۲۲۶۰ نفر در بخش سردخانه های آذربایجان غربی اشتغال دارند

سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۲ هزار و ۲۶۰ نفر در ۴۵۲ واحد سردخانه ای استان فعالیت دارند که با افزایش سردخانه های دارای جواز تاسیس در ماههای اینده این تعداد به بیش از سه هزار نفر خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، نادر رحیمی در سی و سومین جلسه قرار گاه امنیت غذایی آذربایجان غربی با موضوع ساماندهی و مدیریت ظرفیت سردخانه های استان اعلام این خبر افزود: برای ۱۴۱ سردخانه در استان جواز تاسیس صادر شده است که با اغاز به کار انها برای یک هزار و ۳۱۷ نفر نیز اشتغال زایی می شود.

رحیمی ادامه داد: این آمار فقط متعلق به سردخانه هایی هستند که جهاد کشاورزی مجوز صادر است و آمار سردخانه هایی که سازمان صمت برای انها مجوز صادر کرده است، درج نشده است.
سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: در حال حاضر صدور موافقت اولیه برای تاسیس سردخانه براساس تصمیم شورای برنامه ریزی استان ممنوع بوده و یا با محدودیت انجام می شود.
وی بیان کرد: مشکلات سردخانه های استان توسط مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی احصا شده و در راستای حل و رفع مشکلات هدفگذاری شده است.
رحیمی ادامه داد: پراکنش نامناسب، مستهلک بودن تجهیزات برخی سردخانه ها، به روز نبودن سیستمهای تجهیزات سردخانه ای و کمبود سردخانه های زیر صفر درجه از مواردی است که نیازمند بررسی و برنامه ریزی است.
سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به راهبردهای سازمان در این زمینه گفت: جلوگيری از خام فروشی به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر كه از اولويت های وزارت متبوع و همچنين مقام عالی استان هم می باشد، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی با رویکردهای مختلف از جمله تولید محصولات فرآوری شده با مزیت اقتصادی و صادراتی ، توسعه کشت محصولات کم اب بر از جمله انگور و گیاهان دارویی و بهره گیری از تکنولوژیهای نوین از اهم این موارد است.
رحیمی اظهار کرد: توسعه ظرفیت ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه های اتمسفریک و سردخانه های زیر صفر درجه، بازسازی و نوسازی واحد های سردخانه ای ، پیگیری موضوع معرفی صنایع تبدیلی غذایی جدید توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز از راهبردهای مد نظر است.