امید شفای آبی نگین شورانگیر آذربایجان / همه جا زمزمه بهتر شدن حال توست!

می‌گویند چشمه می‌جوشد از زیر پای مقدس‌ات. چشم بد دور، چشم و چراغ آذربایجان و ایران. خوب شو، شور بیفکن در دیار مادری، دریاچه ارومیه. رها کن موج‌ها را تا دامن ساحل، تر شود زیرا این آسمانی‌ترین تردامنی است که خدا کند راست باشد و ما با ترانه درناها مست شویم《تا در به در بگردیم قلاش و لاابالی》.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، بهترین خبری که در تعطیلات نوروزی خواندیم خبر رها سازی آب ‌به سمت دریاچه در حال خشک شدن ارومیه بود.

خبری که باعث شد موجی از هموطنان از نقاط مختلف کشور طی تعطیلات نوروزی برای دیدن آن بیایند، سوار قایق‌ بشوند، قهقهه خنده و شادی کودکان هم همراه آنان آمده است .

کاشکی این خبر تا آخرین نفس دنیا هر روز، تیتر اول روزنامه‌ها باشد .

خدا کند که راست باشد‌، می‌توانم قسم بخورم تو که خوب شوی، حال همه‌مان بهتر می‌شود، از آسمان رحمت باران می‌بارد و از زمین رزق فراوان، لاله و ریحان می‌دمد، ارزانی می‌شود باز، ارزان و فراوان می‌شود نوشابه‌های رنگارنگ در کلمن‌های پریخ تابستان‌های گرم و تو در معصومیت چشم کودکان و نمک بلور بسته بر پوست‌شان، منعکس ‌شوی.

تو مادری آخر، دامن‌ات از آن‌ مقدس‌ است و عطر تنت، شفاست ‌‌…
《نسیمی کز بن آن کاکل آیو ، مرا خوشتر ز بوی سنبل آیو》

☆ رها سازی آب سدها و افزایش مداوم تراز دریاچه اورمیه

به اذعان فیروز قاسم‌زاده ، ۳۰ درصد از سطح دریاچه ‌ارومیه ، پوشیده از آب شده که تقریبا معادل است با ۱۲۵۰ کیلومتر مربع .

بنابر اظهارات اخیر سخنگوی صنعت آب کشور، تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۵۰ سانتیمتر افزایش یافته است.

به گفته قاسم زاده؛ با توجه به بارش‌های نرمال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بهبود نسبی جریان آب در رودخانه‌های این حوضه و عدم استفاده کشاورزی از آب توسط کشاورزان در فصل سرما ، ورودی آب به سمت دریاچه‌ افزایش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: رهاسازی از سدها به سمت دریاچه نیز این موضوع را تقویت کرده، به نحوی که تراز دریاچه ارومیه در چند ماه اخیر دارای رشد مداوم بوده است.

سخنگوی صنعت آب رجوع به مقایسه آماری گفت: تراز دریاچه نسبت به ابتدای سال آبی، ۵۰ سانتیمتری رشد داشته است که در مقایسه با تاریخ مشابه سال گذشته، ۶ سانتیمتر بیشتر است.

☆میزان بالا آمدن آب دریاچه‌ارومیه چشمگیر است

احمد قندهاری در نشست اخیر ستاد احیای دریاچه‌ارومیه با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت این دریاچه اظهار داشته: تراز این دریاچه نسبت به اوایل سال جاری مقدار ۴۷ سانتی متر افزایش یافته است و اکنون میزان بالا آمدن آب چشمگیر است.

مسئول حوضه آبریز دریاچه‌ ارومیه از افزایش ۲۶ درصدی ورودی آب سدها به بستر دریاچه در سالجاری خبر داد و گفته است : با توجه به اینکه اکنون ۵۰ درصد سدهای اطراف پر شده است، به میزان ۱۹ درصد رهاسازی آب سدها به بستر دریاچه افزایش نسبت به سال های قبل دارد.

بنابر اظهارات قندهاری ، مجموع حجم رهاسازی آب از سدهای اطراف دریاچه تا اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب شده است.

☆برگزاری جشنواره بادبادک‌ها در دریاچه ارومیه

در اولین روزهای عید امسال، اتفاقی هیجان‌انگیز رخ داد که به نوعی مثل جشن تولد دوباره دریاچه ارومیه بود.

جشنواره بادبادک‌ها که در میان شور و شوق مردم، در ساحل دریاچه ارومیه در حاشیه بزرگراه ارومیه – تبریز برگزار شد.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در این جشنواره با اشاره به افزایش قابل توجه وسعت دریاچه ارومیه بر لزوم مشارکت مردم در این امر تاکید کرد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی با حضور میان مردم در این جشنواره و مشارکت در شادی آنها با اشاره به افزایش قابل توجه وسعت دریاچه ارومیه نسبت به ماه‌های گذشته گفت: در حال حاضر این دریاچه یک هزار و ۲۲۵ کیلومتر وسعت دارد و حجم آب آن نیز به یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود : افزایش مشارکت مردم برای بهبود وضعیت دریاچه‌ارومیه از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد احیا می‌باشد .

معتمدیان با اشاره به فعال شدن کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: چنین جشنواره‌هایی می تواند در ایجاد مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه بسیار مثمرثمر باشد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با پرداختن به رویکرد این کارگروه برای اجرای طرح های نرم افزاری اذعان کرد: سعی ما براین است تا در بحث تغییر الگوی کشت و بهره گیری از سیستم های آبیاری نوین اقدامات شایسته‌ای با مشارکت مردم داشته باشیم که موجب سرعت و شتاب بیشتر در امر احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

☆رهاسازی آب سدهای آذربایجان‌شرقی به سمت دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی با امیدواری به بارندگی‌های خوب و فرانرمال زمستانی در منطقه، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شدهاز آذرماه امسال، رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده و امید است از سمت سدهای مربوط به آذربایجان شرقی نیز موضوع رهاسازی به زودی آغاز شود.

معتمدیان، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: شرایط دریاچه‌ارومیه درحال بهبود است و امید داریم که با اجرای برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است و مضاف بر آن با تکیه بر بارش‌هایی که پیش بینی شده‌است، شرایط پهنه آبی دریاچه‌ارومیه روز به روز بهتر شود.

گزارش از فیروزه خاوه