اجرای ۴۵ برنامه هفتگی موسیقی عاشیقی در ارومیه

مسئول مرکز موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی در سال جاری با اجرای ۴۵ برنامه هفتگی موسیقی عاشیقی در ارومیه، به کار خود در سال ۱۴۰۲ شمسی پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، داریوش علیزاده در خصوص برنامه‌های کانون عاشیق‌های حوزه هنری آذربایجان غربی اظهار داشت: «عاشیقلار آخشامی»عنوان برنامه هفتگی کانون عاشیق‌های حوزه هنری آذربایجان غربی است و از سال ۱۳۸۹ شمسی در ارومیه اجرا می‌شود که در همین راستا در سال جاری شاهد اجرای ۶۷۵ اثر موسیقی توسط ده‌ها نفر از هنرمندان عاشیق استان از شهرهای ارومیه ،نقده،میاندوآب، سلماس، خوی و ماکو  همچنین بیش از ۲۰۰ قطعه شعر ترکی توسط شاعران محلی بودیم .

وی افزود: کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی در ۴۵ برنامه هفتگی خود میزبان بیش از ۴۵۰۰ نفر از علاقمندان موسیقی عاشیقی از ارومیه و استان آذربایجان غربی و حتی از سایر استان‌های کشور و کشورهای همجوار از جمله جمهوری آذربایجان, ترکیه و عراق بود که با حضور در این برنامه با بخشی از فرهنگ موسیقی محلی این استان و مکتب عاشیقی ارومیه آشنا شدند و آن را در حافظه خود و گوشی‌های همراهشان ثبت کردند .

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت :کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی ضمن « معرفی هنرمندان و  مکتب‌های موجود در موسیقی عاشیقی استان»  به صورت مستقیم و مجازی یکی از مهمترین مکان‌های حضور هنرمندان عاشیق در کنار هم و ارتباط و تبادل نظر این هنرمندان با یکدیگر با هدف رشد و توسعه این موسیقی غنی است که با عنوان «مکتب عاشیقی ارومیه »در سال ۱۳۹۲ شمسی به شماره ۱۶۵ در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شده است .

کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی در سال ۱۳۸۹ شمسی فعالیت خود را با هدف کشف و پرورش استعدادهای جدید در عرصه این موسیقی و رشد و توسعه موسیقی عاشیقی در ارومیه افتتاح شد .

از آن زمان تاکنون ضمن اجرای بیش از ۶۰۰ برنامه کنسرت هفتگی برای نخستین بار چندین آلبوم موسیقی عاشیقی را تولید و منتشر کرده و تاکنون سه دوره جشنواره موسیقی مکتب ارومیه را نیز اجرا کرده است .