۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه آفات سم پاشی شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تاکنون مبارزه با عوامل خسارتزا در سطح 245 هزار هکتار از مزارع غلات استان از جمله گندم و جو در سال زراعی جاری انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، فرشته صادقی نسب افزود: سطح مبارزه با علفهای هرز غلات ۱۴۸ هزار و ۷۱۴ هکتار، سطح مبارزه با بیماری های غلات ۴۱ هکتار و مبارزه با سن غلات در مرحله مادری ۹۵ هزار و ۸۱۸ هکتار و سطح مبارزه با ملخ ۶۰۰ هکتار بوده است که این عملیات ادامه دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مبارزه با ملخ های بومی در شهرستان سردشت شروع شده و به زودی در سایر شهرستانها نیز انجام می‌گیرد ، گفت: در حال حاضر عملیات سم پاشی بر علیه آفت سن پوره شروع نشده است ولی لازم است زارعان در فرصت باقیمانده با سن مادری قبل از تخم ریزی مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح مبارزه با سن غلات در شهرستانهای بوکان و مهاباد بوده است، اضافه کرد: باتوجه به شرایط جوی مناسب جهت ایجاد و گسترش بیماری برگی خصوصا زنگ زرد گندم در مزارع غلات استان از کارشناسان شبکه مراقبت تقاضا می‌شود ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری سریعا به کشاورزان اطلاع رسانی لازم را درخصوص سمپاشی مزارع با سموم توصیه شده انجام دهند.

صادقی نسب افزود: عملیات مبارزه بایستی با نظر کارشناسان بخش دولتی و خصوصی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارآیی و اثربخشی موثر سموم، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش یافته و عملکرد محصول افزایش یابد.

وی با بیان اینکه آموزش و ترغیب زارعان در امر مبارزه با عوامل خسارتزای غلات الزامی است، گفت: با توجه به نزدیک شدن زمان مبارزه با سن گندم در مرحله پوره لازم است مدیران و کارشناسان شبکه مراقبت کنترل سن غلات با استفادها از تمام ظرفیت‌های کارشناسی در اسرع وقت و بسیج همه امکانات و نیروها نسبت به اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان حوزه آن شهرستان بر اساس پایش و تراکم گیری طبق دستورالعمل سازمان حفظ نباتات اقدام و گزارش‌های لازم را بطور مستمر ارسال کنند.