فعال محیط زیست و رئیس انجمن شکارچیان دوستدار طبیعت در گفتگو با قارتال نیوز:

فرهنگ سازی و سرمایه گذاری بر روی کودکان مناسب ترین راه برای حمایت از محیط زیست هست (قسمت دوم)

فرهنگ و نحوه زندگی ما عامل مهمی در حمایت از محیط زیست بوده و به اذعان دوستداران طبیعت، اینکار را باید از مدارس و آموزش کودکان و نوجوانان آغاز نمود.

پایگاه خبری قارتال نیوز، در راستای مسئولیت اجتماعی خویش گفتگویی با آقای حبیب فرهنگ فعال حوزه محیط زست و رئیس انجمن شکارچیان دوستدار طبیعت انجام داده که در ادامه به بخش دوم گفتگو با ایشان می پردازیم:

 

▪️سوال : گفتید که با انجمن« شکارچیان دوستدار طبیعت» خود را چندان به مقصد رسیده نمی‌دیدید ، راه بعدی که شما را به سمت هدف سوق داد چه بود؟

 

بله ، با انجمن شکارچیان دوستدار طبیعت ، تا مقداری از راه را توانستیم برویم اما نهایتا احساس کردیم که باید مسیر دیگری به سمت هدف ، تعیین کنیم .

این بود که با دوستان ، مشورت کردم و خودم نیز به برآورد راههای مختلف پرداختم . نهایتا به این نتیجه رسیدیم که باید راه را از اول آغاز کرد یعنی فرهنگ سازی و سرمایه گذاری بر روی روح زلال کودکان ، زلال اندیشه کودکان که سودجویی و خودخواهی آنرا کدر نکرده است، محتملا راهیافت نهایی بشرخواهد بود برای خروج از تمام پیچیدگی‌ها و بن بست‌هایی که با خودخواهی و خودکامگی بر خویشتن و ابنای بشر تحمیل کرده است . پس دانستم که باید به مدرسه برگردم و از ظرفیت روح ظریف کودکان و دانش آموزان، برای رسیدن به فریاد خاموش طبیعت و محیط زیست ، مدد بگیرم .

نهایتا طرحی در این باره عملی شد که همیار محیط بان نام گرفت و این طرح را به سازمان محیط زیست ارائه کردیم.

▪️طرح «محیط یار»در آذربایجان غربی تصویب شد

 

بالاخره طرح ما به عنوان«محیط یار»در آذربایجان‌غربی تصویب شد و در آذربایجان‌غربی ، اصفهان و تهران اجرایی شد.

در آن زمان آقای محمدی زاده (رئیس سازمان محیط زیست) به اورمیه آمدند و این طرح را افتتاح کردند.

با کمک سازمان محیط زیست در این طرح ، برای دانش آموزان همیار، لباس مخصوصی تهیه شد.

البته قبل از طراحی لباس مخصوص برای دانش آموزان برچسب‌هایی تهیه کرده بودیم که روی لباس‌های معمول دانش‌آموزان، نصب می‌شد.

نهایتا توانستیم با همکاری آموزش و پرورش به صورت حضوری در مدارس در مورد مسائلی مانند «نه به شکار، تفکیک زباله‌ها از مقصد ، حفاظت از پرندگان و گونه‌های گیاهی و جانوری ، مخصوصا جانوران و گیاهان در حال انقراض ، رها نکردن زباله ها در طبیعت و ….با کودکان صحبت کنیم و به آنها آموزش بدهیم که در آن مقطع جواب خوب و مناسبی هم گرفتیم .

اما این طرح نیز بعد از سالها متاسفانه مثل آن زمان پیگیری نمی شود، مدیران و مدارس هم دیگر چندان رغبتی به اینگونه فعالیت ها ندارند.

خلاصه اینکه حدود ۱۱۰ مورد از فعالیت‌هایمان را به صورت عکس و متن و … آماده کردیم و در نمایشگاه های مختلف برای فرهنگسازی و تبلیغ در مورد حفاظت از محیط زیست، حضور یافته ایم.

▪️جز بی مهری ندیدیم وهیچ کس از ما حمایت نکرد

 

گرچه ما خودخواسته به دنبال هدفی که وظیفه ذاتی خود نسبت به سرزمین‌مان می‌دانستیم رفتیم و عمر و سرمایه جوانی خود را بر سر آن نهادیم که البته هیچ ، منتی هم بر کسی نیست اما این وقت و انرژی که در راستای خدمت به محیط زیست وقف کردیم ، نتوانست بدون پشتیبانی مسئولان به آن تقدیر احسنی که باید ختم شود .

متاسفانه ارگان و نهادی از ما حمایت نکرد و سعی ما مورد بی مهری قرار گرفت ؛ سخن در این است که باید این گونه سازمان‌های مردم نهاد باید نوعی سرمایه‌های اجتماعی، تلقی شوند و کوشش و جهد آنها به هدر نرود و کسی که بذر محبت به آب و خاک خود می‌کارد ، میوه تلخ ندامت برداشت نکند.

البته ناگفته نماند که در مقاطع‌ای برخی از مسئولان ، واقعا دغدغه زیست محیطی و حفظ و حراست از طبیعت را داشتند.

ما در زمان مدیریت دکترهوشنگ عطاپور، توانستیم طعم شیرین همگامی و قدرشناسی را بچشیم.

ایشان در زمینه امور ایتام و کارهای فرهنگی ، فعالیت بسیارعالی و درخشانی داشتند و ما نیز در نیل به اهداف انجمن ازیاری و مودت ایشان برخوردار بودیم .

همچنین در زمان تصدی دکترحسن عباس نژاد مدیر کل محیط زیست وقت نیز فعالیت هایی خوبی داشتیم .

اما حدود دو سال است که فعالیت های ما کمرنگ شده است…

 

ادامه دارد….