مصاحبه با استاد کوروش اصلانی فعال محیط زیست؛

۱۵۶ برنامه پاکسازی را به همراه اعضای انجمن انجام داده‌ایم

در یک روز گرم در آخرین روزهای خردادماه در دفتر قارتال نیوز، میزبان مهمان هنرمندی بودیم که برای آذربایجان، فرد عزیزی است. چون آذربایجان هم برای ایشان بسیار گرانقدر و گرانبهاست.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، ایشان سالهاست برای آنکه چهره طبیعت زیبای آذربایجان، آنگونه که شایسته این اقلیم است بدرخشد از عمر شریف خود هزینه کرده است .

او حرمت به اقلیم زیبای آذربایجان را همراه با نوای خوش موسیقی به فرزندان این سرزمین می‌آموزد.

☆سن چاغیرسان گلریم

بعد از تعارفات معمول در حالی که با لبخند محجوب خود که تاثیر اصالت هنر بر چهره یک هنرمند است، سر صحبت را باز می‌کند با اشاره به گرمای هوای زود هنگام اواخرخرداد ماه که در سال‌های اخیر به علت خشک شدن دریاچه اورمیه (اورموگولو) خود را به اقلیم همیشه بهاری آذربایجان، تحمیل کرده است و با نگاه دنبال کولر می گردد و می‌گوید تردد در هوای گرم برایش سخت هست (انگار ایشان نیز مثل اغلب مردمان سرزمین کوهستانی و سابقا خنک آذربایجان، اصلا نمی‌تواند روح خود را با این خشک سالی و گرمای ساختگی و دست ساز ! آشتی دهد) اما امروز و در این هوای گرم در دفتر ماست تا مگر برای بهتر شدن حال وطن، از تمام پتانسیل هایی که در دست دارد استفاده کند.

چون آوازه هنر و ساز استاد کروش اصلانی زودتر از خودشان به دفتر ما رسیده است به اتفاق همکاران از ایشان درخواست می‌کنیم قبل از شروع مصاحبه ما را مهمان نوای خوش سازشان بنمایند.

ساز تخصصی استاد اصلانی فلوت است و اگر نواختن یک قطعه ناب قدیمی را از نزدیک نشنوی باور نمی‌کنی که این سِحر روحانی از یک ساز بادی کوچک ساطع شود .

فلوت از نظر من که دانش چندانی در موسیقی ندارم مثل برادر مدرن نی است و بقول حضرت مولانا «نی حدیث راه پر خون می‌کند / قصه های عشق مجنون می کند»

بعد از نوای خوش نی، نوبت می‌رسد به مصاحبه و سوالات یک خبرنگار که همیشه مشتاق پاسخ هستند.

●سوال: استاد لطفا با بیوگرافی کوتاهی خودتان را برای خوانندگان قارتال نیوز معرفی بفرمایید.

■من کورش اصلانی متولد ۵ بهمن ۱۳۵۳ هستم و دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی، به علت اینکه پدرم هم در همین رشته تخصص داشتند از ابتدا به رشته کشاورزی، علاقمند بودم و در همین رشته تحصیل کردم .

اما در کنار رشته کشاورزی چون از کودکی به موسیقی آشنایی و علاقه داشتم هنر و صنعت موسیقی را هم فراگرفتم و از سال ۱۳۷۹ تدریس موسیقی را شروع کردم و از اول تیرماه سال ۱۳۸۳ آمزش موسیقی کودک را که یک متد بین‌المللی برای کودکان ۴ تا ۱۲ سال هست را آغاز کردم و تا سال‌ها همراه و همزمان با آموزش موسیقی به فعالیت در رشته مهندسی کشاورزی می‌پرداختم.

اما چون فعایت تخصصی در رشته کشاورزی مستلزم تجویز و کاربرد برخی سموم و آفت کش‌ها است و این مداخله در چرخه طبیعی طبیعت همیشه برای من یک دغدغه متاثر کننده بود، بنابراین بعد از سال‌ها کشمکش درونی با خودم بالاخره تصمیم گرفتم فعایت و اشتغال خود در زمینه مهندسی کشاورزی را متوقف کنم .

☆شکارچی که تفنگ خود را شکست و شکار هنر شد

در آن دوران خود را شبیه و در حس شکارچیان می‌دیدم که تفنگ‌ها را می شکنند و خود را وقف طبیعت می‌کنند.

شاید به سبب حس جبرانی که نسبت به طبیعت داشتم دلم می‌خواست که انرژی و پتانسیل‌های خودم را در حد ممکن وقف طبیعت بنمایم .

البته من حتی در دوران دانشجویی هم عضو گروههای محیط زیستی بودم که آن‌زمان تعدادشان اندک و محدود بود.

یعنی می خواهم بگویم من از خیلی سال ها پیش از اینکه به فعالیت خود در عرصه مهندسی کشاورزی پایان دهم فعالیت های زیست محیطی خود را آغاز کرده بودم .

☆انتخاب محیط‌ زیست و تاسیس موسسه عمو کروش و نیوشا جان

زمانی رسید که فعالیت‌های زیست محیطی و تدریس موسیقی دیگر بیشتر وقت مرا می‌گرفت و متوجه شدم که به لحاظ زمانی‌نمی‌توانم کار موسیقی و کشاورزی را همزمان هندل کنم پس باید انتخاب خودم را می‌کردم و دنبال کشاورزی را می‌گرفتم که کار آب و گل است یا موسیقی را که کار روح و دل است و من موسیقی را انتخاب کردم یا شاید موسیقی و طبیعت ، مرا انتخاب کرد و موسیقی را با جدیت شروع کردم و با تاسیس موسسه‌ای با نام هنری 《عمو کوروش و نیوشا جان》 ادامه دادم که نیوشا نام خواهر من هست .

علاقه به محیط زیست تا آنجا پیش رفت که باعث شد من آموزش‌های موسیقی را هم با شعرهایی با مضمون محیط زیست به بچه‌ها آموزش دهم .

هنرآموزان من که کودکانی در رده سنی ۴ تا ۱۲ سال هستند همگی عضو انجمن محیط زیست من هم هستند و در برنامه‌های پاکسازی که دامان طبیعت داریم همراه با خانواده خود شرکت می‌کنند و یک نوع اردوی فرهنگی آموزشی در کنار هم برگزار می کنیم که کودکان در طبیعت بکر و زیبا موسیقی می نوازند و ضمن گذراندن اوقاتی خوش قبل از صرف نهار روز جمعه، محیطی را که در آنجا اردو زده‌ایم را از زباله‌ها پاکسازی می کنیم.

در این سال‌هایی که همراه با اعضای انجمن که اغلب شاگردان‌ام و خانواده‌هایشان هستند من اقلامی مثل دستکش و کیسه زباله را تهیه می‌کنم و در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار می‌دهم .

☆ سازمان محیط‌زیست همکاری صمیمانه با انجمن دارد

البته اداره محیط زیست هم در سال‌های اخیر همکاری صمیمانه و بسیار خوبی با انجمن ما دارند و کیسه زباله و ماشین برای حمل زباله‌های جمع آوری شده در اختیار ما قرار می دهند، گاها تا صد کیسه بزرگ زباله جمع آوری می شود.

بعد از اتمام پاکسازی در پایان وقت اردو، مسابقاتی با حضور مسئولان محیط زیست برگزار می‌کنیم و جوایز و کتابهایی را که سازمان محیط زیست در اختیار انجمن قرارداده‌است را بعنوان جایزه بین کودکان تقسیم می کنیم .

من فعالیت جدی خود در محیط زیست را خیلی سال‌ها قبل به همراه پسرم عرشیا که آن زمان فقط ۹ سال داشت شروع کردم و قضیه اینطور شروع شد که یک روز با حضور بر روی پل میانگذر دریاچه اورمیه با همراهی پسرم مسافتی به اندازه دویست متر مربع را با هم پاکسازی کردیم و با انتشار تصویری از خودمان در یکی از شبکه‌های اجتماعی که آنروزها وجود داشت، نوشتم: من و پسرم کار پاکسازی طبیعت را آغاز کردیم ، هرکس قصد همراهی دارد بسم الله.

بعد از دو هفته اولین برنامه پاکسازی را در ساحل کاظم داشی همراه با ۴۲ نفر آغاز کردیم و تا امروز ۱۵۶ برنامه پاکسازی را به همراه اعضای انجمن انجام داده‌ایم .

☆ ثبت انجمن رفتگران طبیعت آذربایجان‌غربی

در سال ۹۲ من انجمن رفتگران طبیعت آذربایجان غربی را به صورت قانونی ثبت کردم و به پشتوانه فعالیت‌های مطلوب و مقبولی که سالها انجام داده بودیم و مورد تایید مسئولان بود توانستیم مجوز فعالیت استانی بگیریم …

پایان بخش اول/ ادامه دارد…
خبرنگار: فیروزه خاوه