برداشت بالغ بر ۲۵۱ هزار تن چغندرقند از مزارع شهرستان میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از تولید بیش از ۲۵۱ هزار تن محصول چغندرقند در شهرستان میاندوآب در سال زراعی گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، رضا مقدم در جلسه کمیته فنی برنامه ریزی و هماهنگی کشت محصول چغندرقند در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، گفت: چغندرقند یکی از زراعت های قدیمی و محصولات زراعی عمده شهرستان میاندوآب محسوب می شود که سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، حدود ۴ هزار و ۱۸۴ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت محصول چغندرقند اختصاص یافت و بیش از ۲۵۱ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان برداشت شد.

وی افزود: امسال نیز سطح ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی برای کشت این محصول در شهرستان ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار است.

مقدم ادامه داد: استفاده از ماشین آلات مدرن در کشت بویژه دقیق کار چغندرقند و تغییر آرایش کشت ۶۰×۴۰ و ۵۰×۲۵ مورد توجه و پیگیری است که سال زراعی گذشته در سطح ۵۶۷ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول اجرایی شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: بمنظور کاهش مصرف آب در تولید محصول چغندرقند، ترویج استفاده از سیستم های نوین آبیاری بویژه استفاده از نوار آبیاری تیپ را در دستور کار قرار داده ایم و در همین راستا سال زراعی گذشته یک هزار و ۴۲۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول به سیستم آبیاری بارانی و ۳۰ هکتار نیز به نوار آبیاری تیپ مجهز شد.

وی با قدردانی از مدیریت کارخانه قند میاندوآب در پرداخت کامل مطالبات چغندرکاران، خواستار تأمین ۵۰ درصد از نوار آبیاری تیپ مورد نیاز در مزارع چغندرقند این شهرستان توسط کارخانه میاندوآب، به استناد دستوالعمل ابلاغی کمیته چغندرکاران استان شد.

مقدم به تسریع در خصوص ارائه لیست چغندرکاران طرف قرارداد با کارخانه قند این شهرستان جهت ثبت داده های آماری در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی و تأمین به موقع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشت این محصول، توسعه و ترویج بیمه محصولات کشاورزی بویژه در محصول چغندرقند، رعایت اصول به نژادی و به زراعی علی الخصوص استفاده از بذور مقاوم به آفات و بیماری ها بویژه نماتد، رایزومانیا و رایزوکتونیا، رعایت تاریخ کشت، تغذیه اصولی محصول و تنظیم PH خاک مزارع، برگزاری دوره های آموزشی ترویجی درخصوص معرفی آرایش کشت ۵۰×۲۵ و ۶۰×۴۰ و توسعه سیستم های نوین آبیاری در زراعت این محصول تاکید کرد.

گفتنی است نمایندگان کارخانه قند میاندوآب، مرکز تحقیقات کشاورزی، دبیرخانه کشاورز و مراکز جهاد کشاورزی این شهرستان نیز در جلسه فوق به بیان نظرات و پیشنهادات خود در راستای افزایش عملکرد محصول پرداختند.