چرا قانونمندی برای اجرای چهارشنبه سوری مهم هست؟

نگاهی به اخبار حوادث چهارشنبه سوری نشانگر عمق فاجعه اجتماعی در کشور ماست.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، امسال نیز به گزارش خبرگزاری ها، تعداد کشته شدگان حوادث ۱۵ نفر بود. همچنین ۴۷۲۰ نفر نیز در مناطق مختلف کشور مصدوم شده اند.

سئوال های اساسی که در این مورد به ذهن خطور می کند این هست که چرا طی سالهای متعدد نتوانسته ایم اجرای چهارشنبه سوری به این شکل مخرب را کنترل کنیم؟

واقعا جلوگیری از این همه زیان – صدمه – اذیت و آزار، چرا سخت شده است؟

چرا یک رسم سنتی زیبا و در یک موقعیت زمانی مناسب، جای خویش را به این خسران و تلفات داده است؟

بنظر من همه اینها را می توان در یک اصطلاح خلاصه کرد: چون نخواسته ایم که آنرا کنترل کنیم!

 

چرا قانونمندی برای اجرای چهارشنبه سوری مهم هست؟

اجرای چهارشنبه سوری به شکل سالهای اخیر، یعنی عدم دخالت و حضور دولت ها و حاکمیت در اجرای آن و برنامه ریزی و اجرای آن کاملا توسط مردم، یکبار دیگر نشان داد که اجرای هر برنامه ای از این دست اگر به دست قاطبه مردم سپرده شود، نه تنها موفق نخواهد شد بلکه به بیراهه نیز خواهد رفت.

این موضوعی کاملا شفاف و تجربه شده در کشورهای مختلف هست که نبود قانون و نظارت، آن موضوع را به بیراهه کشانده و سبب خسران و زیان همه خواهد بود.

این مطلب را در جواب آن عده ای که می گویند مردم می توانند برای خودشان تصمیم گرفته و به نحو احسن اجرایی کنند و یا خود را اداره کنند، با ذکر نمونه ای (اجرای چهارشنبه سوری با اختیارات مردم) مورد اشاره قرار دادم.

در هیچ کشور توسعه یافته امروزی نمی توان شاهد رشد و توسعه بی قانون و خود به خودی در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و … شد، که نمونه بارز آن همین چهارشنبه سوری هست.

بنابراین قانونمندی یا بعبارت ساده تر تصویب قوانین مناسب و نظارت جدی بر اجرای آنها، کلید حل مشکلات موجود و توسعه یافتگی در مفهوم کلی آن می باشد.

 

پیشنهاداتی برای چهارشنبه سوری

برای اجرای مناسب چهارشنبه سوری کارهای زیادی را در طی سال های گذشته می توانستیم انجام دهیم که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

  • برنامه ریزی اجرای چهارشنبه سوری با استفاده از امکانات دولتی مانند استادیوم ها یا سالن های بزرگ ورزشی
  • استفاده از ظرفیت افراد هنرمند برای اجرای زیبا و مناسب چهارشنبه سوری
  • محدود کردن اجرای چهارشنبه سوری در اماکنی مشخص و جلوگیری از اجرای آن در شهرها
  • استفاده از ظرفیت رسانه ها بخصوص تلویزیون با پخش برنامه های جذاب و هنری
  • جلوگیری از واردات مواد محترقه از چین
  • جلوگیری از تولید و عرضه مواد محترقه
  • استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای کنترل چهارشنبه سوری

همه این موارد و بسیاری برنامه های دیگر را می توان برای کنترل و اجرای مناسب چهارشنبه سوری اجرایی نمود اما متاسفانه اراده ای برای اینکار در مدیران و مسئولان وجود نداشته و نمی خواهند که این موضوع را حل و فصل کنند، لذا مسئولیت مجروح و کشته شدن نوجوانان و جوانان بر دوش آنها بوده و بایستی روزی حساب آنرا پس بدهند.

در هر حال، امیدواریم که هر چه زودتر برای این معضل که همه ساله در روزهای پایانی سال کام مردم را تلخ می کند، راهکارهای قانونی اندیشیده شود.

کمال الدین نیک رفتار خیابانی