به بهانه قرار گرفتن نام یکی از فرزندان آذربایجان در بین گزینه های نهایی وزارت راه؛

جوهره شخصیت شما کدام است؟ خرچنگ یا دلفین؟

دانشمندان در بررسی رفتار خرچنگها به نتایج رعب‌آوری رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، آنها مشاهده کردند که وقتی یک خرچنگ در جعبه‌ای افتاده باشد میتواند از آن بیرون بیاید و زنده بماند، اما اگر چند خرچنگ در یک جعبه یا تله روباز افتاده باشند، همگی در آنجا گیر میکنند تا بمیرند.

مشاهدات دقیقتر نشان داد که وقتی یکی از خرچنگها برای خروج از جعبه یا تله تلاش میکند، دیگر خرچنگها پای او را میگیرند تا نتواند از جعبه بیرون برود و این رفتار وحشتناک تا زمان مرگ همه خرچنگها ادامه پیدا میکند.

در نقطه مقابل تفکر خرچنگی، رفتار دلفین ها را داریم که با کار تیمی و کمک بدون چشمداشت باکمک به همدیگر یک جامعه قوی و روبه رشد میسازند.

در مقام مقایسه نیز کشورهایی چون ژاپن با کار تیمی و در مقابل برخی کشورها در خاورمیانه را میبینیم که به نوعی استراتژی کلونی دلفینی یا خرچنگی را در پیش گرفته اند.

در جوامعی که مردم عادی و خصوصا نخبگان دچار آفت تفکر خرچنگی هستند، در نهایت شهر و منطقه آنان به مرور به ویرانه تبدیل گردیده، نسلهای آینده مجبور به ترک سرزمین پدری میشوند و در مقابل شهرهای کویری بدون کوچکترین امکانات و صرفا بر اساس همکاری فارغ از جناح‌بندی سیاسی، به موقعیتی رسیده‌اند که امروز تقریبا اکثریت پستهای کلان ملی در دست فرزندان این شهرها قرار دارد.

غرض از این نوشته این بود که امروز نام سیدهادی بهادری یکی از فرزندان آذربایجان در بین جدی‌ترین نامزدهای وزارت بسیار مهم راه و شهرسازی قرار گرفته است.

همانطور که در مسابقات عادی تلویزیونی، ورزشی و … آرزو داریم که جوانان نخبه و توانمند ما در بالاترین جایگاه‌ها قرار گیرند تا برای فرزندانمان الگوی شایسته‌ای باشند، امروز نیز اورمیه در یک پیچ تاریخی و سرنوشت‌ساز دیگر قرار دارد.

امروز زمان بازیهای پیش پاافتاده جناحی و خدای ناکرده حسادتهای شخصی نیست.

نگارنده از تک تک نخبگان سیاسی،اداری؛ دانشگاهی و همشهریان تقاضا دارد به آینده شهر و استانمان بیاندیشیم.

هرکس در هر جایگاهی هر کاری میتواند انجام دهیم تا یک جوان نخبه و توانمند اورمیه‌ای در رقابت نابرابر با نامزدهای شهرهای مرکزی، بتواند به جایگاه واقعی که جوانانمان را برای آن تربیت کرده‌ایم برسد.

در نهایت سوال نهایی این است. جوهره شخصیت ما کدام است؟ خرچنگ یا دلفین؟