پرسپولیس تهران ۱-۰ مس رفسنجان؛ شاهزاده گرجی جام را به آزادی برگرداند

با گلزنی گیورگی گولسیانی، پرسپولیس مقابل مس رفسنجان پیروز شد و عنوان قهرمانی لیگ بیست‌وسوم را به‌دست آورد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، هفته سی‌ام و پایانی لیگ برتر فوتبال ایران بعد از ۴ روز چشم‌انتظاری سرانجام از راه رسید و با توجه به شرایط جدول رده‌بندی تا پایان هفته بیست‌ونهم، چشم‌ها به ورزشگاه آزادی تهران دوخته شد و هواداران فوتبال چشم‌انتظار برگزاری مهم‌ترین مسابقه هفته بودند؛ مسابقه‌ای که در آن می‌توانست تکلیف تیم قهرمان لیگ بیست‌وسوم مشخص شود و همین مسئله باعث شد تا نبرد پرسپولیس و مس رفسنجان به حساس‌ترین دوئل هفته پایانی لیگ برتر تبدیل شود.

پرسپولیسی‌ها در قامت مدافع عنوان قهرمانی بعد از ناکامی در تکرار ۳گانه فصل گذشته، به دنبال قهرمانی در لیگ برتر بودند تا بتوانند سهمیه حضور در فینال سوپرجام را هم به‌دست آورند و از عنوان قهرمانی فصل گذشته خود دفاع کنند. سرخ‌پوشان با توجه به برتری یک امتیازی نسبت به استقلال، با کسب برد در مسابقه امشب قهرمان لیگ بیست‌وسوم می‌شدند اما لغزش برابر مس، قهرمانی را از تیمِ تحت هدایت اوسمار ویرا می‌گرفت. در آن‌سوی میدان، مسی‌ها با انگیزه تک‌رقمی‌شدن رتبه تیم‌شان در جدول رده‌بندی به تهران سفر کرده بودند و به دنبال آن بودند تا عنوان شگفتی‌ساز هفته پایانی را از آن خود کنند و سد راه قهرمانی پرسپولیس شوند.

ترکیب پرسپولیس تهران

علیرضا بیرانوند، گیورگی گولسیانی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، دانیال اسماعیلی‌فر، عبدالکریم حسن (از دقیقه ۹۰: وحدت هنانوف)، مسعود ریگی (از دقیقه ۶۰: وحید امیری)، سروش رفیعی (از دقیقه ۸۱: محمد خدابنده‌لو)، مهدی ترابی (از دقیقه ۸۱: علی نعمتی)، اوستون اورونوف، امید عالیشاه و عیسی آل‌کثیر (از دقیقه ۹۰: سینا اسدبیگی)

سرمربی: اوسمار ویرا

ترکیب مس رفسنجان

حامد لک، محمد نژادمهدی (از دقیقه ۵۵: مجید نصیری)، رامتین سلیمان‌زاده، حسن جعفری، میثم تیموری، فرشید باقری، جلال‌الدین علی‌محمدی، سعید واسعی (از دقیقه ۳۶: عرفان شهریاری)، منتظر محمد (از دقیقه ۸۲: حسین مهربان)، محمدمهدی محبی و سجاد شهباززاده (از دقیقه ۸۲: محمدرضا مهدی‌زاده)

سرمربی: محرم نویدکیا

اوسمار ویرا بعد از برتری ۳ بر یک تیمش در قزوین مقابل شمس‌آذر، تصمیم گرفت تا در ترکیب برنده تغییری ایجاد نکند و سرخ‌پوشان پایتخت با همان نفراتی که در دیدار قبلی از ابتدا به میدان رفته‌اند، در آخرین بازی‌شان در فصل جاری هم حضور یافتند؛ آن‌هم در شرایطی‌که زمزمه‌هایی درباره خروج نام گولسیانی از ترکیب اولیه پرسپولیس مطرح بود اما در نهایت او توانست خود را به مسابقه حساس امشب برساند. در طرف مقابل هم محرم نویدکیا بعد از عملکرد ضعیف تیمش در جدال با استقلال خوزستان، تصمیم به ۳ تغییر در ترکیب نارنجی‌پوشان گرفت و داوود نوشی‌صوفیانی، مجید نصیری و رضا دهقانی جای خود را به حامد لک، رامتین سلیمان‌زاده و منتظر محمد دادند که حضور محمد و لک از جمله تصمیمات مهم نویدکیا در مسابقه امشب بود.

تیم‌های پرسپولیس تهران و مس رفسنجان در شبی که ورزشگاه آزادی میزبان بیش از ۷۵ هزار هوادار بود و جو خاصی با حضور پرشمار هواداران پرسپولیس بر ورزشگاه حاکم بود، کار خود را از ساعت ۱۹:۰۳ با قضاوت امیر عرب‌براقی آغاز کردند. سرخ‌پوشان پایتخت با توجه به جو ورزشگاه، بازی را مالکانه آغاز کردند و به دنبال تهدید دروازه مس بودند که اولین موقعیت مسابقه با ضربه سر دانیال اسماعیلی‌فر روی ارسال مهدی ترابی به بیرون رفت و بعد از این فرصت، نارنجی‌پوشان که چشم به ضدحملات دوخته بودند توسط منتظر محمد صاحب موقعیت شدند که خط دفاعی پرسپلویس هوشمندانه عمل کرد و اجازه گلزنی به ستاره عراقی مس نداد.

عبدالکریم حسن فرصت خوبی برای ثبت گل اول مسابقه در دقیقه ۱۲ داشت اما شوت پرقدرت ستاره قطری در اختیار حامد لک قرار گرفت تا نتیجه بازی ۰-۰ مساوی باقی بماند. سرخ‌پوشان با وجود مالکیت بیشتر بر توپ‌ومیدان، با توجه به پرس شدید بازیکنان مس، ناکام در خلق موقعیت گلزنی بودند تا اینکه در واپسین دقایق نیمه نخست، بهترین فرصت برای باز کردن دروازه مس نصیب سرخ‌پوشان شد اما ضربه رباح ماجری و زیبای عیسی آل‌کثیر روی ارسال دانیال اسماعیلی‌فر از کنار دروازه مس به بیرون رفت و جایی در چارچوب دروازه این تیم نداشت تا نیمه اول با تساوی بدون گل خاتمه یابد.

سرخ‌پوشان پایتخت با آغاز نیمه دوم، نمایش تهاجمی‌تری داشتند و در سودای آن بودند تا بتوانند روی دروازه مس موقعیت جدی گلزنی خلق کنند. عیسی آل‌کثیر در دقیقه ۵۸ فرصت ثبت گل برتری سرخ‌پوشان را داشت که ضربه سر او در چارچوب قرار نگرفت. گولسیانی در دقیقه ۶۴ فرصت گلزنی به‌دست آورد که ضربه سر او به شکلی خطرناک به مدافع مس برخورد کرد و به کرنر رفت. اوسمار ویرا با توجه به شرایط مسابقه، ترکیب تیمش را تهاجمی کرد و چهره‌های مانند وحید امیری و محمد خدابنده‌لو را به میدان فرستاد تا پرسپولیسی‌ها با حضور بازیکنان تازه‌نفس حملات خود را روی دروازه مس پردامنه‌تر کنند.

حامد لک ایستادگی خوبی در مقابل حملات پرسپولیس داشت اما سرانجام روی ارسال وحید امیری و در موقعیتی مشکوک به آفساید، گیورگی گولسیانی در دقیقه ۸۵ موفق به گلزنی شد تا پرسپولیس از حریف خود پیش بیفتد و عنوان قهرمانی لیگ بیست‌وسوم را از آن خود کند. عیسی آل‌کثیر بعد از گلزنی گولسیانی فرصت خوبی برای ثبت گل دوم سرخ‌پوشان داشت که ضربه او به شکلی عجیب از کنار دروازه مسی‌ها به بیرون رفت تا در پایان یک ماراتن جذاب و نفسگیر، پرسپولیس با گلزنی گولسیانی برنده شود و فاتح رقابت‌های لیگ بیست‌وسوم لقب گیرد.

سرخ‌پوشان پایتخت با پیروزی در مسابقه امشب، ۶۸ امتیازی شدند و توانستند هم‌تراز با استقلالِ لیگ بیست‌ویکم عنوان قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کنند. مس رفسنجان هم با پذیرش شکست در مسابقه امشب، ۳۵ امتیاز ماند و در رتبه دهم جدول به کار خود در لیگ بیست‌وسوم پایان داد. پرسپولیسی‌ها در کنار دفاع از عنوان قهرمانی‌شان، موفق شدند جواز حضور در مسابقه فینال سوپرجام را هم به‌دست آورند و حالا باید چشم‌انتظار تعیین قهرمان جام حذفی برای انجام مسابقه سوپرجام باشند.

نتایج کامل هفته سی‌ام و پایانی لیگ برتر فوتبال ایران

شنبه دوازدهم خردادماه

پرسپولیس تهران ۱-۰ مس رفسنجان

پیکان تهران ۰-۲ استقلال تهران

نساجی مازندران ۰-۱ فولاد خوزستان

استقلال خوزستان ۳-۱ هوادار تهران

سپاهان اصفهان ۴-۱ شمس‌آذر قزوین

گل‌گهر سیرجان ۱-۲ ذوب‌آهن اصفهان

ملوان بندرانزلی ۱-۱ آلومینیوم اراک

صنعت‌نفت آبادان ۰-۳ تراکتور تبریز

بیست‌وسومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در حالی امشب به پایان رسید که پرسپولیس با ۶۸ امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و استقلال هم با ۶۷ امتیاز در رتبه دوم حضور پیدا کرد و تیم‌های سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز هم با ۵۷ و ۵۴ امتیاز در رتبه‌های سوم و چهارم کار خود را به پایان بردند. در قعر جدول هم صنعت‌نفت آبادان با ۲۱ امتیاز و پیکان تهران با ۲۷ امتیاز راهی لیگ دسته اول فوتبال ایران شدند و تیم‌های استقلال خوزستان و فولاد خوزستان با بردی دراماتیک توانستند در لیگ برتر بمانند.