‌های صنعتی را محدود کنیم اما از سوی دیگر شاهد مصرف بی‌رویه از سوی اماکنی هستیم که گازشان رایگان است.

شیخی با تاکید بر اینکه گاز ماده‌ای ارزشمند است که مصرف بهینه و تامین خوراک پتروشیمی و یا صادرات آن می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد، ادامه داد: این در حالی است که گاز تولیدی ما عمدتا در داخل کشور مصرف‌ می شود.

وی با اعلام اینکه ۱۰۵۹ مسجد شهری گازدار داریم که در دوره‌ی سرد سال گذشته بیش از ۸ میلیون مترمکعب گاز مصرف کردند، گفت: ۱۶۹۲ مسجد گازدار روستایی استان نیز با همین میزان مصرف که عمدتا در ساعات تعطیل هدر می‌رود، نشان می‌دهد تولیت آنها کنترلی بر مصرف خود نداشته‌اند و از این منظر انتظار داریم تبلیغات اسلامی، هیات امنای این مساجد را توجیه کند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی همچنین به برخورداری ۳۶ حوزه علمیه استان از نعمت گاز، افزود: این حوزه‌ها نیز در دوره سرد سال قبل ماهانه ۴۶۸۰ مترمکعب مصرف داشتند که از مدیریت حوزه‌های علمیه درخواست داریم نسبت به کنترل مصرف آنها جدیت بیشتری داشته باشند.

شیخی با اعلام اینکه بیش از ۳۰۰۰ مدرسه در استان از گاز برخوردارند، گفت: این مدارس هم در دوره سرد سال پیش بیش از ۵۹ میلیون مترمکعب مصرف گاز داشتند که ضروری است مدیریت آموزش و پرورش نسبت به رعایت الگوی مصرف مدارس جدیت بیشتری به خرج دهد.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم در حوزه مصرف گاز، دستگاه‌های متولی اماکن مذهبی از دو جنبه‌ی مدیریت مصرف گاز و برق همکاری کنند، افزود: برق جدای از گاز نیست چراکه ۷۰ درصد نیروگاه های کشور وابسته با گاز هستند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به مصرف نزدیک به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز از سوی نیروگاه‌های برق استان برغم محدودیت‌های اعمال شده، ادامه‌ داد: اگر گاز نباشد، نیروگاه‌های استان باید روزانه ۷ میلیون لیتر نفت کوره استفاده کنند؛ لذا ضروری است مصرف کنندگان به ویژه آنهایی که گازبهای رایگان دارند، حداکثر صرفه‌جویی‌ را به عمل آورند.

شیخی با بیان اینکه ما هر ساله افزایش مشترک داریم اما در تولید چندان افزایشی نداریم، اظهار کرد: برای افزایش راندمان و کنترل مصرف، باید دستگاه‌های گازسوز تبدیل به احسن شده و از دستگاه‌های با مصرف انرژی A استفاده شود.

گفتنی است؛ در ادامه، نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در این جلسه به ارائه نکته نظرات خود پرداختند.