مالچ، لشکری سیاه برای نابودی زیست بوم دریاچه ارومیه

می گویند که اینها کریستال های بوراکس نیست و سدیم کلراید است. این نظر علمی و شیمی شماست، باور شخصی من هر دو ماده و مواد بیشتر معدنی هم اونجا موجود هستند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، مدتی است که خبر استخراج برخی مواد معدنی از دریاچه اورمیه در شبکه های مجازی پخش می شود.اما اینکه چقدر بر این ماجرا می توان صحه گذاشت کار بسی دشوار است.درادامه مطالعاتی که دیشب روی موادمعدنی موجود دردریاچه اورمیه می کردم ( البته نه به صورت عملی که به صورت تئوری)، به اطلاعات جالبی رسیدم، شاید شما هم در تصاویر و فیلم هایی که از وضعیت امروز دریاچه اورمیه بیرون می آید این بلورها را خیلی دیده اید، باور عمومی این می باشد؛ که اینها نمک هستند در حالی که این ها کریستالهای بوراکس می باشند و بسیار هم با ارزش هستند.

قضیه از اونجا خیلی جالب هم شد که در سایت  آمازون دنبال قیمت این  کریستال های بوراکس رفتم (البته  خودتان هم می توانید جستجو کنید و بررسی بکنید) قیمت وزنی این محصول ۵۰۰ گرم اش در بازار جهانی برابر با ۱۳/۶۷ دلار می باشد. ‏اگر با ارفاقات فراوان قیمت مواد خام را ۱۰ دلار برای پانصد گرم و ۲۰ دلار برای یک کیلو گرم بگیریم که کاملا زیر قیمت جهانی می باشد.

به عنوان یک فرد عادی با اطلاعات و ابزار فن آوری نه چندان پیشرفته ای دنبال  ارزش دلاری مواد معدنی استخراج شده از کف دریاچه اورمیه بودم، البته نسبت به تناژ حمل تریلی های موجود در فیلم های بیرون آمده اطلاعات چندانی ندارم اما اگر حداقل ده تن باشد مبلغ جهانی برای یک کامیون ده تن مبلغ بسیار بزرگی در خارج از مرزهای ایران است، دیگر حساب کتاب تعداد چندین کامیون در روز اونجا توسط مسئولین سختکوش در حال جابجایی می باشد را خودتان در بیاورید…

می گویند که اینها کریستال های بوراکس نیست و سدیم کلراید است. این نظر علمی و شیمی شماست، باور شخصی من هر دو ماده و مواد بیشتر معدنی هم اونجا موجود هستند، اینجا تلاش برای نشان دادن ارزش دلاری مواد معدنی بود.اگر سدیم کلراید که باشند و من اشتباه کرده باشم وضعیت که کاملا بدتر می شود؛ چون من محاسبات را با یک کیلو کریستال بوراکس که ارزش ۲۰ دلار در بازار جهانی داشت کردم در حالیکه ارزش یک کیلو سدیم کلراید ۲۵ دلار در بازارهای جهانی است.

بیشتر بدانید

از همین کریستال های بوراکس طی فرآیندهای شیمیایی می توان فلز بور را استخراج کرد  این فلز کاربردهای فراوانی دارد. ‏ صنعت هسته ای میله های کنترل : ترکیبات بور، به ویژه کاربید بور و اکسید بور، در صنایع هسته ای به عنوان جاذب نوترون در میله های کنترل استفاده می شود. بور به کنترل واکنش های ‏هسته ای در راکتورها کمک می کند.

نویسنده: اکبر سعادت