ایران ۴-۱ فلسطین؛ بی‌محابا در حمله، متزلزل در دفاع!

تیم ملی ایران در اولین بازی‌اش در جام ملت‌های آسیا موفق شد بردی 4گله را مقابل تیم ملی فلسطین به‌دست آورد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، تیم ملی ایران بعد از گذراندن یک دوره کوتاه آماده‌سازی در دوحه و انجام دیدار تدارکاتی مقابل اندونزی، مهیای حضور در جام ملت‌های آسیا شد و شاگردان امیر قلعه‌نویی که در طول یک‌سال اخیر توانسته‌اند ۱۱ بار برنده شوند و در ۲ مسابقه هم به نتیجه تساوی رضایت داده‌اند، در قامت یکی از مدعیان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ فعالیت خود را در این دوره از رقابت‌ها آغاز کردند و در گام نخست، تیم ملی فلسطین حریف شاگردان قلعه‌نویی بود.

ایرانی‌ها که برای پانزدهمین دوره در طول ۱۸ دوره برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، شانس حضور در این رقابت‌ها را به‌دست آوردند، بعد از تجربه تلخ ناکامی در رسیدن به جمع ۴ تیم برتر قاره آسیا در دوره قبلی، به دنبال گذراندن یک ماه رویایی در قطر بودند و شاگردان امیر قلعه‌نویی هدف‌شان این بود تا بتوانند گام نخست را با پیروزی در نبرد با تیم ملی فلسطین، مقتدرانه بردارند؛ آن‌هم در حالی‌که پیش از برگزاری دوئل تیم‌های ایران و فلسطین، تیم ملی امارات موفق شد بردی ۳ بر یک را در نبرد با تیم ملی هنگ‌کنگ به‌دست آورد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی برای رسیدن به صدر جدول گروه نیاز به کسب بردی پرگل در نبرد با فلسطین داشته باشند.

ترکیب تیم ملی ایران

علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده (از دقیقه ۴۴: مجید حسینی)، صادق محرمی (از دقیقه ۸۱: رامین رضاییان)، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس (از دقیقه ۹۰: امید ابراهیمی)، علیرضا جهانبخش، مهدی قایدی (از دقیقه ۴۶: محمد محبی)، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد (از دقیقه ۴۶: سردار آزمون)

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

ترکیب تیم ملی فلسطین

رامی حماده، محمد رشید، یاسر حامد (از دقیقه ۴۶: محمد صالح)، عدی مخروب، مصعب البطاط، محمد ابوورده، کامیلو سالدانا (از دقیقه ۴۶: محمد خلیل)، شهاب قنبر (از دقیقه ۶۵: عدی دباغ)، میشل ترمانینی، زید قنبر (از دقیقه ۶۵: علاالدین حسن) و تامر صیام (از دقیقه ۸۳: سامر زبیدا)

سرمربی: مکرم دبوب

امیر قلعه‌نویی برای چینش ترکیب اولیه تیم ملی ایران چند تصمیم جالب‌توجه داشت. او با نیمکت‌نشین کردن مجید حسینی به زوج محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده میدان داد، با توجه به دیر اضافه‌شدن رامین رضاییان به تمرینات گروهی به دلیل مصدومیت، صادق محرمی در ترکیب اولیه تیم ملی ایران برای مسابقه امروز قرار گرفت و در تصمیمی ویژه، قلعه‌نویی به جای محمد محبی، از مهدی قایدی در ترکیب اولیه استفاده کرد و در نوک خط حمله هم کریم انصاری‌فرد در قامت جانشین سردار آزمون در ترکیب اصلی تیم ملی ایران در اولین مسابقه در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ حضور یافت.

۲ تیم از ساعت ۲۱ در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی و در شرایطی‌که استقبال نسبتاً خوبی هم از مسابقه امروز شده بود، بعد از یک دقیقه سکوت به احترام شهدای غزه کار خود را با قضاوت عبدالرحمان جاسم از کشور بحرین آغاز کردند. شاگردان امیر قلعه‌نویی که عطش زیادی برای رسیدن به گل برتری داشتند، بازی را تهاجمی آغاز کردند و روی کار تیمی زیبا و ارسال مهدی قایدی و پاس تمام‌کننده فوق‌العاده سامان قدوس، کریم انصاری‌فرد در ثانیه ۶۴ موفق به گلزنی شد تا خیلی زود اولین گل ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به‌ثبت برسد.

ملی‌پوشان فوتبال ایران به نمایش تهاجمی خود ادامه دادند و جالب آنکه دومین شوت در چارچوب تیم ملی ایران هم به گل تبدیل شد؛ جایی‌که روی ارسال بی‌نقص سامان قدوس در دقیقه ۱۲، شجاع خلیل‌زاده موفق شد دروازه تیم ملی فلسطین را فرو بریزد تا اختلاف ۲ تیم به ۲ گل افزایش پیدا کند. فلسطینی‌ها نمایش درگیرانه‌ای را از خود ارائه کردند و در طرف مقابل، شاگردان قلعه‌نویی به دنبال حفظ مالکیت توپ بودند تا بتوانند با خلق موقعیت روی دروازه فلسطین به گل‌های بیشتر دست پیدا کنند

علیرضا جهانبخش بعد از چند حرکت انفجاری ناموفق سرانجام به خواسته خود رسید و در دقیقه ۳۸ با یک حرکت انفرادی زیبا توپ را به مهدی قایدی رساند و او با یک ضربه دقیق و زیبا توپ را به گوشه دروازه فلسطین فرستاد تا اختلاف ۲ تیم به ۳ گل برسد. در طول نیمه نخست، سعید عزت‌اللهی و شجاع خلیل‌زاده در چند نوبت دچار آسیب‌دیدگی شدند که سرانجام در دقیقه ۴۴، خلیل‌زاده جای خود را به مجید حسینی داد تا اولین تعویض اجباری در ترکیب تیم ملی ایران انجام شود. در شرایطی‌که تصور می‌شد بازی برتری ۳گله تیم ملی ایران در نیمه نخست به پایان برسد، تامر صیام روی ارسال یک ضربه ایستگاهی و اشتباه فاحش سعید عزت‌اللهی در دقیقه (۷+۴۵) موفق به گلزنی شد تا اولین شوت در چارچوب فلسطینی‌ها به گل تبدیل شود و نیمه نخست با برتری ۳ بر یک تیم ملی ایران خاتمه یابد.

قلعه‌نویی در بین ۲ نیمه تصمیم به انجام ۲ تغییر در ترکیب تیمش گرفت و محمد محبی و سردار آزمون به جای مهدی قایدی و کریم انصاری‌فرد وارد ترکیب شدند و در طرف مقابل هم مکرم دبوب ۲ تغییر در ترکیب تیمش اعمال کرد تا ۲ تیم با سیمایی متفاوت پا به نیمه دوم بگذارند. ملی‌پوشان فوتبال ایران در این نیمه هم با آرایشی تهاجمی به میدان آمدند و به دنبال رسیدن به گل‌های بیشتر بودند که در دقیقه ۵۵، کار تیمی زیبای شاگردان قلعه‌نویی با اشتباه خط دفاعی فلسطین توأمان شد و سردار آزمون که در نیمه دوم وارد میدان مسابقه شده بود، موفق به گلزنی شد تا نتیجه بازی ۴ بر یک شود.

سفیدپوشان بعد از رسیدن به گل چهارم، در تلاش برای مدیریت بازی بودند و امید داشتند تا با پی‌ریزی حملات پردامنه روی دروازه فلسطین به گل‌های بیشتر دست پیدا کنند. در نقطه مقابل هم فلسطینی‌ها چشم به ضدحملات دوخته بودند که تلاش‌شان برای تهدید چارچوب دروازه ایران ناموفق بود و تنها یک‌بار تامر صیام اقدام به شوت‌زنی کرد که ضربه او را علیرضا بیرانوند در ۲ مرحله مهار کرد. شاگردان قلعه‌نویی چند موقعیت نصفه‌ونیمه روی دروازه فلسطینی‌ها ایجاد کردند و در ۲ صحنه اعتقاد به خطای پنالتی داشتند که داور قطری دستور به ادامه بازی داد و تصمیم او از سوی (VAR) هم تایید شد.

۲ تیم در دقایق پایانی بازی نمایش نزدیکی داشتند و بازی کم‌افت‌وخیز دنبال شد و خبری از خلق موقعیت جدی گلزنی روی دروازه‌ها نبود. با وجود اعلام ۵ دقیقه وقت اضافه از سوی داور مسابقه، نتیجه بازی تغییری نکرد، هر چند که فلسطینی‌ها یک شوت زیبا روانه دروازه تیم ملی ایران کردند که شوت او با واکنش زیبای علیرضا بیرانوند همراه شد. در دقیقه (۳+۹۰) محمد صالح با تکل خود سردار آزمون را متوقف کرد که داور قطری در وهله اول او را اخراج کرد اما بعد از بررسی صحنه توسط (VAR)، کارت قرمز او پس گرفته شد و صالح با کارت زرد جریمه شد. بعد از این تغییر تصمیم، نتیجه مسابقه تغییری نکرد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی در نخستین گام از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بردی ۴ بر یک را به‌دست آورند. با این پیروزی، ملی‌پوشان فوتبال ایران هم‌امتیاز با تیم ملی امارات شدند که اماراتی‌ها به دلیل تفاضل گل کمتر در رتبه دوم گروه قرار گرفتند و تیم ملی ایران هم در قامت صدرنشین به کار خود در دور اول رقابت‌های مرحله گروهی پایان داد.

شاگردان امیر قلعه‌نویی در دیدار بعدی خود در جام ملت‌های آسیا، روز جمعه بیست‌ونهم دی‌ماه باید به مصاف تیم ملی هنگ‌کنگ بروند و روز پنجشنبه بیست‌وهشتم دی‌ماه هم تیم ملی فلسطین به مصاف تیم ملی امارات خواهد رفت. ادامه دیدارهای جام ملت‌های آسیا فردا (دوشنبه) برگزار می‌شود که تیم ملی کره‌جنوبی باید به مصاف تیم ملی بحرین برود، تیم‌های ملی اندونزی و عراق برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد و تیم ملی مالزی هم پذیرای تیم ملی اردن خواهد بود.